پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۸۵ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت اسپانیا معتقد است طرح آمریکایی "نقشه راه" برای حل بحران خاورمیانه شکست خورده است. مادریدد از تهیه ابتکار عمل جدید اتحادیه اروپا در این زمینه خبر داد که ایران در آن نقش محوری دارد.

به گزارش ایرنا از مادرید"میگل آنخل موراتینوس" وزیر خارجه اسپانیا در نشست کمیسیون سیاست خارجی کنگره کشورش گفت: "نقشه راه دیگر راه حل نیست و به همین دلیل، دولت اسپانیا با دیگر شرکای اروپایی خود در حال کار برای تعیین ابتکارات تازه و برپایی یک همایش جدید صلح خاورمیانه است."
وی، وضعیت ایجادشده ناشی از انتخابات گذشته فلسطین که در آن جنبش حماس به پیروزی رسید، رویارویی بین اسراییل و حزب‌الله لبنان در تابستان گذشته و تنش موجود با ایران بر سر برنامه هسته‌ای را از انگیزه‌های اصلی برای برگزاری همایش جدید صلح برشمرد.

موراتینوس گفت:" همگی اینها بیانگر ضرورت یافتن یک راه حل جهانی برای همه منطقه است و نشان می‌دهد که گامهای کوچک و مرحله‌ای (همانند نقشه راه) ارزشی ندارند."
وزیر خارجه اسپانیا تصریح کرد:" چیزی که اکنون کم است، یک ابتکار عمل در مقیاس بزرگ است که کشورهایی مانند ایران و سوریه هم در آن ایفای نقش کنند."
وی اطمینان داد:" پس از بحران لبنان، راه‌حل سیاسی نه فقط تضعیف نشده بلکه بر عکس، مشخص شده است که راه حل نظامی برای بحران خاورمیانه وجود ندارد و فقط یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک می‌تواند به سرنوشت فلاکت بار منطقه پایان دهد."
موراتینوس به همین دلیل از همگان خواست همه کوششهای خود را برای کار مشترک جهت دستیابی به ابتکار عملهای سیاسی که نتیجه‌بخش باشد، بکار گیرند.

وی تصریح کرد:"در این زمینه، اولین چیزی که باید جست‌وجو شود، این است که چه کسانی بازیگران واقعی هستند، چه کسی حق دارد از صلح و سرزمین سخن بگوید،چه کسی باید از امنیت و تروریسم حرف بزند و چه کسی از امنیت هسته‌ای یا انرژی سخن خواهد گفت."
موراتینوس گفت:" در همین راستا، اتحادیه اروپا باید ابتکار سیاسی جدید خود را در این زمینه طراحی و از آن دفاع کند."
وزیر خارجه اسپانیا گفت که طرح اروپا تعارضی با منافع آمریکا ندارد اما (واشنگتن) باید رهبری عمده (اروپا) را به شیوه‌ای متفاوت و مستقل بپذیرد.

وی افزود: این موضوع محوری مذاکرات نشست مجمع مدیترانه - متشکل از کشورهای اروپایی و عربی حوزه این دریا است که روزهای جمعه و شنبه پیش رو در شهر آلیکانته اسپانیا برگزار می‌شود.

موراتینوس که کشورش ازطرفداران جدی اجرای طرح "نقشه راه" بود و در راه تحقق آن، تلاش زیادی به عمل آورد، با اذعان به شکست این طرح گفت: اکنون همه دنیا متقاعد شده است که راه حل برون رفت از وضعیت خاورمیانه فقط می‌تواند از طریق یک همایش صلح جدید که به سیاست و دیپلماسی بها بدهد، بدست آید.

به عقیده وی، هر گونه پیشنهاد برای کنفرانس جدید صلح نمی‌تواند پای‌بند همایش صلح سال ‪ ۱۹۹۱‬میلادی در مادرید باشد بلکه باید رضایت بسیار بیشتری را به همراه آورد.

موراتینوس تصریح کرد:" دولت اسپانیا در همین راستا در حال بحث و همفکری با دیگر کشورها ازجمله آمریکا برای طراحی راهکارهایی درباره آینده منطقه خاورمیانه است."
موراتینوس اطمینان داد در بین ابتکار عملهایی که اسپانیا در حال گفت‌وگو بر سر آنها است، "همگرایی بسیار واضح و بسیار مثبتی" با دولت آمریکا دیده می‌شود.

"نقشه راه" طرح "جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا برای حل مساله خاورمیانه بود که نخستین بار در سخنرانی او در ژوئن ‪ ۲۰۰۲‬مطرح شد و آمریکا با هدف تحقق آن و ایجاد یک خاورمیانه جدید، جنگ غیرقانونی خویش را در سال ‪۲۰۰۳‬ علیه عراق آغاز کرد.

در گرماگرم همین تهاجم بود که جرج بوش در آوریل ‪ ۲۰۰۳‬بطور رسمی طرح "نقشه راه" را ارایه کرد و برای آنکه از مخالفت اروپا و روسیه با جنگ عراق بکاهد، آن را به عنوان طرح کمیته چهار جانبه بین‌المللی متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل مطرح ساخت.

هدف این طرح مرحله‌ای، فراهم ساختن امنیت و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای عربی بود و در درجه نخست، فلسطینی‌ها را موظف می‌ساخت دست از مقاومت و خشونت علیه اسراییل بردارند. پس از آن، تاسیس دولت فلسطین و به رسمیت شناختن آن با مرزهای مشخص پیش‌بینی شده بود.

کد خبر 6589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز