همشهری آنلاین: مصر نیروهای نظامی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را با چندین هزار قبضه سلاح تجهیز کرده است.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در شماره 28 دسامبر (هفتم دی‌ماه) خود نوشت، روزنامه اسراییلی هاآرتص خبر داد، تحویل این تسلیحات که در نوار غزه انجام شد، با توافق تل‌آویو و در هماهنگی با ارتش این رژیم صورت گرفت.

این سلاح‌ها احتمالاً در اختیار نیروهای پلیس فتح قرار خواهد گرفت و به تقویت آنها در رقابتی خونین با جنبش حماس می‌انجامد.

عباس این گزارش را که رسانه‌های دیگری نیز آن را منتشر کرده‌اند، رد کرد. یکی از سخنگویان وی گفت: این شایعات که عوامل اطلاعاتی تسلیحات را در اختیار می‌گیرند بی‌اساس هستند و به هیچ وجه حقیقت ندارند.

بر اساس این گزارش‌ها، تحویل این مهمات که از اراضی اشغالی فلسطین به نوار غزه آورده شده‌اند، شامل 20 هزار خشاب و دو میلیون محافظ تفنگ است.

این اقدام در جریان ملاقات میان ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و عباس در شنبه گذشته مورد توافق قرار گرفته است. اسراییل همچنین موافقت کرده است که چندین هزار پلیس فتح که در اردن مستقر هستند، به نوار غزه برگردند تا نیروهای عباس تقویت شوند.

فتح و حماس در هفته‌های اخیر در نوار غزه نبردهای خونینی را پشت سر گذاشته‌اند؛ حماس در این درگیری‌های داخلی قوی‌تر ظاهر شده است.

انتقاد حماس از دخالت خارجی

بنیامین بن الیازر، وزیر زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی تحویل این تسلیحات را تایید نکرد، اما در همین حال گفت با این اقدام موافق است.

وی با بیان این که به این ترتیب نیروهای عباس مورد حمایت قرار خواهند گرفت، به رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفت: گمان می‌رود این تسلیحات بتواند به ابومازن (عباس) این امکان را بدهد که از عهده سازمان‌هایی مانند حماس برآید که هر چه خوب است را خراب می‌کنند. اگر این اقدام به حمایت از ابومازن کمک کند، من با آن موافق هستم.

حماس این گزارش را مدرکی برای دخالت خارجی در وقایع فلسطین توصیف کرد. یکی از سخنگویان حماس گفت: هر گونه حمایتی از هر یک از طرف‌ها علیه طرف دیگر دخالتی آمریکا و اسراییلی است که باید رد شود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا و اروپایی‌ها زیر فشار است تا عباس را مورد حمایت خود قرار دهد.

وی در اولین دیدار رسمی خود با عباس که روز شنبه گذشته انجام داد به وی قول داد از رییس تشکیلات خودگردان حمایت مالی کند. دولت جورج بوش، رییس جمهور آمریکا نیز قصد دارد با پرداخت 100 میلیون دلار از نیروهای نظامی عباس حمایت کند، این اقدام هنوز به تایید کنگره آمریکا نرسیده است. به گفته محافل نزدیک به این طرح این پول نباید برای خرید تسلیحات صرف شود.

کد خبر 12069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز