دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود عباس اعلام کرد اگر حماس آماده باشدرژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و از مقاومت صرف‌نظر کند، مذاکره برای تشکیل دولت وحدت ملی را احیا می‌کند.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین از غزه گزارش داد، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان در دیدار با تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس در رام الله پیشنهاد انجام مذاکرات جدیدی را با حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی داد. به گفته وی، چنین دولتی باید برنامه‌ای برای برآوردن درخواست‌های کمیته چهارجانبه خاورمیانه (سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه) داشته باشد.
این کمیته چهارجانبه از دولت فلسطین خواسته است تا رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، از خشونت صرف‌نظر کند و قراردادهای پیشین خاورمیانه را بپذیرد. حماس تاکنون این درخواست‌ها را "غیرقانون و نامشروع" خوانده و آنها را رد کرده است.
عباس در همین حال بر خواست خود برای برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان تاکید کرد و گفت: وظیفه من پیدا کردن راه حل است.
عباس وضع موجود را به ویژه پس از تنشی که میان فتح و حماس در گرفته است، بسیار سخت توصیف کرد. وی پیش‌تر پایان یافتن درگیری میان فتح و حماس را خواستار شده بود. حماس که دولت را در دست دارد، از "کودتا" علیه خود سخن گفته و اعلام کرده است که اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد. اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر فلسطین عباس را به نقض قانون اساسی متهم کرده است. تبادل آتش میان گروه‌های فلسطینی باعث کشته و مجروح شدن چندین تن شده است.
شب گذشته هر دو این گروه‌ها سخن از پایان تخاصم راندند. رهبران فلسطینی پس از نیمه شب اعلام آتش بس کردند. این آتش بس مورد توافق گروه‌های کوچک‌تر مانند جهاد اسلامی، جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین و جبهه ملی آزادسازی فلسطین نیز قرار گرفت.
این توافق امروز نقض شد. پس از آن که شب گذشته و صبح امروز در بسیاری از مناطق تبادل آتش رخ داد، بنا به اعلام شاهدان عینی در نزدیکی وزارت امور خارجه فلسطین نیز صدای تیراندازی به گوش رسید. آنچه دقیقا به وقوع پیوسته هنوز نامشخص است. این وزارت در اختیار حماس است. خودرو محمود الزهار، وزیر امور خارجه فلسطین نیز روز گذشته هدف حمله مردان مسلح ناشناس قرار گرفت، اما به وی آسیبی نرسید.
در مجموع وضع کنونی آرام‌تر از تنش‌هایی است که در روزهای اخیر تشدید شده‌اند. به گفته شاهدان عینی، در شهر غزه نیز کم‌تر افراد مسلح دیده می‌شوند. شب گذشته صدای شلیک چند مورد تیراندازی نیز به گوش رسید. این تیراندازی‌ها مقابل دفتر کار محمود عباس در غزه و مقابل خانه محمد دحلان، سیاستمدار عضو فتح رخ داد.
در همین حال، نخست وزیر انگلیس خود را حامی عباس نشان داد و گفت جامعه بین‌المللی باید قوی‌تر در حمایت از خواست رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ظاهر شود.
وی در رام الله گفت، باید ابتکاری را آغاز کرد تا راه حل ایجاد دو کشور و آرزوی فلسطینی‌ها برای داشتن یک کشور مستقل برآورده شود.
کد خبر 11332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز