یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا از شنبه تا پنج‌شنبه در خاورمیانه بسر خواهد برد.

وی شنبه با همتای اسرائیلی خود و با وزیر دفاع و وزیر تهدیدهای استراتژیک رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو نشست.

وی روز یکشنبه با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله دیدار کرد.

رایس دیشب با شاه اردن شام خورد و امروز با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دیدار می‌کند.

وزیر تهدیدهای استراتژیک در کابینه رژیم صهیونیستی خواستار استقرار 30 هزار نیروی ناتو در اراضی فلسطین شد و قرار است در قاهره، مبارک جزئیات «نقشه راه عربی» برای حل مسئله فلسطین را ارائه کند.

رایس پس از آن از عربستان و کویت دیدار خواهد کرد و در نشست شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت می‌کند.

گرچه رایس گفته است هیچ طرحی برای حل مسئله فلسطین ندارد اما آشکارا 3 روز تلاش فشرده برای آرام نگهداشتن اوضاع فلسطین و کاهش درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی اختصاص داد.

رایس به رژیم تل‌آویو اصرار کرد که از اقدامات متقابل در برابر حمله فلسطینی‌ها با موشک‌های قسام به جنوب اسرائیل خودداری کند و حمایت همه‌جانبه خود را از فتح ابراز کرد.

رایس با رهبران حماس دیدار نکرد. رایس تصریح کرده است که تشکیل دو کشور مستقل در فلسطین سراب و رؤیا نیست.

در گزارش بیکر و همیلتون که چندی پیش منتشر شد، دو نکته اساسی برای برون رفت آمریکا از بحران سیاسی خود در خاورمیانه تصریح شده بود.

نکته اول آن بود که آمریکا برای احیای موقعیت خود در خاورمیانه باید ابتدا مسئله فلسطین را سامان دهد و نکته دوم این‌که برای حل مسئله لاجرم باید با ایران و سوریه مذاکره شود.

دولت بوش و نخست‌وزیر انگلیس با نکته اول موافقت کرده‌اند. اما قصد آن نیست که مسئله فلسطین با رعایت حقوق فلسطینی‌ها حل شود، بلکه توافق شده است که مسئله فلسطین تا اطلاع ثانوی، آرام نگه‌داشته شود.

از نظر دولت بوش اگر این مهم تحقق یابد، دیگر نیازی به گفت‌وگو با ایران و سوریه نیست و به‌جای گفت‌وگو باید با ایجاد ائتلاف ضدایرانی در خاورمیانه به مقابله با نفوذ ایران و جریان‌های سیاسی مخالف هژمونی آمریکا در منطقه برخاست.

تونی بلر در روزهای پایانی سال 2006 صریحاً در دوبی از این طرح خبر داد و رایس قرار است در سفر جاری خود به منطقه خلیج‌فارس به اصطلاح حلقه «دولت‌های عرب میانه‌رو» را سامان دهد.

کد خبر 13348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز