جمعه ۲۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بیستم دی‌ماه جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا بالاخره سکوت خود را درباره طرح عراق شکست و از راهبرد جدیدی که از مدت‌ها پیش یاد می‌شد، پرده برداشت.

رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد:

  • آمریکا در عراق شکست خورده است.
  • شکست آمریکا می‌تواند موجودیت دولت‌های عربی را به مخاطره اندازد.
  • آمریکا 500/21 سرباز تازه‌نفس تا اوایل بهار به عراق اعزام می‌کند.
  • آمریکا موشک‌های ضدموشک پاتریوت در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مستقر می‌کند.
  • آمریکا ناوگان نظامی خود در خلیج فارس را تقویت می‌کند.
  • آمریکا شبکه‌های ایجاد اخلال در عملیات نظامی آمریکا در عراق را کشف و منهدم خواهد کرد.

چند نکته درباره سخنان بوش حائز اهمیت است:

1 – آمریکا 132000 سرباز در عراق دارد. اگر واقعاً شرایط عراق به گونه‌ای است که بوش توصیف کرده است، افزایش نیرو باید حداقل دو یا سه برابر تعداد نیروهای موجود باشد، نه اینکه فقط به میزان کمتر از 20 درصد در عراق افزایش نیرو صورت گیرد.

2 – هیچیک از نیروهای شورشی در عراق توانایی شلیک موشک ندارند و اعزام ناوهای هواپیمابر به خلیج‌فارس روشن نیست، بنابراین چگونه می‌تواند شورش‌ها در عراق را سرکوب کند.

3 – براساس گزارش بیکر- همیلتون ثروتمندان سعودی در تأمین مالی گروه‌های سنی در عراق مشارکت دارند و این گروه‌ها عمدتاً در شهرهای استان الانبار عراق مستقر هستند. اغلب خبرهای مربوط به درگیری‌ها نیز مربوط به شهرهای الرمادی، الحدیثه و فلوجه است و سهم بغداد بمب‌هایی است که این گروه‌ها در آنجا منفجر می‌‌کنند.

4 – دولت عراق از مدت‌ها پیش اصرار دارد که مسئولیت امنیت در عراق را بپذیرد. این اصرار به روشنی بر نقش بی‌ثبات‌کننده و ناامن‌کننده نیروهای آمریکایی در عراق تاکید دارد.

5 – همزمان با سخنرانی بوش، درباره طرح جدیدش به کنسولگری ایران در اربیل حمله شد تا ایران مقصر اصلی شکست آمریکا در عراق جلوه داده شود.

اینکه به رغم همه مخالفت‌های دولت عراق، کنگره و نظامیان آمریکایی،‌ دولت بوش طرح جدید خود را مصرانه ادامه می‌دهد، حاکی از این نگرش نومحافظه‌کاران است که مشکلات آمریکا به این دلیل تشدید شده است که «آمریکا ضعیف انگاشته می‌شود»، روز چهارشنبه روزنامه نیویورک تایمز نیز در تحلیل سفر منطقه‌ای رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه نوشت، گیتس سعی دارد این ذهنیت را که مشکلات آمریکا در عراق،  ابتکار عمل نظامی را از آمریکا سلب کرده، بزداید.

اگر این عبارت تحلیل نیویورک‌تایمز بوده است، گیتس روز پنج‌شنبه در دیدار با پادشاه بحرین به‌صراحت گفت که شکست ما در عراق، نشانه ضعف آمریکا تلقی شده است. گیتس می‌گوید اگر مذاکره‌ای با ایران صورت گیرد، ایران هیچ درخواستی از ما (آمریکا) نخواهد داشت.

از این‌ رو، ما نیاز داریم قبل از هر مذاکره‌ای با ایران، اهرم‌هایی در اختیار داشته باشیم.

کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا از شنبه پیش از دو مسیر جداگانه سیاسی و نظامی سعی کرده‌اند، اعتبار و قدرت سیاسی و  نظامی آمریکا را در منطقه احیا کنند. 

هرچند هر دو سعی کردند ناکامی آمریکا در منطقه را با سرزنش ایران توجیه کنند،  اما روشن است که سیاست محصورسازی و ایجاد ائتلاف بر ضد ایران که در سه دهه اخیر دنبال شده است، این بار نیز هیچ دلیلی برای موفقیت آن وجود ندارد.

کد خبر 13705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز