چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

نیلوفر قدیری رابرت گیتس که به عنوان جانشین دونالد رامسفلد برای ریاست بر پنتاگون معرفی شده با تأیید کمیته‌ نیروهای مسلح سنای آمریکا اکنون در انتظار رأی سنا برای شروع رسمی کارش به سر می برد.

کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا دیروز پس از بررسی صلاحیت رابرت گیتس وی را به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور مورد تأیید قرار داد. گیتس در جلسه‌ کمیته‌ نیروهای مسلح سنا ضمن اعتراف به این‌که آمریکا در مسیر پیروزی در عراق گام برنمی‌دارد، درباره خطر به آتش کشیده شدن منطقه‌ خاورمیانه در صورت عدم بهبود اوضاع در عراق هشدار داد.
گیتس همچنین مذاکرات باز با ایران و سوریه را خواستار شد و با اقدامات نظامی علیه این دو کشور مخالفت کرد و آن را آخرین گزینه در برخورد با تهران و دمشق دانست. سخنان گیتس که کاملاً صریح و بی‌پرده و در تناقض آشکار با رامسفلد قرار داشت، کنگره آمریکا را حیرت‌زده و غافلگیر کرد. سخنان او در شرایط حساس کنونی در واشنگتن از تغییر استراتژی آمریکا در عراق و منطقه خاورمیانه خبر می‌دهد. گیتس که خود از اعضای کمیته مستقل تحقیق درباره عراق به ریاست جیمز بیکر بوده و در گذشته نیز ریاست سیا را به عهده داشته در جلسه کمیته نیروهای مسلح آمریکا گفت،‌ همه گزینه‌ها مطرح است. گیتس که ساعاتی پیش از انتشار گزارش کمیته بیکر سخن می‌گفت ادامه داد، پنتاگون آماده است تا تعداد نیروهای نظامی آمریکا در عراق را به‌طور چشمگیری کاهش دهد و این تضادی با تعهد هفته گذشته بوش به دولت بغداد ندارد. بوش هفته گذشته در دیدار با نوری مالکی نخست وزیر عراق در امان پایتخت اردن گفت: ما تا وقتی عراقی‌ها از ما بخواهند در عراق می‌مانیم.
با این حال گیتس تأکید کرد که عقب‌نشینی کامل و با عجله از عراق می‌تواند برای منطقه پیامدهای خطرناکی داشته باشد و کشورهای همسایه منطقه را نیز دچار دردسر کند. گیتس تحولات عراق را بسیار مهم خواند و گفت که این تحولات، کل خاورمیانه را در سالهای آینده شکل داده و بر ژئوپلیتیک جهانی تأثیر خواهد گذاشت. گیتس در خلال سخنانش به‌طور تلویحی از رامسفلد انتقاد کرد و گفت که آمریکا در حمله سال 2003 به عراق از تعداد بسیار کمی نیرو استفاده کرد و در عملیات جست‌وجوی بن‌لادن هم به اندازه کافی تلاش نشده است. او به پیشنهاد یکی از سناتورها اشاره کرد که زمانی گفته بود، پاداش دستگیری بن لادن باید افزایش یابد.
اعضای کمیته‌ نیروهای مسلح سنای آمریکا در حالی به اتفاق آراء به کاندیدای جورج بوش رئیس‌جمهور کشورشان برای احراز جانشینی دونالد رامسفلد وزیر دفاع در حال کناره‌گیری واشنگتن رأی دادند که گروه دو حزبی مطالعات عراق در حال بررسی گزینه‌های تغییر استراتژی جنگ در عراق است.
با تأیید کاندیداتوری گیتس توسط اعضای کمیته‌ نیروهای مسلح سنا، وی اکنون باید منتظر تشکیل جلسه‌ اعضای سنای آمریکا باشد تا در خصوص انتصاب وی تصمیم‌گیری شود. سخنان دیروز گیتس دمکراتها را بسیار راضی کرد. سناتورهای حزب جمهوری‌خواه و دمکرات آمریکا ضمن تعریف و تمجید از صداقت و صمیمیت گیتس در برخورد با دمکرات‌ها، از انتصاب وی در وزارت دفاع کشورشان به عنوان تغییری مثبت استقبال کردند.
گیتس پس از اتمام جلسه‌ بررسی صلاحیتش در خصوص اوضاع عراق اظهار داشت: بی‌تردید طی یک یا دو سال آینده سرنوشت آمریکایی‌ها، مردم عراق و رئیس‌جمهور آتی ایالات متحده مشخص خواهد شد؛ از این لحاظ که آیا آن‌ها طی این مدت شاهد پیشرفت آهسته و پیوسته اوضاع عراق و منطقه خواهند بود و یا این‌که با خطر بسیار جدی و احتمال بروز آتش منطقه‌ای روبه‌رو خواهند شد.
گیتس افزود که توصیه‌ها و پیشنهادات فرماندهان ارتش آمریکا را که پیش‌تر از سوی رامسفلد رد و یا نادیده گرفته می‌شد جدی خواهد گرفت و توصیه‌های خود در خصوص عراق را نیز صریحاً به زبان خواهد آورد.
کد خبر 10309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز