همشهری آنلاین: چامسکی گفت اسراییل و آمریکا از حماس همان چیزی را می‌خواهند که خود برای انجامش آماگی ندارند.

این زبان شناس و فیلسوف آمریکایی به روزنامه تاگس سایتونگ گفت: آنها نمی‌خواهند فلسطین را به رسمیت بشناسند، آنها از خشونت صرف‌نظر نمی‌کنند و توافقنامه‌های قبلی را نمی‌پذیرند که این تقلب است.

وی افزود، آمریکا و اسراییل واقعیتی به نام اجماع بین‌المللی بر سر این امر را نمی‌پذیرند که باید راه حل ایجاد دو کشور عملی شود.

چامسکی تصریح کرد، اسراییل "نقشه راه" را که گروه چهارجانبه (آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه) آن را پیش کشیده‌اند، "فقط با گذاشتن 14 شرط پذیرفته است که به هر صورت تا حد زیادی محتویات این نقشه را بی‌معنی می کند. این با موافقت آرام آمریکا رخ داده است. این که رسانه‌ها و مفسران چنین امری را پذیرفته‌اند نشان می‌دهد که چیزی از آن نمی‌دانند و نشانگر فقدان جوی نخبه در میان روشنفکران غربی است."

وی یادآور شد: در همین حال اسراییل از کرانه باختری عقب نشینی کرد و کار ساخت دیوار غیرقانونی حایل را پیش برد. این دیوار سرزمینی را در برمی‌گیرد که قول آن به فلسطینی ها داده شده بود.

چامسکی همچنین درباره سیاست خارجی آمریکا با وجود حاکم شدن دموکرات‌ها بر کنگره این کشور گفت: تغییر اساسی رخ نخواهد داد. شاید دموکرات‌ها از خشونت لحن بکاهند، اما واشنگتن از سیاست یکجانبه خود در حمایت از اسراییل دست نخواهد کشید.

چامسکی تاکید کرد، آنچه درباره دموکراسی "اغلب از دهان آمریکا و همپیمانانش خارج می‌شود" در رابطه با فلسطین فقط در حد حرف است.

وی افزود: یک سال پیش در فلسطین انتخاباتی آزاد برگزار شد که به شدت جامعه بین‌المللی آن را زیر نظر داشت. اما در نتیجه حماس پیروز شد. به همین دلیل آمریکا و اسراییل با حمایت اروپایی‌ها اقداماتی سیاسی را برای تحت فشار قرار دادن ملت فلسطین اتخاذ کردند.

وی افزود: بدین ترتیب حملات نظامی بیشتری علیه فلسطینی‌ها انجام شد، پرداخت پول به آنها متوقف شد و حتی با عملی غیر انسانی آب بر روی ساکنان نوار غزه بسته شد.

این فیلسوف آمریکایی تصریح کرد که اسراییلی ها "چنین اقداماتی را فقط با حمایت و اجازه آمریکا می‌توانستند انجام دهند."

کد خبر 13585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز