گروه بین‌الملل: در پی اعتراف ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه این رژیم سلاح‌های هسته‌ای دارد، مطبوعات غربی سعی کردند به روی این اظهارنظر سرپوش گذاشته و از آن به عنوان اشتباه لفظی یاد کنند.

اما این ترفند تأثیری نداشته و موجب بروز واکنش‌های جاری در سطح بین‌المللی و حتی درون رژیم صهیونیستی شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها با وجود این که سخنگوی اولمرت بلافاصله تلاش کرد آب رفته را به جوی باز گرداند ولی کنترل و ریشه‌کنی ناآرامی به وجود آمده در محافل داخلی این رژیم غیرممکن بود و مشکلی دیگر به مشکلاتی افزود که ایهود اولمرت با آن مواجه است.

شهرت و محبوبیت اولمرت در داخل این رژیم بخصوص به دنبال شکست مفتضحانه ارتش آن در نبرد با مبارزان جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان در تابستان امسال به شدت خدشه‌دار شده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در سرمقاله  خود به انتقاد شدید از نخست‌وزیر پرداخت و نوشت: اولمرت ترجیح داد که فراموش کند نخست‌وزیر است.

«یوسی بیلین» یکی از مخالفان اولمرت در پارلمان این رژیم و رئیس حزب «مرتز» از وی به عنوان «بی‌مبالات» یاد کرد که از رهبری مناسبی در دوران جنگ لبنان برخوردار نبوده و تأکید کرد: این امر نشانه‌ای دال بر بی‌کفایتی وی برای تصدی نخست‌وزیری است.

سیلوان شالوم وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل و یکی از تندروهای حزب لیکود نیز این اظهارات را در تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به آن چه که سلاح هسته‌ای خواند، مخرب دانست.وی افزود: اولمرت به دشمنان اسرائیل بهانه داد تا ادعا کنند «چرا تنها به مسئله ایران می‌پردازید وقتی که تل‌آویو به داشتن آن اعتراف می‌کند.»

در همین حال اعترافات «ایهود اولمرت» مبنی بر برخورداری این رژیم از یک زرادخانه سلاح‌های اتمی، آمریکا را نیز در یک مخمصه انداخته است به گونه‌ای که سخنگویان رسمی دولت بوش نیز تمام تلاش خود را برای توجیه این اعترافات بکار گرفته‌اند و ناچار شده‌اند جایگاه خود را تا سطح سخنگوی اولمرت، کاهش دهند.

دیروزخبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت خواسته براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل به موضوع تسلیحات اتمی اسرائیل رسیدگی کند، نظر شما چیست؟

مک کورمک گفت: تا جایی که من از اظهارات اولمرت متوجه می‌شوم، اسرائیل گفت که تغییری در سیاست آنها وجود ندارد که داشتن تسلیحات هسته‌ای را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنند. تا جایی‌که من می‌دانم تغییری در این سیاست ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که  آیا فکر نمی‌کنید اعتراف رسمی اسرائیل در باره داشتن تسلیحات هسته‌ای، موجب بی‌ثباتی منطقه شده است؟گفت: فکر می‌کنم اسرائیل با حرف شما موافق نباشد!

از سوی دیگر استفان دو جاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل از اظهار نظر صریح درباره اعترافات ایهود اولمرت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر برخورداری این رژیم از سلاح‌های اتمی، خودداری و گفته است که او این اظهارات را ندیده است اما جای تأسف دارد.روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی دو جاریک از او پرسید که دبیر کل درباره اعترافات اولمرت مبنی بر داشتن بمب اتمی چه دیدگاهی دارد؟

سخنگوی دبیر کل گفت: من این اظهارات را ندیده‌ام اما دبیر کل مکرراً علیه کوتاهی اعضای سازمان ملل برای ایجاد چارچوب بهتر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای صحبت کرده است. دو جاریک تصریح کرد که کوتاهی اعضای سازمان ملل در ارتباط با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جای تأسف دارد.

کد خبر 10918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز