شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه منابع خبری از تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های شدیدتر برضد برنامه هسته ای ایران خبر دادند، روز شنبه 20 ژانویه(30 دی) خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: باب مذاکرات با ایران همیشه باز بوده و موضع اتحادیه اروپا، گفت‌وگو در مورد پرونده هسته‌ای ایران است.

به گزارش ایسنا، وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است فردا در نشستی به بررسی قطعنامه 1737 شورای امنیت درباره تحریم ایران پرداخته و موضوع گسترش دامنه قطعنامه به منظور ایجاد ممنوعیت های بیشتر مسافرتی برای مقامات ایرانی و همچنین مسدود شدن بیشتر سرمایه‌ شرکت‌های ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای را بررسی کنند.

در همین حال، ایرنا گزارش داد خاویرسولانا با تأکید بر بازبودن باب مذاکرات در بروکسل به خبرنگاران گفت: من هرگز طرفدار استفاده از زور علیه ایران یا کشور دیگری نبودم و معتقدم دیپلماسی و مذاکره، راهی است که کشورهای اروپایی باید کماکان حفظ کنند. 

وی اظهار داشت: امیدوارم ایرانیان به درخواست‌های بین‌المللی پاسخ مثبت دهند. سولانا همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تصمیم فرانسه برای اعزام یک فرستاده ویژه به ایران، گفت: به نظر من همیشه امکان برقراری تماس با ایران وجود دارد.

ادعای معاون رایس

از سوی دیگر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش نمی‌خواهد ایران به قدرتی هسته‌ای تبدیل شود. 

به گزارش ایسنا نیکلاس برنز در گفتگو با روزنامه زمان ترکیه با طرح این ادعا که ایران دچار اختلافات داخلی است، افزود: اگر ایران از نظر داخلی دچار اختلاف نبود پیشنهاد کاندولیزا رایس برای مذاکره‌ را می‌پذیرفت. 

برنز در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما سالهاست‌که یک دیپلمات آمریکایی در ایران نداریم، اما ترکیه روابط ‌فعالی با ایران دارد و به این‌دلیل شنیدن توصیه ترکیه درباره ایران بسیار مهم است.

وی با ذکر اینکه بیشتر اوقات موضع ترکیه با موضع آمریکا سازگار است، ادعا کرد: هیچ‌یک از ما نمی‌خواهیم ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

کد خبر 13825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز