یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت:

آموزش عالی ایران در سه دهه گذشته از لحاظ کمی توسعه چشمگیری داشته است بنابراین دهه چهارم آموزش عالی دهه نظارت و کیفیت می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری دکتر رضا عامری در دومین گردهمایی مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در مشهد گفت: هم اکنون 5/3 میلیون دانشجوی کشور در 2012 مؤسسه آموزش عالی و در قالب زیر نظام های مختلف دولتی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیردولتی – غیرانتفاعی مشغول تحصیل هستند و نظام آموزش عالی به شکل همگانی تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: نسبت به سال 1357 تعداد دانشجویان کشور 23 برابر، تعداد اعضای هیأت علمی 11 برابر و تعداد مؤسسات آموزش عالی 20 برابر شده است.

دکتر عامری نسبت دانشجو به استاد را در دانشگاه های دولتی 19 به 1 ، پیام نور 375 به 1 و غیرانتفاعی 72 به 1 عنوان کرد.

وی اظهار داشت: اصلاح هرم اعضای هیأت علمی از مباحث مهم افزایش کیفیت آموزشی می باشد به گونه ای که از وضعیت سال 83 که 60 درصد اعضای هیأت علمی مربی و 40 درصد استادیار و بالاتر بودند هم اکنون در وضعیتی هستیم که  76 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه ها  با مرتبه استادیار و بالاتر هستند.

مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم گفت: یکی از مباحث اصلی نظارت و ارزیابی بررسی وضع کنونی است که در قالب طرح آمایش سرزمین اطلاعات خوبی از وضع کنونی آموزش عالی استخراج شد که به زودی در قالب اطلس آموزش عالی کشور منتشر می شود.

وی سهم دانشگاه آزاد اسلامی را در جمعیت دانشجویی کشور 37 درصد، دانشگاه های دولتی 14 درصد، پیام نور 21 درصد، مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی 8 درصد و آموزشکده های آموزش و پرورش را 7 درصد عنوان کرد.

دکتر عامری گفت: کیفیت آموزش عالی و کیفیت تربیت نیروی انسانی به زعم متخصصان علوم تربیتی مسأله ای پیچیده و چند بعدی است لکن همگان اجماع دارند تناسب نیازها و اهداف از ارکان اصلی کیفیت است.

وی افزود: وظایف و اهداف هر یک از زیر نظام های آموزش عالی در طرح جامع گستری آموزش عالی تعریف می شود و بر اساس مأموریتی که بر عهده آنها گذاشته می شود حرکت خواهند نمود.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی گفت: علیرغم ضرورت ارتقای کیفیت و نقش مهم نظارت وارزیابی در آموزش عالی، ساختار مناسبی برای این کار لحاظ نشده بود که در چند سال اخیر با ایجاد شورای نظارت بر آموزش عالی این نقیصه را برطرف نمودیم.

وی افزود: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ریاست شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی را برعهده دارد و تاکنون چندین جلسه نیز برگزار شده است و از جمله شوراهای فعال وزارت علوم می باشد.

دکتر عامری تأکید کرد: دانشگاه ها باید نظارت و ارزیابی درونی را وظیفه ذاتی خود بدانند چرا که بدون نظارت و ارزیابی مستمر نخواهند توانست به سمت وضع مطلوب حرکت نمایند.

کد خبر 111374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز