همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر40 درصد جمعیت دانشجویی کشور در پنج رشته حسابداری، مهندسی کامپیوتر، مدیریت، مهندسی برق و حقوق مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین نادری‌منش صبح روز یکشنبه،2خرداد، در نشست مطبوعاتی که با حضور مدیران معاونت آموزشی وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به ماموریت وزارت علوم مبنی بر برنامه‌ریزی بر اساس آمایش سرزمین اشاره کرد و با تاکید بر اینکه جهت گیری توسعه باید منطقی شود، اظهار کرد: 75 درصد دانشجویان کشور در20 رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به رشد علمی مقالات ایران نسبت به جهان، تصریح کرد: رشد علمی مقالات ایران 11 برابر رشد مقالات جهان است.

وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان کشور در اوایل انقلاب اسلامی 170 هزار تن بود که این رقم هم اکنون به بیش از 3 میلیون تن رسیده است، افزود: این آمار رشدی بیش از 20 برابر را نشان می‌دهد.

به گفته نادری‌منش، تعداد واحدهای دانشگاهی نیز افزایش 10 برابری نسبت به اوایل انقلاب دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه 70 تا 80 درصد دانشجویان کشور را بومی دانست و گفت: 19 درصد جمعیت دانشجویی کشور در موسسات دولتی و بیش از80 درصد در مراکز غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند، همچنین در حال حاضر دارای 260 موسسه خصوصی و غیر دولتی هستیم که تعداد صندلی‌های این موسسات بیش از تعداد متقاضیان است.

وی افزود: در حال حاضر اولویت وزارت علوم دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری است.

معاون وزیرعلوم با تاکید بر اینکه باید همت جدی جهت نوسازی و تجهیزات آزمایشگاهی برای توانمندسازی دانشگاه‌ها بکار گرفت، در این زمینه خواستار مساعدت دولت و مجلس شد.

نادری منش در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مصوبه دولت در زمینه ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولین در دانشگاه‌های انگلیس گفت: با توجه به برخوردهای دولت انگلیس، دولت و مجلس بر کاهش روابط تاکید کردند که یکی از این روابط مربوط به فعالیت‌های آموزشی است و در این راستا باید انتقال و جابجایی‌هایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه برای هر جابجایی باید امکاناتی فراهم شود، افزود: در این راستا آن دسته از دانشجویان ایرانی مقیم کشور انگلیس، می‌توانند جهت ثبت نام در دانشگاه‌های داخل درخواست دهند که در این زمینه سعی می‌شود این دسته از دانشجویان در دانشگاه‌های همتراز داخل جابجا شوند. 

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سیاست وزارت علوم در زمینه ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی تاکید کرد: سیاست ما این نیست که دانشگاه‌های موجود را تفکیک جنسیتی کنیم، بلکه وظیفه ما ایجاد شرایط مناسب برای درخواست‌های مردم است و زمانی که بخش خصوصی برای دانشگاه‌های تک جنسیتی درخواست می‌کند به این معناست که در این زمینه نیازی وجود دارد و در واقع درصدی از جامعه ما این درخواست را دارند که باید نسبت به آن توجه شود. 

نادری منش درمورد آخرین وضعیت برگزاری آزمون دکتری به صورت یکپارچه گفت: آزمون دکتری به صورت پایلوت و در یک حد محدود در بهمن ماه امسال انجام می‌گیرد و در صورت مساعد بودن این موضوع می‌تواند برای سال آینده اجرایی شود. 

 وی با اشاره به موسسات غیر انتفاعی و غیر دولتی گفت: در سال گذشته دو یا سه موسسه به سمت فاز تعطیلی رفتند و دانشجویان این دانشگاه‌ها در موسسات دیگر جا به جا می‌شود.

نادری منش با اشاره به آمار قبولی دانشجویان کارشناسی ارشد بر اساس آمار سازمان سنجش گفت: بر این اساس به ترتیب دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، مراکز غیرانتفاعی و پس از آن دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد بیشترین تعداد پذیرفته شدگان را شامل می‌شود.

کد خبر 108024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز