همشهری آنلاین : معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه این وزارتخانه برای کاهش جمعیت دانشجوی شهر تهران گفت:

سیاست اول ما کاهش دانشجویان در سطح کلانشهرها و اولویت بعدی انتقال دانشگاهها از شهر تهران است.

دکتر اکبر متکان در پاسخ به خبرگزاری مهر در خصوص اجرای مصوبه هیئت دولت برای کاهش جمعیت دانشجویی شهر تهران گفت: این انتقال به صورت بسته یکپارچه به همراه معاونتهای مختلف وزارت علوم پیگیری می‌شود.

وی افزود: این سیاست از گذشته آغاز شده است و علاوه بر بحث زلزله که با توجه به بررسی‌ها برخی از دانشگاههای شمال شهر تهران و جنوب شهر تهران در مسیر زلزله هستند مسائل اجتماعی نیز در این مسئله مهم است.

متکان خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی از جمله تهیه مسکن، ترافیک، بحثهای جمعیتی و سرویس دهی فرهنگی در این سیاستگذاری اهمیت دارد و باعث شده که در ارتباط با کاهش جمعیت دانشجوی کلانشهرها برنامه ریزی کنیم.

معاون وزیر علوم در ادامه به مهر گفت: غیر از این دو مقوله دانشگاههای بزرگ به سمت تخصصی بودن پیش رفته‌اند و ما با کاهش دانشجو در دوره کارشناسی در شهرستانها مواجه شدیم. در واقع ظرفیت بیش از تقاضا است در نتیجه ما نیاز داریم سطوح کارشناسی دانشگاههای شهرستانها تقویت شود. در مقابل نیز بحثهای تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای بزرگ بیشتر تقویت شود. البته با وجود سه برابر شدن ظرفیت دوره‌‌های تحصیلات تکمیلی نیاز است که دانشگاههای بزرگ به این سمت سوق پیدا کنند.

وی در پاسخ به چگونگی مکان یابی دانشگاههای سطح شهر تهران در خارج از تهران به مهر گفت: مکان یابی توسط خود دانشگاهها شروع شده است و در حال حاضر دانشگاههایی از جمله علامه طباطبایی و خواجه نصیر طوسی که از قبل برای تمرکز واحدهایشان دنبال مکان مناسب بودند مکان یابی را آغاز کرده اند.

متکان افزود: مکان یابی به پارامترهای زیادی بستگی دارد که از جمله عوامل طبیعی و انسانی باید مدنظر قرار گیرد و در این زمینه وزارت علوم و دانشگاهها برای انتخاب مکان مناسب به مکان یابی و مطالعات لازم نیاز دارند.

وی در مورد سرنوشت فضای فیزیکی فعلی دانشگاههای شهر تهران گفت: هنوز زود است که در این زمینه اظهار نظر کنیم اما در مورد اینکه دانشگاهی از انتقال استثنا شود یا خیر فعلاً سیاست اولیه کاهش جمعیت دانشجو و در درجه دوم انتقال دانشگاههاست.

کد خبر 108218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز