همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران،با بیان اینکه بهتر است مردم تهران به زندگی در شهرهای دیگر کشور نیز فکر کنند،گفت: دولت امکانات لازم را برای زندگی مردم تهران در دیگر نقاط کشور فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد روز سه شنبه در بازدید از مجتمع اردوگاه های اسکان اضطراری بشارت 1، 2 و 3 در محل مجموعه ورزشی آزادی،بیان کرد: وزرا موظفند امکانات لازم را به کارمندانی که می‌خواهند از تهران منتقل شوند ارایه دهند همچنین از آنها خواهم خواست برای کسانی که تصمیم به انتقال از تهران به شهرهای دیگر کشور می‌گیرند امکانات تشویقی مانند وام ساخت مسکن در نظر بگیرند.

رییس جمهوری با بیان این که اگر میزان جمعیت ساکن در تهران کاهش یابد امداد رسانی به آنها نیز آسانتر می‌شود،خاطر نشان کرد: از مردم تهران می‌خواهم موضوع زلزله را جدی بگیرند و به زندگی در نقاط دیگر ایران فکر کنند. دولت می‌تواند برای زندگی و تحصیلات فرزندان آنها امکاناتی را در شهرهای دیگر فراهم کند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود از همه کسانی که در تعطیلات نوروز مشغول خدمت رسانی به مردم بوده‌اند تشکر کرد و گفت:در ایام نوروز بیش از 120 میلیون نفر سفر انجام شد که این نشانه سر زندگی و امیدواری ملت ایران است، البته امیدواریم در آینده شرایطی فراهم شود تا کسانی هم که بنیه قوی اقتصادی ندارند بتوانند به سفر بروند.

رییس جمهوری با اشاره به این که امسال حوادث نوروز نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشت،تصریح کرد: امیدواریم همه مردم اقدامات لازم را در پیشگیری از حوادث رعایت کنند تا شاهد هیچ حادثه‌ای نباشیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی کشور در ادامه به جمعیت 13 میلیونی استان تهران و جمعیت 8 میلیونی شهر تهران،اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به جمعیت زیادی که در تهران ساکن هستند تصویر این شهر پس از حادثه مناسب نخواهد بود زیرا با توجه به وجود مجموعه‌های فرسوده و ترتیب جمعیتی تهران در زمان بروز حادثه کار امداد و نجات بسیار سخت خواهد بود.

احمدی نژاد برگزاری مانور آمادگی در مقابل بحران در تهران را به صورت مداوم ضروری دانست و اذعان داشت وسعت استان تهران 700 کیلومتر مربع است بنابراین امدادرسانی در این وسعت کار بسیار بزرگی است که همه وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذیربط باید در آن مشارکت داشته باشند.

رییس جمهوری موضوع آموزش به مردم در مواقع بروز حادثه را مهم دانست و بیان کرد: در زمان بروز حادثه افراد نزدیک به حادثه دیدگان نقش مهمی دارند که با آموزش آنها می‌توان به امدادرسانی کمک بسیاری کرد.

احمدی نژاد امکانات فعلی برای امدادرسانی در زمان بروز حادثه را کافی ندانست و خاطر نشان کرد:باید امکانات امدادرسانی بیش از اینها باشد به عنوان مثال در در بیمارستان صحرایی اردوگاهی که از آن بازدید کردم، 50 تخت وجود داشت در حالی که بسیار بیشتر از این تعداد تخت باید در این بیمارستان وجود داشته باشد.

وی افزود: در کار امدادرسانی باید آمادگی و تجهیزات با حوادث هماهنگ باشد همچنین هماهنگی و پیوستگی در مدیریت بحران بخصوص در تهران عامل حیاتی است زیرا اگر این هماهنگی و آرامش وجود نداشته باشد ابعاد حادثه و آسیب بسیار گسترده خواهد بود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت رساندن لوازم و تجهیزات امدادی به ساکنین تهران،گفت: باید از سوی مسئولین ذیربط یک کیف از لوازم امدادی به شهروندان تهرانی داده شود تا به هنگام حادثه از آن استفاده کنند.

رییس جمهوری در پایان سخنان خود خطاب به شهروندان تهرانی،بیان کرد: موضوع زلزله و مقاوم سازی ساختمان ها را جدی بگیرید زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد تهران در معرض زلزله است.

وزیر کشور نیز در بازدید رییس جمهوری از این اردوگاه ها،باارائه گزارشی از اقدامات سازمان مدیریت بحران کشور در ایام نوروز،گفت: هر سال طرح آمادگی مقابله با حوادث در نوروز برای آمادگی کشور برگزار می شود،امسال هم این طرح با مدیریتی یکپارچه انجام شد که در کنترل بحران و کاهش خطرات و تصادفات جاده ای موفق بود .

مصطفی محمد نجار با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی میان دستگاه های مختلف سازمان مدیریت بحران،اظهارداشت: این جلسات در ایام نوروز برای حفظ آمادگی برگزار می شد که این موضوع به کاهش 10 درصدی تلفات در ایام نوروز منجر شد .به رغم این که در این ایام 17 استان کشور با بارش شدید مواجه بودند و در 5 استان دیگر بارش برف و کولاک را شاهد بودیم، هیچ حادثه ای رخ نداد.

محمد نجار در ادامه با پذیرش وجود برخی نارسایی ها در بحث آمادگی برای مقابله با حوادث طبیعی،گفت: سعی می کنیم با برگزاری مانورهای متعدد آمادگی بیشتری برای مقابله با حوادث کسب کنیم که البته این امر نیاز به تقویت امکانات ، مشارکت مردم و آموزش دارد.

وزیر کشور همچنین اقدامات انجام شده در ایام نوروز برای مقابله با حوادث طبیعی را رضایت بخش دانست و گفت: سطح آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور برای مقابله با حوادث طبیعی 80 درصد است که البته با نقطه ایده آل فاصله دارد.

کد خبر 104454

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز