همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری به رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد غنی‌سازی 20درصد اورانیوم را در کشور آغاز کند.

به گزارش ایسنا، دکتر احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مرکز علوم و فنون لیزر ایران، گفت:من به آقای دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده‌ام غنی‌سازی 20 درصد را در کشور آغاز کند.

احمدی‌نژاد هم‌چنین از دستیابی ایران به دانش غنی‌سازی اورانیوم به وسیله‌ لیزر خبرداد و گفت: استفاده از لیزر باعث انقلاب در صنعت و فنون می‌شود و از لیزر می‌توان در غنی‌سازی اورانیوم نیز استفاده کرد و ما به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم که می‌توان به وسیله آن غنی‌سازی با سرعت و دقت بالا انجام داد، با هر درصدی که بخواهید؛ ولی ما الان بنا نداریم از آن استفاده کنیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: ان‌شاءالله غنی‌سازی 20 درصد را نیز شروع می‌کنیم. من به آقای صالحی گفته‌ام نیازهای خود را در این زمینه برطرف می‌کنیم.

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنانش نیز با تبریک فرا رسیدن دهه‌ فجر، گفت: انقلاب اسلامی ایران راه و دروازه‌ی جدیدی را در برابر ملت ایران و تمام بشریت گشود و همه‌ مناسبات عالم را تحت تاثیر قرار داد و مسیر را برای تحقق هدف از خلقت انسان و رسیدن او به قله‌های کمال، تعالی و برپایی حیات طیبه و جامعه‌ سعادتمند باز کرد. هر فجر یک گام به جلو و یک پیروزی و اتفاق و جشن جدید است.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت کسب علم، افزود: انسان بدون علم با سایر موجودات تفاوتی ندارد و در واقع از راه علم حقیقی است که می‌تواند خدا، خود و راه رسیدن به کمال را بشناسد و خداوند برای این امر در انسان توانمندی‌های بی‌پایانی قرار داده است.

وی با بیان اینکه بشر در زمینه‌ علم و فتح قله‌های علمی در ابتدای راه است، گفت: در حقیقت هنوز چیزی از عظمت و حقیقت انسان و عالم متجلی نشده است و هنوز عالم در تسخیر انسان نیست. 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه محال است انسان بدون کسب علم، البته به معنای عام به سعادت برسد، اظهار کرد: یکی از دروازه‌هایی که انقلاب اسلامی بر روی ملت ایران باز کرد دروازه‌ علم است.

رئیس‌جمهوری گفت: فاصله‌ای که کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمینه علمی با قبل از انقلاب دارد غیرقابل تصور و معجزه آسا است؛ اما ما هنوز در ابتدای راهیم. 

وی افزود: نمایشگاهی که امروز برگزار شده، گر چه به لحاظ حجم و فیزیک مثل نمایشگاه لوازم و کالا نیست، ولی بدانید مقدمه‌ یک انقلاب عظیم در علم و صنعت و فناوری است. در همین سالن پایه‌های تحول‌های بزرگ علمی در رشته‌های گوناگون بنا شده است. امروز باید با افتخار اعلام کنیم که دانشمندان و متخصصان عزیز کشورمان در زمینه‌ لیزر در مرزهای دانش در حال حرکت هستند. شاید یک کشور باشد که فاصله‌ ما با آن خیلی زیاد باشد که آن را باید با همت بالا پر کنیم و این شدنی است.

احمدی‌نژاد گفت: دستیابی به دانش لیزر و استفاده از نور هدایت شده یک دنیای جدیدی را به روی بشر باز کرده و توانمندی بشر را صدها برابر بالا برده است. این دانش در عرصه‌های گوناگون از جمله پزشکی کاربرد دارد؛ در واقع این دانش دنیای جدیدی را بر روی بشر باز کرده است.

وی با اشاره به کاربرد لیزر در علوم پزشکی، زیستی، تولید دارو، کشاورزی، دامداری و ....گفت:  این دانش در صنایع دفاعی نیز کاربرد دارد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع دفاعی، افزود: دشمنان هنوز سیستم‌هایی را که بتواند موشک‌های ایران را ابیندازد پیدا نکرده‌اند. مشکل آن‌ها این است و از این بابت عصبانی هستند. در زمینه‌ پرتاب کاوشگر از سوی ایران جنجال راه انداختند، در صورتی که ما می‌خواهیم کار مطالعاتی انجام دهیم و موجودات زیستی را برای مطالعه فرستادیم و درصددیم در آینده انسان را بفرستیم و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش، گفت: استفاده از لیزر انقلابی را در صنعت و فناوری ایجاد می‌کند و در غنی‌سازی اورانیوم نیز کاربرد دارد و با آن می‌توان غنی‌سازی کرد؛ البته با دقت و سرعت بالا و با هر درصدی که بخواهید؛ البته ما نمی‌خواهیم در حال حاضر از آن استفاده کنیم.

وی گفت: ما ان‌شاءالله خودمان غنی‌سازی 20 درصد را شروع و نیازهایمان را برطرف می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری در ادامه‌ سخنانش با بیان اینکه علم و دستاوردهای آن باید در خدمت دوستی و بشریت باشند، گفت: برخی کشورها از علم به عنوان ابزار سلطه استفاده می‌کنند که ما این دیدگاه را قبول نداریم.

وی با اشاره به اهمیت پیشرفت علمی در کشور، افزود: وقتی روی پای خودمان بایستیم دیگر کسی نمی‌تواند در زمینه دستاوردهای علمی چیزی را از ما دریغ کند. وقتی ما خودمان را باور داشته باشیم می‌توانیم به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم. 

احمدی‌نژاد با بیان این که دستاوردهای که در زمینه‌ لیزر به دست آمده در طول دو، سه سال به همت متخصصان و دانشمندان کشورمان کسب شده، افزود: این در صورتی است که دیگران این دستاوردها را در عرض 20 سال هم به دست نیاورده‌اند؛ اما ما فهمیده‌ایم باید روی پای خودمان بایستیم.

وی تصریح کرد: ما به تبادل علمی معتقدیم ولی باج نمی‌دهیم؛ خودمان را در برابر دیگران نمی‌شکنیم.

رییس‌جمهور گفت: مثلا ما نیروگاه می‌خواهیم. اگر پا پیش گذاشتند و قرارداد عادلانه بسته شد، از آن استقبال می‌کنیم، ولی اگر بخواهند به صورت ناعادلانه رفتار کنند جوانان ما خودشان می‌سازند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بدقولی برخی کشورها در زمینه صنایع هوا – فضا در ارتباط با ایران، گفت: با توجه به عهدشکنی‌هایی که انجام شد ما تلاش کردیم خودمان به این فناوری‌ها دست پیدا کنیم و در حال حاضر ایستگاه زمینی پرتاب ماهواره را ساخته‌ایم و از آن بهره‌برداری خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت: ملت ایران راه خود را انتخاب کرده و کسی نمی‌تواند جلوی این ملت را در زمینه‌ کسب دانش و فناوری بگیرد.

رئیس‌جمهوری افزود: شما یادتان هست که چند سال قبل سه کشور اروپایی آمدند و در سعدآباد نشستند و گفتند شما باید 10 سال مذاکره کنید. شاید بعد از 10 سال به شما اجازه بدهیم چند سانتریفیوژ تحقیقاتی بسازید. البته برخی نیایند در داخل این را تکذیب کنند؛ در واقع آن‌ها می‌خواستند با اینگونه تخریب‌ها امیدمان قطع شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌ لیزر نیز گفت: ما با لیزر می‌توانیم غنی‌سازی اورانیوم را انجام بدهیم. نیازی به سانتریفیوژ نیست، اما الان تصمیم نداریم این کار را بکنیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما دوست داریم در زمینه‌ علم و تکنولوژی تعامل داشته باشیم، اما اگر آن‌ها بخواهند برای ما قیافه بگیرند در ایران هیچ‌کس این مساله را نمی‌پذیرد و هر کسی پیدا شود که این مساله را بپذیرد از رودخانه‌ زلال ملت منزوی می‌شود.

احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت: ما پیشنهاد دادیم در زمینه سوخت بیایید تبادلی انجام دهیم و با آن که می‌توانستیم 20 درصد را بسازیم پیشنهاد دادیم تبادل انجام شود، ولی آن‌ها بازی درآوردند و اکنون پیغام داده‌اند که می‌خواهیم درست کنیم، راه برای تعامل باز است، ولی من به دکتر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) می‌گویم سانتریفیوژ 20 درصد را بسازد؛ اما همانطور که گفتم راه برای همکاری باز است؛ البته بلاشرط.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه‌، گفت: آقای دکتر صباغ‌زاده، رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفتند با انتقال تکنولوژی مخالف هستند، ولی من موافق هستم؛ البته به شرطی که مبدا صدور آن ایران و دانشمندان ایرانی باشند.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: باور دارم با شتابی که شما در زمینه پیشرفت علمی گرفته‌اید در چند سال آینده دیگران به سراغ شما خواهند آمد تا از این پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌ها استفاده کنند.

احمدی‌نژاد گفت: دشمنان درصدد هستند ذهن جوانان‌مان را از حرکت‌های پرشتاب علمی منحرف کنند و وقت ملت را در ارتباط با مسائل حاشیه‌ای بگیرند و در این زمینه پول خرج می‌کنند تا ذهن‌های مردم ما مشغول باشد و به پیشرفت‌های علمی متوجه نباشد؛ ولی آن‌ها نتوانستند به این هدف خود نائل شوند و این نمایشگاه علاوه بر اینکه یک دستاورد علمی است، یک دستاورد سیاسی نیز هست و نشان می‌دهد دشمنان در پیشبرد هدف خود موفق نبوده‌اند. 

وی بار دیگر با اشاره به اهمیت کسب علم، گفت: اگر یک ملت از تمام توان خود در کار علمی استفاده و تمام توانش را در این ارتباط بسیج کند، به موفقیت می‌رسد.

رییس‌جمهور در پایان با تشکر از محققان کشورمان و پیشرفت‌هایی حوزه‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی اظهار کرد: من باور دارم که با همت جوانان می‌توانیم به قله‌های بلند علم دست پیدا کنیم و افق روشنی پیش‌ روی ماست.

کد خبر 101151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز