همشهری آنلاین: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن بر اهمیت توسعه و تعمیق باورها و فرهنگ قرآنی تأکیدکرد

وی ابراز امیدواری کرد با دید جامعی که در شورایعالی انقلاب فرهنگی در بحث مهندسی فرهنگی و نقشه جامع فرهنگی در حوزه قرآنی وجود دارد موازی‌کارهای این عرصه از میان برود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر امروز شنبه 26 دی ماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان دارالقرآن کریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با نسبت سازمان تبلیغات اسلامی با قرآن اظهار داشت: اگر به شرح وظایف سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنیم به طور دقیق مشاهده خواهیم کرد که قرآن یکی از مهمترین کارهای سازمان است، همچنین پیشینه سازمان هم در دهه 60 حاکی از این امر است.

برهمین اساس هنگام ورود به سازمان تبلیغات از عده‌ای خواستم که  به بررسی کارهایی بپردازید که انجام شده تا در این رابطه تلاش تازه‌ای صورت بگیرد. این تلاش نتایجی داشت و یکی از مهمترین نتایج آن این است که رقابت در عرصه قرآنی کشور امروز به روز و پیشروانه دنبال می‌شود.

وی افزود: امروز دولت رقم چند 10 میلیاردی به عرصه قرآنی اختصاص می‌دهد. در برنامه توسعه چهارم و پنجم بحث قرآن به طور جدی مطرح شده است و فراکسیون قرآن در مجلس شکل می‌گیرد. امروز ما از رادیو و شبکه قرآنی برخورداریم و رسانه مکتوب درباره قرآن داریم.

امروز به این سمت که این ذهنیت به وجود آمده است که دولت‌ها باید به عرصه قرآنی کمک کنند و به عنوان یکی از اصلی ترین بخشهای توسعه فرهنگی به بخش به قرآن توجه می‌کند.

دکتر سید مهدی خاموشی از این امر ابراز مسرت کرد که امروز بسیاری از نهادها در امر قرآن فعال هستند. او گفت: بسیار مسرورم که هرکس در هرجایی می‌خواهد تمام تلاش خود را در راه قرآن انجام دهد، این امر مایه مباهات و سربلندی برای ما میان ملل مسلمان و همچنین برای کارکرد فرهنگی است.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی یادآور شد: سازمان تبلیغات اسلامی به طور خاص در اساسنامه جدید بندهایی دارد که در آن میان می‌توان به کارکرد قرآنی اشاره کرد که در اساسنامه ابلاغ شده است ما هم دست مشارکت با سایر نهادهایی که در عرصه فعال هستند می‌فشاریم تا با دید جامعی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث مهندسی فرهنگی و نقشه جامع فرهنگی در حوزه قرآنی وجود دارد مسئله تقسیم وظایف به گونه ای پیش برود که موازی کاری ها کمتر شود وچون سایر عرصه ها هر کس در جبهه خود فعالیت می کند. این اتفاق در حوزه قرآن هم باید رخ دهد، و تحقق چنین شرایطی دور از ذهن نیست.

رئیس سازمن تبلیغات اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه سازمان تبلیغات اسلامی باید از این پس بیشتر به آن توجه کند بحث تعمیق فرهنگ قرآنی در جمهوری اسلامی است. در یک زمانی هنگامی که آیه جهاد مطرح می‌شد مصداق بارز آن به کربلا باز می‌گشت، اما امروز با تحقق حکومت اسلامی در جامعه اسلامی این حکومت می‌گوید که اسلام هم احکام فردی دارد و هم احکام اجتماعی، هم از اخلاقیات برخوردار است و هم از سیاست، هم تجارت دارد و هم تدبیر منزل و رابطه با کفار و سلطان در آن مشخص است. اگر فرد به اسلام بنگرد متوجه می‌شود که اسلام از جامعیت خاصی برخوردار است.

وی تأکید کرد: باید در عرصه‌ای حرکت کنیم که خلا در آن وجود دارد. اکنون خلا در رابطه با باورهای قرآنی، فرهنگ قرآنی و تعمیق و توسعه فرهنگ قرآنی وجود دارد و سازمان باید در رابطه با فعالیت بی‌چون و چرا و مجاهدت داشته باشد.

دکتر خاموشی در ادامه گفت: دارالقرآن یک سازمان تقریباً وابسته به سازمان تبلیغات است و فعالیت آن صرفاً به قرآن اختصاص دارد.

با روان سازی که شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌دهد امیدواریم که در آینده بتوانیم نقش‌های بیشتری برای سازمان تبلیغات اسلامی تعریف کنیم.

از این رو سازمان دارالقرآن کریم سازمانی خاصی برای کارکرد قرآن است که تأسیس آن بسیار ضروری بوده است و در هر استانی یک متناظر با سازمان دارالقرآن پرچمداری برای این وظیفه داریم.

در بحث بودجه نیز بودجه فرهنگی سازمان تبلیغات و بودجه قرآنی سازمان باهم رقابت می‌کنند. سهم قرآنی باید با سهم فرهنگی برابر باشد تا بتوانیم آن را افزون کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با رویکرد جوان گرایی کنونی و روح تازه ای که در این سازمان دمیده می شود همه فعالان قرآنی همکاری کنند تا بتوان کار را هموارتر از گذشته پیش برد.

کد خبر 99616

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز