جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدت‌ها بوده است که تلفن‌های همراه از لحاظ ایجاد تومورهای مغزی مورد سوءظن قرار داشته‌اند،‌ اما اکنون پژوهشگران می‌گویندند این تلفن‌ها ممکن است به مقابله با بیماری آلزایمر کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فراسه پژوهشگران دانشگاه فلوریدای جنوبی با شگفتی در بررسی بر روی 96 موش آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند. این موش‌ها که دو بار در روز هر بار برای یک ساعت در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار می‌گرفتند که مشابه امواج تولیدشده بوسیله تلفن‌های همراه بود، از این امواج نفع بردند.

 در موش‌های سالمندتر، پس از قرارگرفتن طولانی‌مدت به این امواج، رسوبات بتا-آمیلوئید- قطعه پروتئینی که در مغز مبتلایان به آلزایمر تجمع می‌یابد و پلاک‌های شاخص بیماری آلزایمر را تشکیل می‌دهد- پاک شدند و حافظه آنها بهبود یافت.

نتایج این بررسی در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شده است.

موش‌های بزرگسال جوان نیز که نشانه ظاهری از اختلال حافظه نداشتند، پس از چند ماه قرارگیری به امواج تلفن همراه،‌ در برابر بیماری آلزایمر محافظت شدند، و حافظه موش‌های طبیعی بدون استعداد ژنتیکی برای برای ابتلا به آلزایمر نیز پس از قرارگیری به امواج الکترومغناطیسی تقویت شد.

 سرپرست این تحقیق، گری آرنداش، استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی، در این باره گفت هیچکس بیش از خود پژوهشگران از این نتایج شگفت‌زده نشدند، که بر مبنای آزمایش‌هایی که چند سال پیش انجام داده بودند، قانع شده بودند که می‌توانند نشان دهند که میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه اثر زیانباری بر موش‌های آلزایمر خواهد داشت.

او گفت: "هنگامی که نتایج اولیه ما نشان‌دهنده اثر سودمند این امواج بود، فکر کردیم تا چند ماه دیگر اثرات زیانبار خود را نشان خواهد دارد. اما این اتفاق رخ نداد. ما در درازمدت هم اثرات سودمند این امواج را هم در موش‌های مستعد آلزایمر و هم در موش‌های طبیعی مشاهده کردیم."

آرنداش گفت چندین ماه طول کشید تا قرارگیری در معرض امواج سودمندی خود در موش‌ها را آشکارکند، و این مدت معادل چند سال در انسان‌ها است.

برای قرار دادن موش‌ها به امواج، قفس‌های آنها در اطراف یک آنتن تولیدکننده امواج تلفن موبایل قرار داد بودند.

هر حیوان فاصله مشابهی از این آنتن داشت و در معرض امواج الکترومغناطیسی معادل امواج خارج شده از تلفن موبایلی که در کنار سر انسان قرار دارد، قرار می‌گرفت.

ویلیامز تبس، مدیر پزشکی و علمی انجمن آلزایمر آمریکا معتقد است که این تحقیق "بسیار مقدماتی" است و نباید به مصرف بیش از حد تلفن همراه به عنوان یک شیوه درمانی بینجامد.

 او گفت: "لازم است این بررسی پیش از آنکه حتی آزمایش آن را در انسان‌ها مورد ملاحظه قرار گیرد، در حیوانات تکرار شود، چرا که مدل‌های حیوانی آلزایمر و انسان‌های مبتلا به آلزایمر کاملا متفاوت هستند."

کد خبر 99012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز