چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه سلامت: برخی رسانه‌های خبری، در روزهای اخیر، خبری را به نقل از یک عضو کمیته کشوری ایدز منتشر کردند که حکایت از بدون تاثیر بودن داروی گیاهی «آیمود» علیه بیماری ایدز می‌کرد

دارویی که ایران به‌عنوان داروی ضد ‌ایدز معرفی کرده است. این متخصص بیماری‌های عفونی گفته بود که آیمود، یک داروی گیاهی است که هیچ فایده‌ای ندارد. وی با عنوان این مطلب که برخی با تبلیغات این دارو به‌دنبال مطرح شدن و حضور در تلویزیون بودند، گفت: این دارو در هیچ‌یک از مجامع علمی دنیا تایید نشده است و نمی‌توان حتی یک مقاله در مورد آیمود در مجلات معتبر علمی دنیا یافت.

این عضو کمیته کشوری ایدز با اشاره به مخالفت این کمیته برای استفاده مردم از داروی آیمود، افزود: در حال حاضر این دارو روی بیمارانی که هیچ امیدی به زنده ماندن آنان نیست، آزمایش می‌شود.

وی تاکید کرد: البته این کار با گرفتن رضایتنامه و امضا از بیماران صورت می‌گیرد و این بیماران چون در آخر خط هستند، مخالفتی با این پیشنهاد ندارند.این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: فقط تعداد معدودی در کشور هستند که از این دارو حمایت می‌کنند و سایر متخصصان و فوق تخصص‌های بیماری‌های عفونی به هیچ وجه از آیمود راضی نبوده‌اند.

روز گذشته به جای مسئولان وزارت بهداشت، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به این اظهارات پاسخ داد. دکتر رسول دیناروند اعلام کرد: این فراورده تمام مراحل مربوط به ارزیابی آزمایشگاهی و بالینی را طی کرده و از وزارت بهداشت مجوز گرفته است.

وی به ایسنا گفت: طی 2 سال اخیر بیماران مبتلا به ایدز این دارو را مصرف کرد‌ه‌اند و پزشکان تجویز‌کننده این دارو و همچنین بیماران مصرف‌کننده آن می‌توانند نظر خود را در رابطه با آن اعلام کنند و ادعاهایی مبنی بر اثربخش نبودن این دارو، ادعایی ژورنالیستی است و قابل استناد نیست و ممکن است این ادعا منافعی برای شخص مدعی داشته باشد.

به گفته وی، آیمود تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است و با مصرف این دارو، بدن می‌تواند در مقابل عفونت‌ها از خود محافظت کرده و درنهایت علائم بیماری ایدز با مصرف این دارو کاهش می‌یابد. در مجموع آیمود ادعایی در از بین بردن ویروس ایدز ندارد.

وی ادامه داد: هر کشوری برای ورود دارو طبق ضوابط خود عمل می‌کند. حتی داروهای آمریکایی که از معتبرترین سیستم نظارتی برخوردارند، برای ورود به کشورهای دیگر مراحل ارزیابی را طی می‌کنند و بدون انجام این ارزیابی‌ها اجازه مصرف ندارند. ایران نیز خود ارزیابی داروهای مصرفی را انجام می‌دهد. دیناروند گفت: در مجموع وزارت بهداشت براساس ارزیابی‌های دقیق، آیمود را تایید کرده و نتایج آن منتشر شده است.

کد خبر 96596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز