چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در پدافند غیرعامل، اصل باید بر این باشد که حریف کور شود و بسیج بهترین عاملی است که می‌تواند باعث انصراف دشمن شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در سخنانی در همایش توسعه پایدار و ایمن با تکیه بر روحیه بسیجی با رویکرد پدافند غیرعامل، افزود: در زمینه پدافند غیرعامل، اصل باید بر این باشد که حریف منصرف شود، یعنی بر عامل بازدارندگی تکیه کنیم.

وی اضافه کرد: البته این به آن معنی نیست که کار فنی انجام ندهیم ولی انصراف دشمن در قله کار قرار دارد و بسیج بهترین عاملی است که می‌تواند با وحدت، قدرت، انسجام، نشاط و تحرک خود، نقش بازدارندگی ایفا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من از مجموعه رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری چنین استنباط می کنم که باید در مقابل تهدیدات به دو امر توجه جدی داشت: اول تکیه بر اسلام بر اساس بصیرت، یعنی همان محور وحدت قرار دادن ولایت و دوم بسیج مردمی در همه حرکت ها.

رژیم صهیونیستی یک جنازه سیاسی است

لاریجانی گفت: امروز، رژیم صهیونیستی فقط یک جنازه سیاسی است که با آمپول سیاسی آن را سر پا نگه می‌دارند و اگر پشتیبانی آمریکا نباشد، در خاورمیانه کاره‌ای نیست و فقط گاهی جیغ‌های بنفش می‌کشد.

وی مفهوم ولایت را در تفکر اسلامی، مفهومی رکنی دانست و افزود: در طول تاریخ هرگاه از این مسئله غفلت شده است تاثیرات سنگینی در سرنوشت مسلمانان شاهد بوده‌ایم.

لاریجانی گفت: اگر ولایت در ادوار مختلف تاریخ اسلام نبود، نمی‌توانستیم با فکر اصیل اسلامی ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: امروز هم ولایت فقیه دنباله‌رو این فکر است و همین امر موجب استواری استقلال و پایداری جمهوری اسلامی ایران شده است و هیچ عاملی به اندازه ولایت فقیه در استواری کشور و بیداری مسلمین موثر نیست.

رئیس مجلس اضافه کرد: سلامت ایران بستگی کامل به نقش آفرینی ولایت فقیه دارد و اگر دشمنان به سمت مخدوش کردن این جایگاه می‌روند می‌دانند که قدرت جمهوری اسلامی ایران در علقه مردم و ولایت فقیه است و وحدت کشور از آن نشأت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع همایش درخصوص پدافند غیرعامل گفت: در سال‌های اخیر گام‌های جهشی در این خصوص شاهد بوده ایم، این مقوله برای پایداری جمهوری اسلامی ایران بااهمیت است و لذا باید راه آینده را شناخت.

لاریجانی اضافه کرد: گاهی در جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای مسئله‌ رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید، برجسته می‌شود و ما در دوره‌های اخیر نیز شاهد جیغ‌های بنفش رژیم صهیونیستی علیه ایران بوده‌ایم که البته این مسئله مهم نیست.

وی ادامه داد: زمانی رژیم صهیونیستی به عنوان جریان آدم کش خاورمیانه در منطقه تسلط داشت اما پس از جنگ 33 روزه و 22 روزه اثرگذاری آن از بین رفته است.

رئیس مجلس با اشاره به فرازها و فرودهای پس از انقلاب اسلامی در رفتار آمریکا، گفت: گاهی دولت‌های مختلف می‌خواستند تحت تاثیر پیام‌های آمریکایی‌ها قرار بگیرند، ولی با رهبری امام (ره) و مقام معظم رهبری براساس استراتژی درست هدایت شدند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری جایگاه حرکتی ایران را مشخص می‌کنند و بر این نکته تاکید دارند که بشناسید دشمن کجاست و ایشان در سخنرانی اخیر خود بار دیگر آمریکا را مستکبر معرفی کردند.

لاریجانی گفت: آمریکایی ها همیشه از قدرت‌های نرم و سخت در کنار هم استفاده        می‌کنند و هیچ گاه نبوده است که قدرت سخت یا نرم را کنار بگذارند؛ ضمن اینکه هیچ تغییری در رفتار آنها نمی‌بینیم.

وی با اشاره به شعار تغییر اوباما و اینکه برخی در داخل کشور تحت تاثیر این شعار قرار گرفتند افزود: قضیه‌ طبس و بسیاری وقایع دیگر در زمان دموکرات‌ها صورت گرفت، ولی هیچ وقت، نه در آن زمان و نه حالا، آنها از این رفتارهایشان عذرخواهی نکردند.

لاریجانی اضافه کرد: امریکایی ها برای تصمیم گیری تحلیل و نظام دارند و اگر فکر کنیم تغییر ماهوی در رفتار آنها ایجاد می‌شود ناشی از شناخت نداشتن ماست.

وی با اشاره به بحث 11 سپتامبر و ایجاد فضای مبارزه با تروریسم از جانب آمریکا، درخصوص تصمیم برای مذاکره با آمریکا بر سر موضوع افغانستان گفت: عده‌ای گفتند می‌خواهیم در خصوص بحث افغانستان مذاکره کنیم و در داخل نیز موجی ایجاد شد که تحت تاثیر قرار داد، اما مذاکره چه نتیجه‌ای داشت جز اینکه ایران را محور شرارت معرفی کردند؟

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها هر زمان که توانستند علیه ما کار کردند و تنها در بحث حمله‌ به ایران نگران بودند و اضطراب داشتند که فکر کردند پس از اشغال عراق می‌توانند با ایجاد برج دموکراسی، بر ایران و سوریه سایه بیفکنند، اما هم اکنون می‌بینیم که در فلاکت هستند.

لاریجانی گفت: آمریکایی ها گاهی حرف‌هایی به ظاهر آشتی جویانه زده‌اند ولی دیدیم که از پشت خنجری در دستشان بود.

وی افزود: ممکن است ادبیات آمریکایی‌ها متفاوت شده باشد، اما در این مدت چه کار کردند که این ادعا را اثبات کند؟

رئیس مجلس با بیان اینکه با سیستمی مواجهیم که خواهان رفتار با دیگران ازطریق استبدادی است، افزود: مشکل ما راهبرد حریف است و ما باید رفتار پدافندی‌مان را با این وضع و شرایط شکل دهیم.

وی ادامه داد: البته کارهای فنی مثل مقاوم‌سازی، تسریع در خدمت‌رسانی و آزادی از سیستم های بوروکراتیک هم لازم است.

لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در برابر دسیسه‌های دشمنان به دو امر توجه کرده که یکی تکیه بر اسلام واقعی بر اساس بصیرت و دیگری بسیج مردم است.

وی افزود: همه‌ حرکت‌های مردم ایران، چه در زمان جنگ و چه پس از آن، بر این دو مفهوم تکیه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تدبیر حضرت امام (ره) در خصوص ایجاد بسیج اشاره کرد و گفت: در زمانی که شرق و غرب در برابر ما بودند نقاط قوتمان اسلام و ولایی بودن مردم بود.

وی با بیان اینکه عامل اصلی در پدافند غیرعامل در برابر دشمنان نیز سرمایه‌گذاری روی بسیج است افزود: اگر این آمادگی در کشور ایجاد شود تهدیدها خنثی می‌شود و بسیج در این میان،عامل بازدارنده است.

لاریجانی گفت: من نمی‌گویم کار فنی نباید انجام شود ولی قله‌ این کار انصراف دشمن است که این امر ازطریق وحدت در کشور، فکر ولایی، اقتدار بسیجی و حرکت با بصیرت بسیجیان محقق می‌شود.

وی افزود: امام (ره) کلید کار را در این می‌دیدند که در کشور وحدت ایجاد شود و بسیج در بین ملت باشد تا حریف جلو نیاید؛ وقتی حریف، استکبار جهانی است تکیه بر بسیج باعث انصراف دشمن می‌شود.

لاریجانی با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری گفت: در ایران کسی همانند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را سراغ نداریم که شناخت عمیق و دقیق از آمریکا و روش‌های آن داشته باشند.

وی افزود: شاید عده‌ای آن را گاه با دید بدبینانه توصیف کرده‌اند، اما وقتی موج‌ها رفع شده است دیده‌ایم که تدبیر اتخاذ شده ازجانب ایشان بسیار عمیق و ناشی از شناخت بوده است.

لاریجانی اضافه کرد: گاهی وقتی عده‌ای ساده‌انگاری می‌کردند مقام معظم رهبری بر تدبیر تاکید داشتند.

رئیس مجلس گفت: قبل از روی کار آمدن اوباما عده‌ای فکر می‌کردند اگر وی روی کار بیاید سیاست‌های آمریکا تغییر می‌کند، اما دیدیم که در موضوع فلسطین هیچ تغییری حاصل نشد، در افغانستان نیز نظامی‌گری با نوعی دغلکاری سیاسی ادامه یافت و در عراق نیز به خاطر منافعشان نیروهایشان را کاهش دادند.

وی دخالت‌های آمریکا پس از انتخابات در ایران را نیز نشانه‌های عملکرد اوباما توصیف و خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌ای نیز شاهد نگاهی ریبه‌آمیز هستیم و تصور می‌کردند که با یک ساده‌اندیشی می‌توانند در کشور وسوسه ایجاد کنند و با مصرف ادبیات فرسوده وارد کلاهبرداری سیاسی شوند که دیدیم باز هم مقام معظم رهبری هشدار دادند.

لاریجانی گفت: با تجربه‌ای که در سی سال گذشته حاصل شده است و با توجه به نصوص اسلامی باید تمسک به ولایت کاملا واقعی باشد، چرا که وحدت ملی و صیانت از انقلاب در گرو ولایت فقیه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی نکته‌ دیگر درخور توجه در موضوع پدافند غیرعامل را شناخت دشمن و روش‌های آن دانست و با اشاره به فهم رهبران دینی از سران استکبار، تأکید کرد: نباید گول تاکتیک‌ها و لبخندهای آنها را خورد؛ باید حرکات آنها درست شناخته و بر اساس آن، تاکتیک‌هایمان تعریف شود.

وی افزود: قله این مسئله نیز بسیج همگانی است و بسیج مهم‌ترین عامل بازدارنده در برابر این مسئله است که می‌تواند از جمهوری اسلامی ایران صیانت کند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه بسیج نباید جنبه سیاسی داشته باشد، گفت: سیاست بسیج همان ولایی بودن است؛ کارهای خرد سیاسی وظایف احزاب است، اما کار بسیج منبع واقعی سیاسی است و عامل پایداری برای کشور است.

وی اضافه کرد: با سیستم‌های بوروکراتیک نیز نمی‌توان پدافند را شکل داد و برای این کار به سرعت عمل نیاز است که در کار بسیج نهفته است.

لاریجانی گفت: ما تجربه خوبی هم در پرش از بوروکراسی و هم سرعت و هم به خاطر پراکندگی خدمات‌دهی داریم و بسیج می‌تواند در برابر حریف، این آمادگی بازدارندگی را برای کشور به ارمغان آورد.

وی افزود: اگر بخواهیم کشور به سعادت دست یابد، باید به دو نکته توجه کنیم: اول تمسک به ولایت البته از نوع واقعی و نه لقلقه زبان، چراکه وحدت ملی و صیانت از دستاوردهای انقلاب در پناه ولایت فقیه ممکن است؛ البته برخی افراد سیاسی که حتی سمت و سوی دینی ندارند هم این واقعیت را درک می کنند.

لاریجانی درتوضیح نکته دوم گفت: شناخت دشمن و استکبار دومین راه سعادت کشور است، جمهوری اسلامی باید حریفش را درست بشناسد و بر اساس آن، پدافندش را تعیین کند.

وی افزود: برای تحقق این نکته مهم باید بسیج همگانی را جدی بگیریم و این مهم‌ترین عامل بازدارندگی است.

رئیس مجلس گفت: نباید با بسیج، مقطعی برخورد شود؛ بسیج هیچ وقت نباید جنبه سیاسی داشته باشد؛ سیاستِ بسیج، ولایی بودن آن است و داشتن دغدغه انقلاب و نظام.

وی افزود: کار احزاب سیاست خرد است و این بسیج است که با سیاست کلی ولایت، یک سرمایه ملی و عامل پایداری جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

سومین همایش توسعه پایدار و ایمن با روحیه و تفکر بسیجی و با رویکرد پدافند غیرعامل در سالن غدیر وزارت کشور برگزار شد.

کد خبر 96096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز