همشهری آنلاین: رئیس مجلس 11 آبان‌ در نشست مشترک فراکسیون قرآن و عترت مجلس و اعضای شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد:

در اداره حکومت باید به نحوی رجوع به قرآن باب شود و اگر وزارتخانه‌ای می‌خواهد کاری شروع کند، ببیند چگونه می‌تواند از کتاب الهی استفاده کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز، دوشنبه 11 آبان‌ماه، در نشست مشترک فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به رشد توجه به قرآن و مفاهیم آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گقت: انتظار هم همین است که در کشوری که ام‌القرای جهان اسلام است، توج به کتاب الهی بسیار زیاد باشد که خوشبختانه در سال‌های پس از انقلاب هم در زمینه قرائت و تفسیر و هم در حوزه پژوهش‌های قرآنی مراکز مختلفی از جمله حوزه علمیه قم فعال هستند.

وی با اشاره به توجه خاص دولت و مجلس شورای اسلامی به فعالیت‌های قرآنی در کشور، تصریح کرد: ارتباط با کتاب الهی لایه‌‌های مختلفی دارد که یک لایه آن ارتباط احساسی و عاطفی است که از دیرباز در کشور ما این ارتباط عمیق بوده و برکات زیادی هم به دنبال داشته است.

رئیس مجلس با تأکید بر این‌که این ارتباط عاطفی را نباید کم‌اهمیت دانست، گفت: ولی سطح آن همین است و نمی‌شود از این ارتباط فرازهای عمیق قرآن را جست‌وجو کرد.

لاریجانی ارتباط مفهومی را لایه دیگر این نوع ارتباط با قرآن بیان کرد و افزود: در این زمینه قطعا حجم ارتباط با قرآن به فراگیری حجم ارتباط عاطفی با قرآن نیست، ولی توصیه رهبر معظم انقلاب و انچه که ما توقع داریم، این حجم از ارتباط گسترده شود و بارها مقام معظم رهبری بر توجه به تفسیر و تأمل در قرآن تأکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کارهای رسانه‌ای‌ به درگیرشدن بخش عظیمی از جامعه با مفاهیم قرآن کمک زیادی می‌کند، اظهار کرد: اما مهم‌تر از این دو مورد، این است که ما قرآن را بخشی از حیات فردی و اجتماعی بدانیم و در افکار، روش اداره زندگی و تدوین متون و کتب، قرآن نقش محوری و کلیدی خود را پیدا کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: همین وضع در حیات اجتماعی ما نیز وجود دارد و در اداره حکومت هم باید به نحوی رجوع به قرآن باب شود و اگر وزارتخانه‌ای می‌خواهد کاری شروع کند، ببیند چگونه می‌تواند از کتاب الهی استفاده کند.

لاریجانی با بیان اینکه ما در مجلس شورای اسلامی نیز باید در بررسی طرح‌ها و لوایح به قرآن رجوع کنیم، اظهار کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس که برای بررسی طرح‌ها و لوایح از کارشناسان مختلف استفاده می‌کنند، می‌توانند از یک کارشناس قرآنی هم استفاده کنند.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از سطحی‌نگری به مفاهیم قرآنی، تصریح کرد: ما متأسفانه برخی مطالب مقدس و عمیق را با یک رویه زرین و کم‌محتوا عرصه می‌کنیم که این یک خسارت برای جامعه است و لازم است راه صحیح را طی کنیم و در این مسیر از نظرات صاحب‌نظران استفاده کنیم که این کار احتیاج به یک تربیت دارد.

رئیس مجلس معتقد است اگر دولت در زمان تدوین لوایح به کتاب الهی به عنوان یک راهنمای عمیق در اداره کشور رجوع شود و کمیسیون‌های مختلف مجلس نیز به این امر توجه داشته باشند، قطعا در شرایط کشور تغییرات اساسی ایجاد می‌شود.

لاریجانی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توصیه کرد، مراقبت شود در فضای هنری تا از طریق توجه به محتوای قرآنی، مسائل دنبال شود تا اتفاقات خوبی را در کشور شاهد باشیم؛ چرا که قرآن فقط بخش متافیزیکی نیست، بلکه بخشی از آن هم فیزیکی، یعنی زندگی است.

وی با اشاره به نقش مؤثر آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی در توجه به مفاهیم قرآنی در کشور، بر لزوم حرکت بر اساس یک استراتژی صحیح در عرصه فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه نقش قرآن در دیپلماسی را پیش کشید و گفت: ما می‌توانیم براساس ضوابط قرآنی در عرصه دیپلماسی، دوستان خود را انتخاب کنیم. کشوری که می‌خواهد بر پایه قرآن کار کند، باید دیپلماسی قرآن هم داشته باشد و بتواند رفتار خود را با سایر کشورها تنظیم قرآنی کند.

لاریجانی در پایان با بیان اینکه فراکسیون قرآن و عترت مجلس بیش از جنبه نظارتی، می‌تواند همراه‌ سایر دستگاه‌های فعال در عرصه قرآنی باشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مواقع بودجه‌های صرف می‌شود، ولی بخش سطحی موضوع دنبال می‌شود، در حالی که ما بیش آنکه به عرض وسیع از نظر سطح نیاز داریم، نیازمند عمق در تأثیرات در رفتار هستیم.

کد خبر 94307

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز