همشهری آنلاین: به گفته معاون فناوری اطلاعات و شهر قرآن سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، با همکاری آیسسکو ایده‌ شهر الکترونیک قرآن با تمام مسلمانان جهان به اشتراک گذاشته می‌شود

«حسین کرمانپور»، معاون فناوری اطلاعات و شهر قرآن سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در بخش نخست سخنان خود با اشاره به اینکه ایده شهر الکترونیک قرآن در حال حاضر در ایران و جهان محقق نشده، هدف اصلی شهر قرآن را طبقه‌ بندی تخصصی داده‌های قرآنی عنوان کرد.

بخش نخست مصاحبه را اینجا ببینید!

وی در ادامه سخنان خود به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای جهاد دانشگاهی اشاره کرد که ایشان در جلسه یادآور شدند: از اعضای جهاد کاری که در حال انجام آن هستند را نمی‌خواهیم.

کرمانپور افزود: مقام رهبری به عنوان رهبر جامعه، دغدغه‌‌های جهاد را می‌دانند و مشاهده کردند که کارهای جهاد نوعاً تازه است و یادآوری می‌کنند که هم در حوزه دانشگاهی و به ویژه در حوزه قرآنی کارهایی که بقیه می‌کنند از جهاد دانشگاهی نمی‌خواهیم و این سخنان انگیزه اعضای جهاد را برای ایجاد شهر الکترونیک قرآن افزایش داده است.

وی درباره سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) توضیحاتی داد و افزود: ما با آیسسکو به توافق رسیده‌ایم که ایده‌پردازی شهر الکترونیک قرآن را با تمام مسلمانان جهان به اشتراک بگذاریم و قرار است در سال آینده یک کنفراس بین‌المللی داشته باشیم که از سراسر جهان ایده‌های افراد مختلف را جمع‌آوری کنیم تا وب‌سایت بعدی شهر الکترونیک قرآن را مبتنی بر ایده جهانی به‌گونه‌ای طراحی کنیم که تأثیر خود را در سراسر جهان بگذارد.

معاون فناوری اطلاعات و شهر قرآن درباره انتخاب نام شهر قرآن گفت: کلمه «شهر» عبارت جذابی است که لحظه اول که فرد آن را می‌شنود، حس کنجکاوی او را برمی‌انگیزاند که منظور از این کلمه چیست و چه اتفاقاتی قرار است در این شهر رخ دهد.

وی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی توانایی‌های بالفعل زیادی وجود دارد، از یک طرف ارتباط قوی بین دانشجویان و نخبگان وجود دارد و از یک طرف پرسنل جهاد دانشگاهی افراد متخصص، جوان و خلاق هستند و این دلایل باعث شده که شهر قرآن پایه‌‌ریزی شود که تابه حال در کشور در حوزه قرآن به این شکل چنین اقدامی انجام نشده، البته در حوزه دین فعالیت‌های بسیاری انجام شده ولی به طور تخصصی در حوزه قرآن این‌گونه نبوده است.

کرمانپور تأکید کرد: همان‌طور که خبرگزاری جهاد دانشگاهی خاص قرآن است، در شهر الکترونیک قرآن نیز به‌طور تخصصی در حوزه قرآن کار می‌کنیم.

اساتید هئیت‌های علمی سراسر کشور در حال ایده‌‌پردازی شهر قرآن هستند

وی اضافه کرد: ما در حال انجام فعالیت برای ارتقای سایت شهر قرآن هستیم و سایتی که الان در دسترس است آنچه می‌خواهیم نیست و هنوز جای کار بسیاری دارد، سایت فعلی در حوزه کودک و قرآن، پژوهش در قرآن، آموزش در قرآن و وبلاگ‌ها در قرآن فعال است و صرفاً در حوزه قرآن کار می‌کنیم.

کرمانپور بیان کرد: اساتید هئیت‌های علمی سراسر کشور در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در حال ایده‌‌پردازی شهر قرآن برای داخل و خارج ایران هستند و در حال مطالعه نیاز‌های کاربران و همچنین مطالعه داه‌های قرآنی هستند تا شهر قرآنی که هم جذابیت داشته باشد و هم منشأ تآثیر باشد را طراحی کنند.

کرمانپور یادآور شد: سایت‌های موجود در این عرصه به‌ویژه عرصه دینی با کاربران رابطه خوبی برقرار نمی‌کنند و این امر دلایل مختلفی دارد که به محتوای عرضه شده، به کاربران و طراحان سایت برمی‌گردد و ما تلاش کردیم مطالب سایت شهر قرآن به روش‌های نشاط آور باشد.

وی تصریح کرد: ما در تلاش هستیم، سایت شهر قرآن را در آینده طوری طراحی کنیم که دید شهری و شهروندی در آن وجود داشته باشد، تا شهروندان شهر قرآن با هر فعالیتی که در شهر انجام می‌دهند وجودشان در شهر منشأ اثرات بیشتری شود و امتیازاتشان بالاتر می‌رود و قرار است شهروندان درجه‌بندی شوند که این درجه‌بندی به فعالیت‌های خود شهروندان بستگی دارد.

وی افزود: قرار است در آینده نزدیک شهر الکترونیک قرآن، شهروندانی در سراسر دنیا با مرکزیت قرآن داشته باشد و این شهروندان به نوبه خود در جهان اسلام مؤثر باشند و نظر بدهند و نظر بگیرند و شورای شهر قوی با آدم‌های قرآنی تشکیل دهند تا به این ترتیب یک شهر زنده مبتنی بر قرآن در عرصه مجازی شکل گیرد.

داده‌های قرآنی در شهر قرآن در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد

کرمانپور بیان کرد: ما می‌خواهیم از این حوزه که در حال فعالیت هستیم پای خود را فراتر گذاشته و با زبان‌های مختلف در شهر قرآن داده رد و بدل کنیم و البته قصد نداریم در این شهر تولیدکننده باشیم و فقط می‌خواهیم داده‌های قرآنی را دسته‌بندی کنیم و در دسترس علاقه‌مندان به قرآن قرار دهیم.

وی اظهار کرد: دست‌اندرکاران شهر قرآن قصد دارند فضاهای مختلف شهر را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و از همه داشجویان، متخصصان و علما می‌خواهیم که ایده‌های خود در عرصه شهر قرآن را که راه‌گشا باشد، در اختیار ما قرار دهند و در این ایده و پردازش آن مشارکت کنند تا حوزه‌ای جدید و نو همراه با تلاش برای کاربردی کردن هر چه بیشتر قرآن و آوردن قرآن به متن زندگی و توزیع قرآن در بین تمام نسل‌‌ها بسته به میزان نیاز آنان با کمک همه علاقه‌مندان و کاربران سایت شهر قرآن انجام شود. 

کد خبر 93699

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز