همشهری آنلاین: گروه فعالیت‌های قرآنی: مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سفری به استان خراسان‌ رضوی، ضمن شرکت در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران، تعدادی از مراکز و مؤسسات قرآنی شهرهای نیشابور و مشهد را مورد بازدید قرار داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به استان خراسان رضوی، مشهد‌الرضا(ع) ایستگاه دومین سفر استانی «محمدعلی خواجه‌پیری» رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور پس از آغاز به کار دولت دهم بود.

شهر حدیث سلسلة الذهب، نیشابور اولین مقصدی بود که محمدعلی خواجه‌پیری با هیئت همراه عصر روز دوشنبه ساعت 16:30 با ورود به این شهر، در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان مرکز پژوهشی و تربیت مدرس قرآن کریم این شهر شرکت کرد.

مراسم در حیاط این مرکز با حضور «مژدی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، «عابدی» مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری، «سیدسعید سرابی» نماینده مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در استان خراسان رضوی، اعضای مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حکمت آموزان و تنی چند از داشنجویان این مرکز برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، «عمارلو» مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حکمت آموزان نیشابور گزارشی از فعالیت‌های مرکز پژوهشی و تربیت مدرس قرآن کریم ارائه کرد و گفت: ما در بخش تربیت مربی در سه رشته مربی‌گری روخوانی، تجوید و حفظ کل پیش دبستانی دانشجو می‌پذیریم که آن‌ها با گذراندان 70 واحد درسی در طول مدت دو سال، گواهی‌نامه مربی‌گری از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند.

در ادامه و پس از اجرای برنامه توسط گروه هم‌خوانی «منتجبین» نوبت به سخنرانی خواجه‌پیری رسید که وی نیز در سخنان خود با تشکر از مدیران این مرکز، از عزم جدی دولت نهم برای ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی و مخالفت‌هایی که در این ارتباط می‌شد، سخن گفت.

وی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از فعالیت‌های قرآنی و پرچمداری ایشان در این عرصه، گفت: در آن دوران رئیس جمهور اعلام کرد، می‌خواهیم کاری کنیم که شاخه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات همه برنامه‌های نظام را قرآنی کند؛ یعنی کاری فرا وزارتخانه‌ای.

منشور توسعه فرهنگ قرآنی آینده درخشانی در حوزه قرآن رقم می‌زند

خواجه‌پیری همچنین با اشاره به تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور، از محسنات این منشور گفت و افزود: این قانون بسیار جامع است تا جایی که حتی مخالفان نیز وقتی آن را مطالعه کردند، به این امر اعتراف کردند و من اینجا اعلام می‌کنم اگر جامعه قرآنی به معنای کامل به صحنه اجرای این قانون بیاید، یک آینده بسیار درخشانی در حوزه قرآن رقم زده می‌شود.

وی همچنین با نقل داستانی درباره حضرت امام(ره) با مضمون علاقه ایشان به برخی رفتارهای عوامی، تأکید کرد: معتقدم خداوند مقرر کرده در این دوران نام قرآن در دنیا بلند شود، شاهد آن هم اینکه در کشورهای غربی به قرآن اهانت می‌کنند ولی قرآن، پرفروش ترین کتاب در آن کشور می‌شود و یا اینکه به پیامبر(ص) توهین می‌کنند ولی نام ایشان طبق آمارها پرطرفدارترین نام در آن کشور است.

اهدای لوح سپاس به رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور از سوی رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حکمت آموزان و مدیران فرهنگی نیشابور و نیز اعطای گواهی‌نامه به 14 نفر ازبرگزیدگان مرکز پژوهشی و تربیت مربی قرآن کریم این شهر دو بخش دیگر مراسم بود.

البته خواجه‌پیری در حین اهدای هدایای این برگزیدگان، قول اهدای ربع سکه بهار آزادی به هر یک از آ‌ن‌ها را داد.

پایان این مراسم بازدید مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش‌های مختلف پژوهشکده از جمله کتابخانه آن بود و سپس وی به همراه مسئولان فرهنگی شهرستان به محل اصلی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حکمت آموزان رفت.

در ‌آن‌جا ابتدا نماز جماعت برپا شد و سپس جلسه‌ای با حضور مدیرعامل مؤسسه، همچنین اعضای هیئت رئیسه آن تشکیل شد.

عابدی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش هنری آستان قدس رضوی که به نمایندگی از اعضای این مؤسسه سخن می‌گفت، مهم‌ترین مشکل را وجود نداشتن مکان مناسب اعلام کرد و با بیان اینکه زمین مناسبی برای بنای ساختمان تدارک دیده شده، همکاری مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور را برای ساخت آن خواستار شد.

خواجه‌پیری هم ضمن توصیه مبنی بر این‌که ابتدا و در فاز نخست یک طبقه از این ساختمان را احداث کنید، موافقت خود را برای ساخت مشارکتی این بنا اعلام کرد.

در حین این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین «دستجری» امام جمعه «خرو» از شهرهای اقماری نیشابور نیز به جمع حاضران پیوست.

نکته جالب و قابل تأمل تأکیدهای مکرر و پیگری‌های جدی خواجه‌پیری برای بازید از تمام مراکز و مؤسسه‌های قرآنی نیشابور بود به شکلی حتی در مواردی از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر می‌خواست نشانی محل این مؤسسات را اعلام کند.

بازدید از «تکیه ابوالفضلی» و جامعه القرآن نیشابور

یکی از جالب‌ترین بخش‌های برنامه‌ خواجه‌پیری، بازدید محلی تحت عنوان «تکیه ابوالفضلی» و جامعه القرآن واقع در این محل بود. به گفته اعضای هیئت امنای این تکیه، این مکان برای مردم نیشابور بسیار مقدس است و نذورات زیادی نیز به آن اهدا می‌شود و در بخشی از آن قطعه سنگی وجود داشت که گفته می‌شد بر روی آن جای پای حضرت امام رضا(ع) حک شده است.

خانم «ناصری» مسئول دارالقرآن الکریم نیشابور گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارائه کرد و سپس رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور به آن‌‌ها توصیه کرد در اسرع وقت نسبت به گرفتن مجوز مؤسسه قرآنی از وزارت ارشاد برای این مرکز اقدام کنند تا بتوانند از کمک‌های دولتی برخوردار شوند.

در ادامه برنامه‌های فشرده بازدید از مؤسسات قرآنی نیشابور، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسه «نور المبین» که در محلی مسکونی در حال ساخت بود بازدید کرد؛ بازدیدی که در دل تاریکی انجام شد ولی به دلیل مساعدت‌های وی، موجبات خوشحالی بسیار زیاد مسئول آن را فراهم کرد و خواجه‌پیری به آن‌ها توصیه کرد هرچه زودتر اقدام به دریافت مجوز موسسه قرآنی چندمنظوره کنند.

ساعت 8:45 شب بود که به همراه رئیس مرکز هماهنگی،‌ توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور به محل مکتب الزهرا واقع در حوزه علمیه خواهران نیشابور رسیدیم در این محل نیز خانم «ترقی» مدیر حوزه و نیز معاون فرهنگی آن گزارشی از فعالیت‌های قرآنی مکتب ارائه و درخواست‌های خود را بیان کردند.

خواجه‌پیری که یکی از ویژگی‌های او، مزاح با فعالان قرآنی و مدیران موسسات برای روحیه دادن به آن‌ها است، در این حوزه علمیه نیز با ادامه همین روند، قول هرگونه همکاری از جمله کمک به اجاره محلی مناسب برای مکتب الزهرا و نیز اهدای کتاب را داد.

آخرین بازدید کاری محمدعلی خواجه‌پیری در شهر نیشابور، حضور در مرکز قرآنی امام علی (ع) بود که جامعه القرآن خردسالان در آن‌جا فعال است، در این محل نیز «ناصری» مدیر مرکز با بیان اینکه آن‌ها از سازمان بهزیستی دارای مجوز هستند و در واقع مهد کودک قرآن‌‌محور تأسیس کرده‌اند، مهم‌ترین مشکل خود را مکان مناسب عنوان کرد که خواجه‌پیری نیز با توصیه به آ‌ن‌ها برای کسب مجوز، قول همکاری داد.

 لحظات پایانی روز دوشنبه 20 مهرماه، مقارن شد با پایان برنامه بازدید رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور از مؤسسات قرآنی نیشابور؛ ولی آن‌چه بیش از همه مشهود بود، جدیت و پشتکار وی برای رفع مشکلات این مؤسسات بود.

صبح روز سه شنبه 21 مهرماه ساعت 8:30 اولین برنامه بازدید خواجه‌پیری در مشهدالرضا آ‌غاز شد. اولین برنامه حضور در گردهمایی ستاد اجرایی هفتمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در محل دبیرخانه دائمی جشنواره بود.

در ابتدا سیدجواد جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی با بیان خیرمقدم، توضیحاتی درباره جلسه ارائه کرد و سپس خواجه‌پیری که عضو شورای سیاستگذاری جشنواره امام رضا (ع) است در سخنانی با تأکید بر لزوم ورود جشنواره به بخش محتوایی، گفت: یکی از مواردی که در همین راستا پیشنهاد شده و مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی نیز در حال پیگیری آن است، موضوع «آرای تفسیری امام رضا(ع)» است که متأسفانه بعد ورود به آن، متوجه عمق فقری که در این ارتباط وجود دارد، شدیم.

آرای تفسیری امام رضا(ع) در جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) مورد توجه قرار گیرد

وی با اعلام این‌که در حال حاضر ما در حال تدوین تفسیری 10 جلدی بر مبنای فرمایشات پیامبر (ص) و همچنین تفسیری 5 جلدی بر اساس فرمایشات امام علی (ع) هستیم، اظهار کرد: قاعدتاً به دلیل شرایط زمانی و موقعیت‌هایی که امام هشتم داشته‌اند، باید آرای تفسیری بیشتری نسبت به امام علی (ع) در اختیار ما باشد که متأسفانه چنین نیست.

خواجه‌پیری تأکید کرد: جشنواره امام رضا (ع) حداقل به طور کلی و موضوع‌بندی شده می‌تواند در سال نخست آرای تفسیری امام رضا(ع) را ارئه کند.

قابل ذکر است، هفتمین جنشواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سه بخش ملی، بین‌المللی و ویژه در دهه کرامت و از تاریخ 28 مهرماه تا 8 آبان به طور هم‌زمان در 30 استان کشور و خارج از کشور برگزار می‌شود.

مقصد بعدی، مؤسسه فرهنگی عصر قرآن به مدیریت «کریمی» بود که در ابتدای جلسه مشترک، مدیر مؤسسه با اشاره به نقدهایی که به سیستم ‌آموزشی کشور در حوزه علوم قرآنی دارد، توضیحاتی درباره انگیزه تأسیس این مرکز ارائه کرد و گفت: در این مرکز ما مجموعه‌ای از نظام علمی حوزه‌ها و نظام آموزشی دانشگاه‌ها را به ابتکار خود پیاده می‌کنیم.

خواجه‌پیری نیز در این جلسه با بیان این‌که در حوزه علوم قرآنی منبع جامع نداریم، بر لزوم نوآوری در این عرصه تأکید کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید گروه‌هایی چه مجازی و چه حقیقی برای تدوین منابعی در سطوح مختلف در حوزه علوم قرآنی شکل بگیرد، انتقادی را به نوع تعلیمات دینی در آموزش و پروش مبنی بر اینکه گاه این تعلیمات باعث ایجاد شبهه می‌شوند، وارد کرد و گفت: به طور مثال باید در تدریس ادبیات عرب، همه مثال‌ها و شواهد از قرآن باشد.

عدم وجود تفسیر آموزشی مناسب محور بخش دیگری از سخنان مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که وی با اعلام اینکه هم اکنون ما با تشکیل گروهی تحت نظر حجت‌الاسلام قرائتی به دنبال تدوین یک تفسیر آ‌موزشی مناسب هستیم، خطاب به مدیران مؤسسه توصیه کرد در سه بخش ادبیات عرب، تفسیر آموزشی و شناخت قرآن به شکل جدی و صحیح وارد شوند.

خواجه‌پیری معتقد است که باید نخبگان جامعه وارد رشته‌های قرآنی شوند و از طرفی دیگر علوم قرآنی نیز باید به شکل صحیح و کاربردی به آن‌ها آموزش داده شود.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور با بیان اینکه باید ضرورت‌های قرآنی جامعه را استخراج کنیم، یکی از این نیازها را مشاوره قرآنی بیان کرد و افزود: در نمایشگاه قرآن ما شاهد استبقال گسترده مردم از مشاوران قرآنی بودیم.


وی همچنین با توصیه به اینکه نباید ارتباط بین خروجی‌های مؤسسات قرآنی با آن مؤسسات قطع شود، اظهار کرد: تداوم این ارتباط بسیار مفید است و این امر تنها با تشکیل سازمانی شبیه سازمان فارغ‌التحصیلان محقق می‌شود، البته نباید این افراد را در مؤسسات حبس کرد بلکه باید به کسانی که توانایی دارند، کمک کرد تا خود ‌آن‌ها به سمت تأسیس مؤسسات قرآنی بروند.

در ادامه هیئت مؤسس دو مؤسسه «راه امام علی (ع)» و «عصر قرآن» در جلسه مصاحبه مربوط به کسب مجوز مؤسسات قرانی وزارت ارشاد با حضور خواجه‌پیری شرکت کردند.

در پایان این جلسه نیز دو جوان که در بخش تولید محصولات قرآنی فعال بودند در گفت‌وگویی با مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن ارائه بخشی از محصولات خود، مساعدت این مرکز را خواستار شدند که خواجه‌پیری نیز دستور بررسی‌های لازم را صادر کرد.

در پایان نیز جامعه القرآن خواهران مشهد واقع در مؤسسه خیریه «معین الضعفا» ایستگاه ‌آخر دومین سفر استانی رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور پس از آغاز دولت دهم بود. 

کد خبر 92899

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز