همشهری آنلاین: بیست و چهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران با حضور 450 نفر از آقایان و بانوان دانشجوی برگزیده مراحل مختلف دانشگاهی، در 8 رشته قرآنی 17 تا 20 مهر در مشهد مقدس برگزار می‌شود

«عیسی علیزاده» دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: شرکت کنندگان در این جشنواره قرآنی، شامل برگزیدگان مراحل دانشگاهی، منطقه‌ای و سراسری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی ــ کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز تربیت دانشجوی آموزش و پرورش و دانشکده علوم قرآنی هستند.

معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور اظهار کرد: تقویم برگزاری این جشنواره همه ساله در اردیبهشت ماه بسته می‌شد، اما امسال به دلیل برخی مشکلات که در نهادهای برگزار کننده از جمله وزارت علوم بوجود آمد، مسابقات در موعد مقرر برگزار نشد و به همین خاطر از دبیرخانه و شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی درخواست شد که برگزاری مسابقات را به تعویق بیندازیم که این مطلب نیز در شورا مطرح شد و در نهایت موافقت شد که این جشنواره طی نیمه دوم مهرماه در مشهد مقدس برپا شود.

جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی میزبان جشنواره قرآن امسال است

علیزاده تصریح کرد: میزبان جشنواره در شهر مشهد، جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی است، زیرا جشنواره در هر شهری که برگزار می‌شود، جهاد دانشگاهی آن شهر میزبان بومی و محلی مسابقات است.

وی در ادامه گفت: از یک مجموعه نهادهای استانی و مراکز مشارکت کننده نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم، همچنین برنامه‌ریزی جشنواره انجام شده و هیات داوران نیز مشخص شده است.

معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور اظهار کرد: در نظر داریم بعد از ظهر روز 17 مهرماه پذیرش دانشجویان را در دستور کار داشته باشیم و روز 20 مهرماه نیز مراسم اختتامیه مسابقات برگزار می‌‌شود.

طرح کتابخوانی «اُلفت» در جشنواره ملی قرآن برگزار می‌شود

علیزاده عنوان کرد: هم‌چون سال‌های گذشته یکی از فوق برنامه‌های ما در این جشنواره، طرح کتابخوانی «اُلفت» است که طرح شناخته شده‌ای برای شرکت کنندگان به شمار می‌رود، در این طرح یکی از کتب تفسیر قرآن کریم را معرفی می‌کنیم و دانشجویان شرکت کننده به مدت یک ساعت به صورت حضوری ‌‌کتاب را مطالعه می‌کنند و بعد، از همان کتاب مسابقه‌ای برگزار می‌شود، همچنین در نظر داریم مراسم شبی با قرآن را با حضور دانشجویان در یکی از رواق‌های آستان قدس رضوی برگزار کنیم.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران اظهار کرد: برگزاری جشنواره در مشهد مقدس این خاصیت را دارد که اکثر شرکت کنندگان از حضور در این جشنواره رضایت دارند، زیرا مشهد یک شهر زیارتی است و خیلی‌ها آرزوی سفر به این شهر مقدس را دارند تا به این وسیله بارگاه ملکوتی امام هشتم را زیارت کنند.

معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور تصریح کرد: جهاد دانشگاهی مشهد واحد خراسان رضوی یکی از منسجم‌ترین واحدهای جهاد دانشگاهی است و تجربه موفق برگزاری چند دوره جشنواره را در گذشته دارد.

علیزاده گفت: افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود، همچنین مسابقات قرآن نیز در چند سالن جنبی این دانشگاه برپا خواهد شد و بانوان و آقایان به تفکیک در چهار سالن به رقابت می‌پردازند.

داوران جشنواره ترکیبی از داوران بین‌المللی، کشوری و بومی شهر مشهد است

وی افزود: داوران این مسابقات از ترکیب داوران بین‌المللی، کشوری و داوران بومی شهر مشهد انتخاب شده‌اند، البته داوران مشهدی داورانی هستند که در مسابقات بین‌المللی داوری کرده‌اند و شناخته شده هستند.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران اظهار کرد: امسال حساسیت مسابقات از سال‌های گذشته بیشتر است، زیرا برگزیدگان این دوره و برگزیدگان دوره بعد در یک مسابقه قرآنی مشترک شرکت می‌کنند و نفر برگزیده آن مسابقه به سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان راه می‌یابد.

علیزاده تصریح کرد: ما از قبل اعلام کرده‌ایم که در نظر داریم برای سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، بانوان نیز به عنوان متسابق شرکت داشته باشند تا در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم با دیگر دانشجویان به رقابت بپردازند و این موضوع را در شورای سیاست‌گذاری پیگیری می‌کنیم که خود این اعلام نیز حساسیت مسابقات را افزایش داده است.

وی افزود: این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، ترجمه، تفسیر، حفظ پنج جزء، 10 جزء، 20جزء و کل قرآن کریم برگزار می‌شود، البته مسابقات ترجمه و تفسیر قرآن کریم به صورت مشترک برگزار می‌شود و پنج نفر برگزیده مسابقات سراسری در هر رشته معرفی خواهند شد.

سلیمی، رئیس هیئت داوران و مهکام، ناظر جشنواره ملی قرآن هستند

معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور گفت: در این دوره از مسابقات رئیس هیئت داوران و اجرای برنامه افتتاحیه و اختتامیه برعهده استاد «عباس سلیمی» است و «حبیب مهکام» دیگر پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز به عنوان ناظر در جریان مسابقات حضور خواهد داشت، همچنین «محمدرضا پورمعین» مجری برنامه خواهد بود.

علیزاده در پایان یادآور شد: در نظر داریم مسابقات قرائت قرآن کریم ویژه آقایان به صورت مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود و رادیو قرآن نیز این مسابقات را به صورت زنده پوشش دهد. 

کد خبر 89927

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز