یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن شامگاه شنبه با حضور 28میهمان خارجی از 15 کشور جهان در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد.

در این مراسم که با حضور رئیس شورای شهر و سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، سیدمحمدحسین هاشمی، رئیس بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه بخش بین‌الملل گفت: از میان 42 شخصیت معرفی شده،  ستاد تهران براساس ضوابط 30 نفر از این جمع را انتخاب کرده و از 30 نفر مدعو در این جمع 28 نفر از کشورهای مختلف امشب در این نمایشگاه حضور دارند.

آنطور که فارس از زبان هاشمی نوشته است، از میان این میهمانان خارجی دعوت شده 20 نفر هنرمندان قرآنی، خوشنویس و تذهیب‌کار و 8 تن از پژوهشگران قرآنی هستند که آثار خود را در نمایشگاه به نمایش می‌گذارند.

اما محمدعلی خواجه‌پیری که شنبه شب به‌عنوان سرپرست وزارت ارشاد به مصلای تهران رفته بود نیز این بخت را داشت که در چند روز باقیمانده از دولت نهم، در مقام شخص اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کند.

خواجه‌پیری که وقتی حکم ریاست نمایشگاه را از محمدحسین صفارهرندی می‌گرفت، تنها مدیر دفتر فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه بود، البته فراموش نکرد که یاد وزیر خلع شده را گرامی بدارد و برای او آرزوی موفقیت و بهروزی کند.

اما خیلی زود به موضوع اصلی برگشت و تنها از قرآن و فعالیت‌های قرآنی سخن گفت. شاید به این علت که خواجه‌پیری نیز می‌داند محمد حسینی به‌زودی صندلی وزارت را از او پس می‌گیرد و آنچه باقی می‌ماند، حداکثر همان دفتر توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی است.

خواجه پیری گفت: شناسنامه نمایشگاه امسال فقط با نام نمایشگاه بوده و شاید تنها بیش از 30 درصد از برنامه‌های اجرا شده، به نمایشگاه اختصاص نداشته و در مسیر توسعه مفاهیم و ارزش‌های قرآن کریم قدم برمی‌دارد.

او که حالا بیش از هر زمان دیگری ضرورت گسترش فعالیت‌هایش را حس می‌کند، ادامه داد: اگر به سمت تولیدات عظیم، ساخت فیلم‌ها و نمایش‌هایی با مضامین قرآن برویم زیباترین آثار و فعالیت‌ را در جهان اسلام خلق کرده‌ایم.

اگر این نمایشگاه به‌صورت گردشی اجرا شود، انقلابی در جهان اسلام ایجاد کرده که برای این مورد، با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تمهیداتی برای سال آینده داریم. اگر همراه برگزاری این نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی در تمام رشته‌ها به‌صورت گردشی دایر شود و هنرمندان با هم به تعامل برسند سطح هنر و پژوهش ارتقا پیدا می‌کند.

از نمایشگاه بین‌المللی چه خبر

اما بین‌المللی یا داخلی، به هر حال نمایشگاه کار خودش را می‌کند و فعالیت‌هایش ادامه دارد. از جمله گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن، جدیدترین کتاب برگزیده فرهنگ قرآن را در 33جلد منتشر و در نمایشگاه عرضه کرده است. به گفته حجت‌الاسلام عیسی‌زاده، مدیر این گروه این کتاب حاوی بیش از 2 هزار و800 موضوع اصلی و بیش از ده‌ها هزار موضوع فرعی قرآنی است.

نمایش قرآن‌ها و آثار مرتبط با قرآن، یکی دیگر از قسمت‌های جالب نمایشگاه امسال است. از جمله انتشارات آستان قدس رضوی نخستین ترجمه فارسی قرآن را با عنوان «قرآن قدس» به نمایش گذاشته است. به جز این، تصاویر نوشته‌های قرآن منسوب به خط ائمه نیز امسال توسط این انتشارات ارائه شده که شامل 2 خط منسوب به امام علی(ع)، 2خط قرآن منسوب به امام حسین (ع) و یک خط قرآنی منسوب به امام حسن(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) می‌شود.

در کنار این قرآن‌ها، نمایش درشت‌خط‌ترین قرآن کریم نیز جالب توجه است. این قرآن را انتشارات آوای رها به نمایش گذاشته است. قرآن یادشده به خط مصطفی اشرفی تبریزی و با تذهیب استاد آقامیری است که با 2 نوع کاغذ معمولی و نفیس با چاپ 11 رنگ به چاپ رسیده و به‌گونه‌ای با خط نسخ کاملاً فارسی نگارش شده که هر صفحه از قرآن عثمان طه 2صفحه از این مکتوب را به‌خود اختصاص می‌دهد.

انتشارات پیام نور نیز در اقدام جالبی، قصد دارد کتیبه‌ای سفالی را مزین به آیه قرآن درباره اسراف در طول 12 روز بسازد. این کتیبه با توجه به نامگذاری سال اصلاح الگوی مصرف، توسط گروهی از دانشجویان غرفه پیام‌نور در بخش دانشگاهی در ابعاد 70×1 ساخته می‌شود و بر آن آیه 67 سوره فرقان نقش می‌بندد.

کد خبر 89095

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز