حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان تاکید کرد که دغدغه‌های اقتصادی، برخی از مولفان قرآنی را به سمت تولید آثاری ضعیف و سطحی سوق می‌دهد و نویسنده دیگر به این نکته که اثر مورد نظر تا چه اندازه در بالابردن سطح علمی و فکری مخاطبان مؤثر است و نیازهای وی را برآورده می‌کند، نمی‌اندیشد.

 بنابراین دغدغه‌های اقتصادی مولفان قرآنی، مخاطب‌محوری را کمر‌نگ کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب افزود: نیاز‌ها در مخاطبان ثابت و یکسان نیست و بر حسب زمان متفاوت می‌شود. علاوه بر این نیازها در گروه‌های سنی مختلف نیز تفاوت دارد.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به شرایط جهانی، زمانی و مکانی نیازهای قرآنی و دینی متفاوت می‌شود؛ چراکه در کنار قرآن و معارف قرآنی فرهنگ‌های مختلف غربی از طریق اینترنت، مجلات، ژورنال‌ها و... در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد، بنابراین مولفان قرآنی باید همیشه به تحولات زمانی و مکانی توجه داشته باشند و براساس این تحولات به نیازشناسی مخاطبان بپردازند و به تولید اثر دست زنند.

عضو هیأت علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره) با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با علما و مدرسین حوزه‌های علمیه قم گفت: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری ما نمی‌توانیم جلوی تحول را بگیریم، باید این تحول را مدیریت کنیم. بنابراین آثاری که برای همه سنین مخاطبان به‌ویژه کودکان نوشته می‌شود، باید با توجه به شرایط هر عصر و زمان باشد و چه در جنبه‌های هنری و چه در جنبه‌های محتوایی به مخاطب و نیازهای قرآنی و دینی وی توجه داشته باشند، همچنین توجه به تحولات نیازهای فرهنگی باید از طرف نویسندگان مورد رعایت قرار گیرد.

نویسنده کتاب «اخلاق اجتماعی» تصریح کرد: نویسنده‌ای که قصد قلم‌زدن در حوزه‌ای از علم را دارد، باید بیش از هر چیز به مطالعه آثار قبلی منتشر شده در آن حوزه بپردازد و ضمن نقد و بررسی آثار قبلی در اثر جدید خود به‌دنبال برداشتن‌ گام‌های تازه باشد و در عین برطرف کردن کاستی‌های آثار گذشته به نوآوری‌های تازه بیندیشد.

وی مطالعه آثار مشابه را نوعی آشنا شدن نویسنده با وضعیت کتاب‌نویسی برای گروه‌های سنی مختلف و برخی از نیازهای مخاطبان دانست.

غروی با اشاره به برخی از آفت‌های نشر قرآنی و دینی گفت: به تازگی آثاری با موضوعات بسیار سطحی و گاهی خرافی منتشر می‌شود که نویسندگان آنها بیشتر به‌دنبال رفع دغدغه‌های مادی خود به تولید این آثار دست می‌زنند و می‌گویند مخاطبان اینگونه کتاب‌ها را می‌پسندند و یا گاهی نیز آثاری که از روی کتاب‌های دیگر رونویسی شده‌اند، منتشر می‌شوند که به نوعی آفت نشر دینی و قرآنی ما به حساب می‌آیند و موجب می‌شوند رسالت نویسندگی وضعیت ایده‌آل و مطلوب خود را از دست بدهد؛ شایسته است که مسئولان بر‌ای رفع این وضعیت چاره و تدبیری بیندیشند.

کد خبر 86755

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز