همشهری آنلاین: گروه ادب: «جلیل تجلیل» معتقد است که فضاهای آکادمیک حوزه و دانشگاه به عنوان محل پرورش شاعران خوش‌ذوق و خوش‌قریحه‌ همواره دو کانون جریان‌ساز شاعران قرآنی هستند.

«جلیل تجلیل» استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به راهکارهای توسعه فرهنگی مضامین قرآنی در قالب‌های شعر سپید گفت: علاوه بر تربیت استعداهای نهفته در فضاهای آکادمیک لازم است تا سمینارها و کنگره‌هایی به صورت علمی در این فضاها برگزار شود، تا استعدادها و علائق شناسایی شده و با فهم صحیح فرهنگ قرآن، شاعرانی متعهد به قرآن تربیت کرد.

وی افزود: هم‌چنین شاعر متعهد قرآنی باید علاوه بر تسلط به معنا و مفهوم قرآن با فنون بلاغی نیز آشنا باشد، به عبارت دیگر یک شاعر باید متخصص نیز باشد، همانند حافظ که می‌توان بارقه‌هایی از بلاغت قرآن، نهج‌البلاغه و احادیث را در شعرش دید.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در شعر معاصر نیز ما به مانند شعر کلاسیک حضور موثر قرآن بارز و شاخص است. البته این حضور در شعر کلاسیک و معاصر نسبت متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ شعر فارسی هر چه به قرن‌های نخست نزدیک‌تر می‌شویم، فرهنگ ایرانی و عظمت‌های قرآنی حضور بارزتری دارد، ‌هم‌چنین تفسیر، حکمت، فرهنگ اسلامی، فلسفه، فقه، اصول و سایر علوم قرآنی نیز در طول قرون وارد شبکه شعر فارسی شدند.

نویسنده کتاب «شرح درد اشتیاق» ادامه داد: بنابراین قرآن و آموزه‌های قرآنی بر پیکر شعر فارسی ردپای عمیقی برجای گذاشته است، این ردپا علاوه بر شعر قله‌های بلندی مانند حافظ و مولانا در شعر شاعران معاصر مانند شهریار، ادیب‌الممالک فراهانی، موسوی گرمارودی، طاهره صفارزاده نیز دیده می‌شود.

تجلیل تصریح کرد: شاعرانی مانند صفارزاده و موسوی‌ گرمارودی قبل از انقلاب جریان شعر سپید قرآنی را هدایت کرده و پس از انقلاب نیز موجبات شکوفایی آن را فراهم آوردند، شاعرانی این‌چنین علاوه بر اینکه ادبیات خوانده‌اند از نظر خانوادگی و محیط نیز با قرآن و مفاهیم آن انس داشتند. بنابراین می‌توان گفت، ادبیات فارسی از همان ابتدا با قله‌های بلند و رفیع خود و در مرتبه بعدی با شاعران امروز که چهره‌های شاخصی را نیز در خود دارند، همواره تحت تأثیر قرآن و حدیث قرار داشته است.

وی ادامه داد: بررسی شعر سپید پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که تلمیحات قرآنی و اسلامی شامل آیات، احادیث، داستان‌های قرآنی و ... در شعر شاعران سپید‌گرا به روشنی دیده می‌شود.  

کد خبر 91377

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز