همشهری آنلاین: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم 12 آبان در همایش سراسری مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها با اشاره به این‌که لزوم مردم‌محوری در امور قرآنی و دینی خواست مقام معظم رهبری است، گفت:

 مردم‌محوری در امور قرآنی و دینی مورد توجه سازمان دارالقرآن است.

به گزارش خبر‌گزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «محمد خواجوی» رئیس سازمان دارالقرآن الکریم امروز، 12 آبان‌ماه، در همایش سراسری مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها که به منظور اتخاذ تصمیماتی برای هماهنگی بیشتر بین فعالیت‌های قرآنی در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم، گفت: تاسیس این سازمان در سال 1381، قطعاً به منظور اجرای اهداف و استفاده بهتر و مؤثر‌تر از فرصت‌هایی است که سازمان تبلیغات اسلامی برای ارتقاء فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته است.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه دین فعالیت می‌کند و قرآن متن دین است و از سویی وابسته به مقام ولایت است و سزاوارترین دستگاهی است که می‌بایست در اشاعه و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی که هدف اصلی از انقلاب اسلامی بوده است، فعالیت کند.

خواجوی در ادامه با اشاره به تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: سازمان دارالقرآن الکریم طرح جامع قرآنی را با حضور کارشناسان فن به نگارش در آورد و با تمام نواقصی که داشت، کامل‌تر از منشور توسعه فرهنگ قرآنی است، اما بالاخره متنی تهیه شده است و ما هم در مقابل قانون گردن می‌نهیم، اما دغدغه داریم که سرنوشت این منشور هم به مسائل دیگر دچار شود.

 خواجوی ادامه داد: این‌که دستگاه فرهنگی کشور می‌خواهد ساماندهی کند، اجرایی نیست؛ ما در طرح جامع قرآنی در نظر داشتیم یک دستگاه اجرایی که بتواند هم سیاست‌گذاری انجام داده و هم اعتبار جذب کند، عهده‌دار اجرایی کردن طرح جامع قرآنی باشد.

وی با اشاره به نامه‌ای که برای سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور ارسال شده است تا اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی سازمان دارالقرآن الکریم به ثبت نرسد، گفت: از همین ابتدای امر پس از منشور توسعه فرهنگ قرآنی با این چالش‌ها رو‌به‌رو شده‌ایم که برای این سازمان ایجاد مسئله می‌کند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: اگر روزی بر اساس این منشور بخواهند نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم را از این سازمان بگیرند باید به دنبال مکانیز‌م‌های آن باشند، زیرا در ابتدا باید نظر مستقیم مقام معظم رهبری را به عنوان فردی که اساسنامه سازمان دارالقرآن الکریم را تنفیذ کرده‌اند، جلب کنند و این سازمان اعلام می‌کند که در برابر کارهای غلط بدون استفاده از مکانیزم قانونی تمکین نکرده و می‌ایستیم و حرف خودمان را می‌زنیم.  

                    همایش سراسری مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها 

وی در ادامه سخنان خود گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه قرآن با همیاری تمامی مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و همکارانشان طی این سال‌ها صورت گرفته است که از نظر همکاری تشکیلاتی اگر سازمان دارالقرآن الکریم را با سایر نهاد‌های موازی این سازمان مقایسه کنیم یک دهم نیروی انسانی زبده سازمان دارالقرآن الکریم را ندارند.

وی تبیین و اجرای طر‌ح‌های قرآنی این سازمان را قابل مقایسه با هیچ مجموعه‌ دیگری ندانست و تصریح کرد: با میزان اعتباراتی که برای سازمان دارالقرآن الکریم در نظر گرفته شده است نزدیک به 70 طرح و برنامه قرآنی در این سازمان اجرا می‌شود.

خواجوی ادامه داد: این سازمان مدعی است که به 80 درصد از اهداف طرح‌ها و برنامه‌‌های قرآنی خود دست یافته است و با بهره‌گیری از فرصت‌ها این سازمان بر آن شد تا مؤسسات، مراکز و خا‌نه‌های قرآنی روستایی را ساماندهی کند که در این راه از پتانسیل مردمی باید استفاده شود.

وی ساماندهی مؤسسات قرآنی، توسط یک سازمان دولتی را با توجه به مقوله لزوم مردم‌محوری در امور دینی و قرآنی اعلام و اظهار کرد: لزوم مردم‌محوری در امور دینی که خواست مقام معظم رهبری است مورد توجه سازمان دارالقرآن الکریم است و ما شاهد هستیم که در زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا این هیئت‌ها و گرو‌ه‌های مردمی بودند که به صورت خود‌جوش فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه‌ داشتند و با استفاده از این تجربه، فرصتی است که می‌توان فعالیت‌های قرآنی را به دست مردم بسپاریم.

خواجوی افزود: برای رسیدن به این هدف نوع تعامل و برنامه‌ریزی‌ها باید درست و مؤثر باشد که در غیر این صورت در راه مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی دچار آسیب‌ خواهیم شد، نبود برنامه‌ریزی صحیح و نظارت درست عاملی می‌شود که به خاطر ارائه روش‌های غلط آموزش قرآن در مراکز قرآنی ـ مردمی، افرادی یادگیری قرآن برای آن‌ها دشوار شده و دچار دلزدگی شوند.

وی ادامه داد: برخی از مؤسسات در مسیر ایجاد تشکیلات دچار تجمل‌گرایی و اجرای طرح‌های کم اثر شده و بیشتر به ساخت فضای مؤسسه و تجهیزات آن می‌پردازند و تعدادی از مؤسسات هم چون تدبیر و اندشیه در فعالیت‌‌های قرآنی آن‌ها وجود ندارد، راه را اشتباه رفته و مرکز قرآنی را تبدیل به محلی برای انجام کار‌های دیگری چون گرفتن استخاره می‌کنند که حتی در این زمنیه هم صلاحیت لازم را ندارند.

خواجوی در پایان بیان کرد: اما باید به فعالیت‌های قرآنی مردمی نگاهی سرشار از اعتماد انداخت، ولی یک حلقه واسطه‌ای بین مراکز قرآنی ـ مردمی و سازمان وجود داشته باشد که آن اتحادیه‌های قرآنی در سطح استا‌‌ن‌ها هستند و اگر بخواهیم بهتر عمل کنیم، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشوری باید تاسیس شود که در این زمینه از نظرات همه مدیران کل تبلیغات اسلامی استا‌ن‌ها استفاده خواهد شد. 

کد خبر 94370

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز