یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت استاد مرحوم «حسین صبحدل» مؤذن و پیشکسوت قرآنی؛ 17 آبان‌ در مسجد بلال سازمان صدا و سیما با حضور جمعی از مدیران این سازمان و علاقه‌مندان به این مؤذن شهیر، برگزار ‌شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم بزرگداشت استاد «حسین صبحدل» به منظور تجلیل از مقام قرآنی، زحمات و تلاش‌های صادقانه وی بعد از ظهر 17 آبان ، از ساعت 14 الی 16 در مسجد بلال سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار ‌شد.

بنابر این گزارش، «حسین فردی» قاری بین‌المللی کشورمان در شروع این مراسم به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و اجرای این مراسم نیز به عهده «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی و سخنران بزرگداشت مرحوم استاد صبحدل، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید‌علی غروی» بود.

در ادامه این مراسم، اذان مرحوم استاد صبحدل پخش شد که همه حضار را محزون کرد، سپس موسوی قهار، حسن زاده و کریم‌خانی از مداهان اهل بیت عصمت و طهارت به مدیحه‌سرایی پرداختند.

همچنین سید‌حسین موسوی قاری بین‌المللی کشورمان سوره الرحمان را تلاوت کرد و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی غروی به سخنرانی پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: مبارزات علیه ظلم و دفاع از دین مبین اسلام، از زمان پیامبر(ص) آغاز شده و به وسیله حضرت زهرا(س) شکل گرفته و پس از آن توسط ائمه معصومین(ع) ادامه یافته است، تخصص مرحوم صبحدل نیز داشتن شخصیتی شامل مبارزات قبل از انقلاب، تحمل زندان رژیم طاغوت و خدمات بعد از انقلاب بود.

وی تصریح کرد: صبحدل با تمام ظرافتی که خدا به او عطا کرده بود در جهت تقویت اسلام و گسترش تشیع تلاش می‌کرد که نشان می‌دهد او ادامه دهنده خط فکری اهل بیت(ع) بود.

یادآوری می‌شود استاد صبحدل در سال 1310 در تهران به دنیا آمد، وی کارمند بازنشسته صدا و سیما بود. برگزاری جلسات قرآن در مساجد محلات، داوری مسابقات قرآنی استانی و کشوری در رشته صوت و لحن در دهه‌های 60 و 70، تهیه‌کنندگی و نویسندگی برنامه‌های سحر ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های مذهبی و اذان معروف از جمله یادگارهای ماندگار ایشان است.

سرود «خمینی ای امام»، «راه امام در کلام امام»، «بانگ توحید»، «طلایه‌داران انقلاب»، «حماسه رزمندگان»، «ماه محرم» و مناجات‌های رادیو و دعای هنگام تحویل سال و بیش از هزار و 300 اثر رادیویی دیگر، گویای زندگی استاد صبحدل است.

همچنین از جمله کارهای ماندگار صبحدل، اذان به یاد ماندنی‌اش در نغمه بیات ترک بود که با مقدمه‌ای شکوهمند آغاز می‌شود؛ اذانی که قدمت آن به سه دهه می‌رسد و باید آن را از آخرین اذان‌های شکوهمند به شمار آورد.

مجلس ترحیم دیگری به همت سازمان دار‌القرآن الکریم فردا شب 18 آبان از ساعت 18 تا 19:30 دقیقه در مسجد نور تهران، واقع در میدان فاطمی و با حضور جامعه فعالان قرآنی برگزار می‌‌‌‌شود. 

کد خبر 94731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز