همشهری آنلاین: محمدحسین سعیدیان - مسئول کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع امسال - برای تقویت فعالیت‌های قرآنی در موسم حج تمتع پیشنهاد داد که دبیرخانه دائمی قرآنی در بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شود

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به مدینه منوره، محمدحسین سعیدیان امروز عصر - سه شنبه مورخ 19 آبانماه 1388 - در نشست خبری که در محل بعثه مقام معظم رهبری در مدینه تشکیل شد، ضمن بیان این مطلب افزود: برای اجرایی کردن ایده ارزشمند اجرای فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی در حج با استفاده از ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران و بعثه های سایر کشورهای اسلامی، لازم است که برنامه ریزی این کار به صورت مستمر و در طول سال انجام شود به این منظور، تشکیل دبیرخانه ای دائمی با حضور نمایندگان کمیته اعزام قاریان و نیز بعثه مقام معظم رهبری ضروری می نماید.

تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای توجه بیشتر به قرآن در حج

سعیدیان اضافه کرد: در خصوص زیبا تلاوت کردن قرآن روایات زیادی وجود دارد که ما را به تلاوت و ختم قرآن و انس با کلام الهی دعوت می‌کند و بر همین اساس نیز هست که تاکیدات مقام معظم رهبری برای توجه بیشتر به قرآن شکل گرفته است. ایشان در سال‌های گذشته و امسال نیز در دیدار با کارگزاران حج همواره تاکید داشته اند که به قرآن باید در مهبط وحی توجه ویژه ای مبذول شود و فعالیتهای قرآنی باید در متن - و نه در حاشیه - فعالیتهای فرهنگی حج قرار گیرد.

مسئول کاروان قرآنی ایران در حج امسال با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری برای راه اندازی کرسی‌های تلاوت قرآن در حج، از مسئولان بعثه خواست که توجه جدی تر و گسترده تری به فعالیت‌های قرآنی مبذول نمایند.

ضرورت استفاده بهینه از ظرفیتهای قرآنی در حج

وی به نمونه ای از تاثیرگذاری‌های تلاوت زیبای قرآن در موسم حج اشاره کرد و گفت: بیشتر حجاج در مکه و مدینه تحت تاثیر تلاوت زیبای امامان جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) قرار می گیرند تا آنجا که بسیاری از آنها به عنوان تحفه و هدیه حج، یک دوره کامل تلاوت‌های قرآن آنها را تهیه و با خود به کشور می برند. این موضوع نشان می‌دهد که تاثیرگذاری قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی در اینجا که مهبط و خاستگاه وحی است بیشتر و بهتر خود را نشان می‌دهد.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به تلاش‌های برخی ها در جهان اسلام برای جدانشان دادن تشیع و جمهوری اسلامی از قرآن و ضرورت خنثی سازی این حرکت‌ها به منظور نشان دادن چهره واقعی اسلام ناب محمدی و پوچ بودن مطالب آنها گفت: باید با راه اندازی محافل بین‌المللی قرآنی در موسم حج که یک فرصت استثنایی و طلایی برای جهان اسلام محسوب می شود بتوانیم زمینه وحدت و آگاهی بیشتر متقابل بین امت اسلام را بیش از پیش فراهم آوریم و البته فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی بهترین روش برای حصول این هدف متعالی است.

وی با اشاره به نظر شهید مطهری در خصوص اینکه موسیقی قرآن هم خودش یکی از ابعاد اعجاز قرآن به شمار می‌رود، تاکید کرد: باید بتوانیم با استفاده درست از تلاوت زیبای قرآن مردم را جذب انوار متعالی قرآن بنماییم و در عین حال توانمندی‌های ارزنده و برجسته قرآنی جمهوری اسلامی را نیز به دنیا بیشتر نشان دهیم.

گزارشی از فعالیتهای قرآنی حج

در ادامه سعیدیان که خود از مدرسان و معلمان مبرز قرآنی کشورمان نیز محسوب می‌شود به ارائه گزارشی از پیشینه و فعالیت‌های کاروان نور (قرآنی) حج تمتع پرداخت و گفت: سابقه فعالیت‌های قرآنی ایران در حج به سال 1361 بر می‌گردد که از آن سال تعدادی از جوانان شایسته قرآنی کشورمان با حضور در موسم حج به ارائه برنامه های قرآنی پرداختند. این حرکت در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد و در سال‌های دهه 60، کاروان قرآنی ایران با حدود 70 نفر به موسم حج اعزام و به اجرای فعالیت‌های قرآنی می‌پرداختند. البته متاسفانه این تعداد از سال‌های دهه 70 به بعد به حدود 30 تا 35 نفر تقلیل پیدا کرد.

سعیدیان این تعداد قاری و حافظ قرآن را برای خدمات دهی مطلوب و اثرگذاری مناسب کافی نمی‌داند و معتقد است: در موسم حج با حدود 60 تا 100 هزار نفر حاجی ایرانی و چند میلیون نفر حاجی از سایر کشورها چگونه می توان به نتیجه مطلوب و شایسته دست یافت؟

وی اعضای گروه قاریان در حج امسال را 32 نفر اعلام کرد که این تعداد متشکل از 2 نفر از حفاظ بین‌المللی قرآن، 2 گروه تواشیح و همخوانی دینی و 20 نفر قاری که بخشی از آنها را قاریان جوان و دارای رتبه های ملی و بخشی را نیز قاریان پیش کسوت با رتبه‌های         بین‌المللی تشکیل می‌دهند می‌باشند.

مکانیزم انتخاب قاریان اعزامی به حج

مسئول کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع، مکانیزم انتخاب قاریان پیش کسوت را به صورت دوره‌ای و قاریان جوان را بر اساس مسابقات انتخابی در کمیته اعزام قاریان وابسته به دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد و برخی از برنامه‌های متداول این گروه را در مدینه منوره شامل: 72 برنامه تلاوت قرآن و اذان در برخی مساجد و برنامه های مختلف فرهنگی، شرکت در حلقات قرآنی مسجدالنبی (ص)، اجرای 41 برنامه تلاوت و 16 برنامه تواشیح در کاروان‌های حجاج ایران و نیز تلاوت قرآن در همایش‌ها و برنامه‌های بعثه دانست.

این داور بین‌المللی قرآن، استقبال حجاج ایرانی و حتی سعودی‌ها (در حلقات قرآنی) از قاریان ایرانی را خیلی خوب توصیف کرد و از اینکه از ظرفیت قرآنی اعزام شده به درستی و به صورت کامل استفاده نمی‌شود نیز ابراز گلایه کرد.

و اما؛ پیشنهادی و گلایه‌ای

سعیدیان در این راستا پیشنهاد کرد مسابقه ای به صورت سراسری و با همکاری روحانیون کاروان‌ها برای قرائت صحیح نماز در حج و یا برنامه‌های متمرکز دیگری برای استفاده حجاج از طعم شیرین مفاهیم و کلام وحی برگزار شود؛ نه اینکه حتی در مراسم دعای کمیل، فقط 3 دقیقه وقت برای قرائت قرآن اختصاص داده شود. 

کد خبر 94951

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز