همشهری آنلاین: سرانه مطالعه شهروندان تهرانی با احتساب خواندن قرآن و کتب ادعیه، در سال جاری به کوشش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنجیده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سفارش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پژوهش را در سطح مناطق بیست و دو گانه تهران در دست اجرا دارد و نتایج آن را تا پایان سال جاری ارائه خواهد کرد.

این پژوهش به دو شیوه میدانی و تلفنی انجام می‌گیرد و هدف از انجام آن نیز بررسی میزان تغییرات سرانه مطالعه در استان تهران در فاصله زمانی نظرسنجی انجام‌گرفته در سال گذشته تا سال جاری خواهد بود.

در این نظرسنجی میزان زمان صرف شده از سوی شهروندان تهرانی برای مطالعه و نیز میزان هزینه پرداخت شده توسط آن‌ها برای خرید کتاب و نوع آثاری که مورد مطالعه آن‌ها قرار می‌گیرد، بررسی خواهد شد.

همچنین میزان مطالعه کتاب‌های ادعیه و قرآن کریم نیز در بررسی میزان مطالعه شهروندان در این پژوهش لحاظ خواهد شد.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مهرماه سال گذشته نیز این پژوهش را با هدف مدت مطالعه شهروندان تهرانی به تفکیک مناطق تهران انجام داد و در آن دو موضوع میزان مطالعه و هزینه پرداختی برای مطالعه از سوی شهروندان تهرانی را مورد بررسی قرار داد.

یادآوری می‌شود «محسن پرویز»، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از این در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب زنجان گفته بود: طبق آخرین پژوهش‌های انجام شده در مناطق مختلف کشور سرانه مطالعه و کتابخوانی 18 دقیقه محاسبه شده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه بحث مهمی در همه کشورهای دنیا است، تصریح کرده است: سرانه مطالعه بر اساس تعداد صفحات کتاب محاسبه می‌شود، در حالی که تاکنون ایران از این روش استفاده نمی‌کرد. 

کد خبر 94689

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز