همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از سفر سه روزه خود به عراق، دستاوردهای این سفر را در فرودگاه مهرآباد تهران تشریح کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رئیس مجلس ملی عراق صورت گرفته بود، عنوان کرد: پیش از این پارلمان‌های دو کشور ارتباط چندانی با یکدیگر نداشتند و بعد از سفر آقای سامرایی به تهران پایه یک همکاری پارلمانی ریخته شد و در این سفر تفاهم‌نامه‌ آن تکمیل و امضاء شد.

وی گفت: براساس این تفاهم‌نامه قوانین دو کشور در موضوعات مختلف مثلا در بحث تبادل زندانیان یا برخی قوانینی که مربوط به مرزها می‌شود بین دو کشور ایران و عراق که از جهات مختلف با یکدیگر منافع مشترکی دارند در این سفر به هم نزدیکتر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در برخی موضوعات مهم اقتصادی که هم‌اکنون مورد نیاز است که ایران در کنار ملت عراق قرار گیرد و به آن‌ها کمک کند، نحوه حمایت دو مجلس مورد بحث قرار گرفت، افزود: در این زمینه هم تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شد و همچنین در رایزنی‌هایی که درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو مجلس وجود دارد و همکاری‌هایی که در بین‌المجالس اسلامی باید صورت گیرد، بحث‌های مهمی صورت گرفت.

لاریجانی گفت: علاوه بر گفتگویی که با رئیس مجلس و اعضای نمایندگان عراق در بخش‌های تخصصی داشتیم با هیات رئیسه مجلس عراق به صورت مجزا بحث‌هایی در رابطه با نحوه همکاری‌های دوجانبه و همچنین با روسای احزابی که در مجلس حضور دارند جلساتی داشتیم.

رئیس مجلس با اشاره به رایزنی‌های گروه‌های دوستی و عراق در این سفر گفت: توافقنامه‌ای بین دو پارلمان ایران و عراق امضاء شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران از دیرباز خصوصا در دوران جدید با دولت عراق رایزنی‌های نزدیکی در موضوعات مهم سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشته است، به دیدار هیات ایرانی در این سفر با طالبانی رئیس‌جمهور عراق و مالکی نخست وزیر این کشور و همچنین معاونان رئیس‌جمهور عراق اشاره کرد و گفت: با برخی رجال سیاسی مهم عراق مثل آقای حکیم و دوستان دیگری که در صحنه عراق فعال و تاثیرگذار هستند نیز گفتگوهایی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در مورد همکاری‌های دوجانبه در ابعاد مختلف در این سفر صحبت‌هایی مطرح شد، گفت: در خصوص نحوه گسترش این همکاری‌ها و همچنین در زمینه مسائل منطقه‌ای و اینکه دو ظرفیت مهم منطقه یعنی ایران و عراق که از اشتراکات زیادی برخوردارند چگونه می‌توانند در مسائل مهم تاثیرگذار باشند، بحث‌هایی به میان آمد.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به دیدار هیات ایرانی با مراجع تقلید در نجف و کربلا در کنار زیارت عتبات عالیات که آن را فرصت مغتنمی برشمرد، تصریح کرد: با آیات عظام سیستانی، حکیم، بشیر نجفی و همچنین آیت‌الله مدرسی ملاقات‌هایی در نجف و کربلا داشتیم و نظرات این مراجع را در مسائل مهم اسلام با توجه به حساس بودن شرایط منطقه و البته انتظاراتی که در حل مسائل دارند، جویا شدیم که این مراجع نکات مهم و اساسی که حتما جای پیگیری دارد را مطرح کردند.

لاریجانی در پایان از وزارت امور خارجه و سفیر ایران در عراق، نمایندگان مجلسی که در این سفر وی را همراهی کردند، شیخ سفیر عراق در ایران، قشقاوی معاون وزیر امور خارجه و رئیس سازمان بنیاد مسکن که در این سفر حضور داشتند تقدیر و تشکر کرد. 

کد خبر 94745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز