سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

روابط ایران و عراق در سال‌های طولانی همواره با تنش‌های عمیقی همراه بوده است؛ تنش‌هایی که گاه از مرحله اختلاف‌های دیپلماتیک به سمت درگیری‌های مرزی و سپس جنگی 8ساله نیز کشیده شد.

پس از دیدارهای رسمی مقامات ایرانی از عراق در 5سال اخیر و در پی سقوط صدام روابط 2 کشور وارد مرحله تازه‌ای شد و در همین رابطه از روز 13آبان هیاتی 10نفره از مجلس به دعوت رئیس مجلس عراق به این کشور سفر کردند و در دیداری 5روزه از این کشور جلسات، دیدارها و بحث‌های متنوع و متعددی با مسئولان و مقامات عالی‌رتبه عراقی و مراجع شیعه در نجف داشتند که موضوعات متعددی از توسعه روابط دوجانبه، تا گسترش راه‌های ارتباطی دستیابی به راه‌حلی جهت جلوگیری از بروز گردوغبار در عراق که در سال جاری ایران را نیز تحت پوشش قرار داد تامذاکره با مراجع عالی شیعه به ویژه آیت‌الله سیستانی و گفت‌وگو بر سر سرنوشت منافقین در این کشور را شامل می‌شد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه -که یکی از اعضای هیات پارلمانی ایران در سفر به عراق بود - معتقد است که تابه‌حال درمجموع سفرهای هیات‌های رسمی ایران به عراق هیچ سفری از لحاظ تعداد جلسات و بحث‌ها به این پرکاری نبوده است؛ زیرا این هیات در مورد همه مسائل اعم از آنچه اکنون وجود دارد و‌آنچه به آینده توسعه روابط مربوط می‌شود با طرف عراقی مذاکره کردند.  

مسئله ‌زائران 2 کشور هم به یکی از مباحث ثابت دیدارهای مقامات 2 کشور تبدیل شده است که بخشی از وقت هیات نیز به این مهم اختصاص یافت. علاقه و اشتیاق ایرانیان برای سفر به عتبات عراق و رونق اقتصادی زیادی که در شهرهای زیارتی عراق به ویژه در نجف و کربلا برای پذیرایی از ایرانیان وجود دارد نیز از دید عراقی‌ها پنهان نیست.

به گفته فلاحت پیشه، اما نباید این اشتیاق ایرانی‌ها باعث شود که به ضرورت‌های نوع پذیرش زائران ایرانی و امکاناتی که در اختیار آنها گذاشته می‌شود بی‌توجهی شود. فلاحت پیشه می‌گوید که زائران عراقی برای ورود به ایران 10دلار هزینه ویزا پرداخت می‌کنند در حالی که زائران ایرانی هزینه 40دلاری را متقبل می‌شوند؛ ضمن اینکه امکاناتی که در اختیار زائران ایرانی قرار می‌گیرد در حد هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، نیست. گفت‌وگو برای تعادل بخشی به این اختلافات یکی از دغدغه‌های هیات پارلمانی ایران در سفر به عراق بوده است.

با افزایش رفت و آمد شهروندان ایرانی و عراقی به کشورهای یکدیگر پس از سقوط صدام، بحث ضرورت معاضدت قضایی بین دوطرف اکنون پررنگ‌تر از هر زمان دیگری شده است. فلاحت پیشه می‌گوید قرار شد مجالس 2 کشور کاستی‌های قانونی در رابطه با معاضدت قضایی شهروندان 2 کشور را برطرف کنند. از سوی دیگر در اوایل سال جاری مردم شهر تهران وشهرهای جنوبی کشور به ویژه آبادان و اهواز شاهد گردوغبارهای فراوانی بودند که برای نخستین‌بار آسمان بعضی از شهرهای ایران را در برگرفت، آن زمان گفته شد که این گردوغبارها از بیابان‌های عراق به طرف کشورهای همسایه از جمله ایران آمده است.

به گفته فلاحت پیشه علاوه بر ایران، عربستان، سوریه، کویت و حتی مصر هم از این گردوغبارها مصون نمانده‌اند، لذا در این سفر توصیه شد که با گرفتن وام از صندوق توسعه سازمان کنفرانس اسلامی در قالب درخواست مشترک کشورها، اقداماتی صورت گیرد تا از بروز دوباره گردوغبار در آینده جلوگیری شود.

و اما مهم‌ترین بخش دیدار هیات پارلمانی ایران در عراق دیدار با آیت‌الله سیستانی بود. فلاحت پیشه نماینده مجلس ترجیح داد تنها به طرح موضوعی کلی از این دیدار بپردازد و بگوید:«صحبت‌های خوبی با آیت‌الله سیستانی در مورد مسائل عراق و ایران داشتیم و مراجع نجف هم نسبت به مسائل دنیای اسلام مطالبی را مطرح کردند.» و اما مسئله ثابت دیگری که همواره میان ایران و عراق جای بحث دارد موضوع ادامه استقرار منافقین در این کشور است. فلاحت پیشه می‌گوید برای ما خیلی جالب بود که شماری از نمایندگان مجلس عراق بیش از ما پیگیر محاکمه منافقین بودند. به خصوص اینکه یکی از آنها پدرش به دست این گروه تروریستی کشته شده بود.

فلاحت‌پیشه می‌گوید: در مذاکراتی که با عراقی‌ها داشتیم خواستار بیرون راندن منافقین مجرم از خاک عراق شدیم و گفتیم آنهایی که احساس می‌کنند جرمی ندارند می‌توانند به ایران بازگردند. این بحث یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوها بود هرچند که دغدغه اصلی هیات ایرانی نبوده است.

فلاحت پیشه در مورد وضعیت کنونی ساکنان قرارگاه اشرف می‌گوید: به‌نظر می‌رسد در حال حاضر سران این گروه به اروپا رفته و اعضا کماکان در عراق باقی‌مانده‌اند و این اردوگاه در دست دولت عراق است. فلاحت‌پیشه از حساسیت بیشتر عراقی‌ها علیه منافقین می‌گوید که نخستین‌ پیامد آن پس از سقوط صدام، تصویب اولین قانون سران قبایلی عراق علیه این گروه و تلاش برای اخراج آنها از عراق بوده است. این قانون قبل از قانون ریشه کنی بعث در عراق به تصویب رسیده است که نشان دهنده اهمیت موضوع از دید عراقی‌هاست.

فلاحت پیشه در مورد خبرهایی که راجع به احتمال  اسکان منافقین در نزدیکی مرز عراق با عربستان در برخی نشریات مطرح شده ابراز تردید کرد و گفت: بعید می‌دانم کشورهای عربی مثل عربستان خود را تا این حد وارد ریسک همکاری با گروه‌های تروریستی کنند. وی در مورد اینکه آیا ممکن است بعد از صدام عربستان زمینه همکاری آنها را در خاک خودش علیه ایران فراهم کند، می‌گوید: عربستان چنین اشتباهی مرتکب نخواهد شد زیرا در درجه نخست دشمنی خود با ملت عراق و ایران را به اثبات می‌رساند.

کد خبر 94877

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز