رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات اخیر وین، راجع به انتقال سوخت به رآکتور هسته‌ای تهران گفت: غربی‌ها نباید به‌دنبال فریبکاری باشند، ما یک رآکتور اتمی در تهران داریم که طبق مقررات آژانس، باید سوخت آن را برای ما تامین کنند.

علی لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: من احساس می‌کنم و در سفر اخیر به ژنو هم براساس مذاکراتی که داشتیم این تلقی برای من بیشتر شد که غربی‌ها اصرار دارند به سمت نوعی فریبکاری بروند و یا به نوعی مواردی را به ما تحمیل کنند.

وی  گفت: آنها مطرح کردند ما زمانی سوخت 20 درصد را به ایران می‌دهیم که ما مواد غنی‌شده خود را به آنها بدهیم ولی ما هیچ ارتباطی بین این دو مسئله نمی‌بینیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه هر کشوری که طبق ضوابط، یک رآکتور اتمی دارد، کشورهای دارای سوخت باید سوخت آن کشور را تامین کنند، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد که اینان می‌خواهند یک فکر جدیدی را القا کنند و به‌جای آنکه سوخت را به ما تحویل دهند می‌خواهند سوخت بگیرند که این تلقی اشتباه است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این معادله هیچ توجیه قانونی و عقلی ندارد، افزود: حدس من این است که پشت صحنه، آمریکایی‌ها با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه‌ تامین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی‌شده در ایران یعنی آن 5/4 درصد را از ما بگیرند و توسط کشورهایی مثل فرانسه و روسیه آن را تبدیل به میوه سوخت کنند. شاید تصور آنها این است که به این طریق این مواد غنی‌شده را از دست ما درآورند.

کد خبر 93607

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز