مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه شهری: دولت تلاش لازم را برای افزایش ظرفیت مترو نداشته و تمام بار مترو بر دوش شهرداری افتاده است، درحالی‌که دولت در این باره تعهداتی دارد.

دولت پرداخت بخشی از یارانه بلیت و حتی پرداخت وام ارزی از صندوق ذخیره را نیز به‌عنوان بخشی از تعهداتش دنبال نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری فردا، علی‌اکبر اولیا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان این مطلب با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شهرداری تهران چه در بسط و گسترش خطوط مترو و چه در ارائه خدمات گفت: به‌رغم اینکه شهرداری نتوانست در سال گذشته در بحث مترو، طبق قانون از اعتبارات ذخیره ارزی استفاده کند اما توانسته به تنهایی و بدون همکاری دولت به‌خوبی نقش خود را در گسترش مترو ایفا کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از دولت در عدم‌حمایت شهرداری در بخش توسعه مترو افزود: برای شهری همچون تهران، مترو وسیله حمل‌ونقل تعیین‌کننده و بسیار حساسی است؛ زیرا زیرساخت‌های مترو در حد مناسبی آماده شده و طول خطوط در حال افزایش است منتها ناوگانی متناسب با این ظرفیت فراهم نشده است.

در سال گذشته قرار بود که دولت 290 میلیارد تومان به شهرداری بدهد که که این رقم محقق نشد. وی با اشاره به اینکه توسعه مترو نیازمند یک عزم جدی است، گفت: مردم، مترو را وسیله حمل‌ونقل مطمئنی می‌دانند. قرار بود تا امسال 30درصد از مردم توسط مترو جابه‌جا شوند که هم‌اکنون تنها 5 درصد از این هدف میسر شده است.

محسن نریمان نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هر سفر درون شهری که با مترو انجام می‌شود بین 6/0 تا7/0 لیتر صرفه جویی در سوخت را به‌دنبال دارد و علاوه بر آن، نزدیک به نیم ساعت در وقت مسافرین صرفه‌جویی می‌شود که در نهایت این صرفه‌جویی‌ها،  میلیاردها تومان به‌نفع دولت خواهد بود اما متأسفانه دولت این مسائل را درنظر نمی‌گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: با وجود اینکه مجلس در قانون بودجه سال 87 به شرکت مترو اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی را داده اما دولت اجازه این کار را به شرکت مترو نداد و مشکلات زیادی را برای این شرکت به‌وجود آورد.

در قانون بودجه امسال مجلس 1037 میلیارد تومان برای توسعه مترو در کلانشهرها درنظر گرفته است؛ هرچند اعتبارات متروی تهران در سال‌جاری از 320 میلیارد تومان به 230 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در انتها تاکید کرد: دولت و مجلس باید توجه بیشتری به حل معضل ترافیک داشته باشند و زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو را هرچه سریع‌تر فراهم کنند.

کد خبر 94744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز