مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه شهری: واکنش نمایندگان مجلس درخصوص سخنان اخیر رئیس جمهوری همچنان ادامه دارد.

نمایندگان مجلس با اعلام اینکه دولت در تامین منابع برای متروی تهران کم کاری کرده است، به دولت توصیه کردند به جای در اختیار گرفتن متروی تهران، متروی شهرهای بزرگ کشور را به بهره‌برداری برساند.

علی‌اصغر  یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری گفت: عدم‌پرداخت اعتبارات مترو از سوی دولت قابل پیگیری است و باید معلوم شود چرا در شرایطی که دولت باید از مترو حمایت کند، این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم ساری با اعلام اینکه دولت برخلاف مصوبه مجلس از پرداخت حق مترو از حساب ذخیره ارزی خودداری کرده است، افزود: در حال حاضر مشکلات مترو به کمبود بودجه و اعتبارات بر می‌گردد.

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز با اشاره به علاقه دولت به بزرگ‌تر شدن گفت: شهر مشهد مدت‌هاست به‌رغم پایان کار ریل‌گذاری 18 کیلومتری، در راه‌اندازی مترو دچار مشکل است؛ بنابراین دولت که تا این اندازه مایل به دخالت در مدیریت متروی تهران است بیاید و کار این بخش را به اتمام برساند.

این اظهارنظرها در حالی است که هنوز فعالیت دولت برای راه‌اندازی قطارهای شهری کلانشهرهای کشور که از وظایفش است، نتوانسته راه به جایی ببرد. بهرام عبابافی مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: از مجموعه 4 خط با طول 60 کیلومتر پیش‌بینی شده برای تبریز در حال حاضر تنها 7 کیلومتر از خط یک مترو آماده بهره‌برداری است.

اما به‌دلیل نداشتن واگن این خط تا اواخر سال 89 به بهره برداری نخواهد رسید. وی با اعلام اینکه در 4 سال گذشته با حمایت دولت و شهرداری توانسته‌ایم حرکت‌های بسیار خوبی برای متروی تبریز انجام دهیم اظهار داشت: 105 واگن برای شهرهای شیراز و تبریز و مشهد از سوی دولت خریداری شده است که نخستین بخش از این واگن‌ها اواخر سال 89 به کشور می‌رسد و به‌تدریج بقیه واگن‌ها در سال 90 به متروی این 3 شهر تحویل خواهد شد.

با توجه به اینکه سازمان قطار شهری تبریز نسبت به سایر سازمان‌های قطارهای شهری   نمونه‌ای موفق از متروسازی در کلانشهرهای کشور است اما تا سال 90 عملا قادر به بهره‌برداری از مترو نخواهد بود.

مروری بر وضعیت متروی  کلانشهرها

شهر اصفهان با طراحی 2 خط درون‌شهری و 2 خط برون‌شهری، تاکنون تنها 7/2 کیلومتر تونل آماده ریل‌گذاری دارد. این در حالی است که عملیات ساخت در خط یک متروی اصفهان به طول 20 کیلومتر در حال اجراست و سایر خطوط این شهر هنوز در دست مطالعه است.

مشهد نیز با وجود داشتن خطوط آماده  بهره‌برداری، با گذشت چند سال هنوز منتظر دریافت واگن است. از مجموعه 105واگنی که دولت برای این شهر خریداری کرده تنها 20واگن تا پایان سال 89 به این شهر وارد خواهد شد.

فعالیت برای راه‌اندازی خطوط متروی شیراز نیز در حال حاضر نتوانسته است به نتیجه‌ای برسد.خط یک قطار شهری شیراز به‌طول 24 کیلومتر همچنان در حال اجراست و مسیر خط 2 و 3 این شهر نیز مراحل ابتدایی مطالعه را سپری می‌کند.

فرج‌الله رجبی مدیرعامل  قطار شهری شیراز  پیش‌تر اعلام کرده بود که عملیات اجرایی خط یک قطار شهری شیراز از میدان گلسرخ شیراز تا قصردشت و معالی‌آباد در سال  ۸۷  به ‌بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 95418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز