مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: 9 آذر پس از پایان تست گرم مسیر توسعه شمالی خط یک (از ایستگاه قلهک تا قیطریه) با افتتاح پست برق فشار قوی با قدرت 60مگاوات، نیروی الکتریکی قطارها و ایستگاه‌های خطوط ریلی شمال تهران تامین شد.

در مراسم افتتاح پست برق فشار قوی قیطریه محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو از لزوم تامین 700 میلیارد تومان برای خرید 455 واگن‌ مترو سخن گفت.وی گفت: درصورت تامین این اعتبار از فروردین ماه سال آینده هر ماه 2قطار و از شهریور ماه سال 89 هر ماه 3قطار وارد خطوط مترو خواهد شد.

به گفته هاشمی، درصورت رفع مشکل کمبود واگن‌ها کار خدمات رسانی به شهروندان از طریق مترو به نحو شایسته تری میسر خواهد شد.وی در عین حالی که از بهره‌برداری خطوط قلهک تا قیطریه تا پایان ماه جاری،  تهرانپارس تا اشراق و میدان شهدا تا کلاهدوز تا پایان سال خبر داد، گفت: گرچه ایستگاه قلهک تا قیطریه تا آخر این ماه به بهره‌برداری می‌رسد اما به‌دلیل کمبود واگن تنها در ساعت‌های غیرپیک و به‌صورت نیمه وقت امکان خدمات رسانی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) یادآور شد: 14 دستگاه لکوموتیو تا 10 روز دیگر به بندرعباس می‌رسد که بعد از طی مراحل قانونی در مسیر تهران – کرج به کار گرفته خواهد شد.

ساخت 350 کیلومتر مترو ظرف 16 سال

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز 9آذر در مراسم تست گرم و افتتاح پست برق فشار قوی قیطریه حضور داشت. وی در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، باید 460 کیلومتر مترو در تهران احداث شود تا سهم این سیستم حمل‌ونقلی در جابه‌جایی شهروندان به 30 درصد برسد.

شکیب با بیان اینکه برای توسعه مترو همکاری دولت ضرورت دارد، افزود: به‌رغم کمک‌های انجام شده از سوی دولت این کمک‌ها کافی نبوده است. وی با اعلام اینکه مترونیاز به بودجه بیشتری دارد، اظهار امیدواری کرد که دولت و مجلس دراین راستا همکاری‌های بیشتری داشته باشند زیرا حجم نیازها بسیار بیشتر از میزان کمک‌های دولت است.

شکیب تنها راه حل ترافیک تهران را توسعه مترو دانست وازبابت اینکه ساخت مترو هم‌اکنون از شتاب خوبی برخوردار است، اظهار خوشحالی کرد.  وی گفت: وزارت کشور قول داده است 800 میلیارد تومان برای کمک به مترو در بودجه سال آینده خود لحاظ کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در پاسخ به سؤال همشهری در مورد اینکه آیا تحریم‌های اخیر می‌تواند کار توسعه را به تعویق اندازد، اعلام کرد: متأسفانه به‌دلیل تحریم‌ها،  مترو از سال83 نتوانسته از فاینانس استفاده کند بنا براین تحریم‌ها تاثیر‌گذار هستند اما می‌توان از منابع داخلی نیز این کمبودها را برطرف کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه آیا دولت به‌طور کامل به تعهدات خود درقبال مترو عمل کرده است، خاطرنشان کرد: شهرداری درآمدش از جانب عوارض دریافتی ازمردم تامین می‌شود و قادر نیست به‌طور کامل به مترو کمک کند به همین دلیل دولت به‌دلیل در اختیار داشتن صندوق ذخیره ارزی باید به مترو کمک کرده و از آن حمایت کند.

شکیب در ادامه توضیحات خود در مورد میزان کمک‌های دولت و شهرداری از ابتدای سال 66 تاکنون به مترو، با ذکر عدد ورقم نشان داد که شهرداری به‌رغم اینکه قانونا سهم کمتری در مقایسه با دولت در ساخت مترو دارد اما 130 میلیارد تومان بیشتر هزینه کرده است.

وی سهم مترو درجابه‌جایی مردم را 30 درصد دانست وگفت: اگر توسعه هر کیلومتر مترو 40 میلیارد تومان هزینه داشته باشد سهم دولت دراین میان باید سالانه حداقل 500 میلیارد تومان باشد.

با وجود این شکیب ادامه داد: حال اگر بخواهیم سالی 30 تا 40 کیلومتر مترو بسازیم باید سالانه 4 تا 5 برابر 500 میلیارد تومانی که گفتم هزینه شود. وی به همین دلیل تاکید کرد که مدیریت شهری از دولت انتظار دارد برای توسعه مترو کمک بیشتری داشته باشد.

شکیب همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا استاندار تهران گفته است که یارانه‌های بلیت مترو از ابتدای سال تا‌کنون کامل پرداخت شده و تا پایان سال نیز سهم دولت کامل می‌شود درحالی‌که همواره مدیریت مترو از عدم‌پرداخت سهم دولت در یارانه‌ها گلایه‌مند است، گفت: دولت تنها 11میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت مترو و اتوبوس برای شهر تهران درنظر گرفته است.

براساس برآوردهای صورت گرفته متروی تهران سالانه به 96 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت نیاز دارد که از این میزان باید حداقل 50درصد یعنی 48میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شود.

مشکل تأمین فاینانس‌ برای مترو 

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در مراسم تست گرم و افتتاح ایستگاه برق فشار قوی قیطریه حضورداشت. وی در مصاحبه با خبرنگاران با تاکید بر اینکه موضوع تامین فاینانس‌های متروی تهران به‌طور جدی بستگی به روابط بین‌المللی ما با دیگرکشورها وبانک‌های خارجی دارد، گفت: حمایت‌های دولت برای تامین اعتبارات مترو لازم است. 

به گفته معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران، متروی تهران امروز مشکل ساخت و ساز ندارد و مسئله اصلی آن تامین واگن است. تشکری هاشمی یادآور شد: تامین واگن‌های مورد نیاز مترو، نیازمند استفاده کامل و بهینه از منابع داخلی و همکاری بانک‌های داخلی و خارجی است که امیدواریم با حمایت‌های همه جانبه بتوانیم زمینه توسعه هرچه سریع‌تر مترو را فراهم ‌سازیم.

کد خبر 96444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز