گروه شهری: رئیس مجلس گفت: علت پافشاری مجلس بر اختصاص بودجه به مترو این است که اگر امروز برای مترو سرمایه‌گذاری نکنیم، ممکن است سال‌های بعد برای مردم معضلات بیشتری را به‌وجود آورد.

 علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجشنبه گذشته«تهران20» که از شبکه تهران پخش شد با اشاره به 32 سال زندگی در تهران گفت: بنده از دوران دانشجویی تا امروز در تهران زندگی می‌کنم و تا حد زیادی به ابعاد این شهر آشنایی دارم.

وی افزود: تهران در حال تحول است و گسترش آن نیز زیاد است و امکاناتی هم که برای آن از لحاظ شهری تخصیص می‌یابد، قابل توجه است که بخشی از آن را شهرداری تهران و بخشی دیگر را نیز دستگاه‌های دولتی دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حجم حمل‌ونقل که باید هر روز در تهران انجام شود به‌رغم وجود مترو هنوز مشکلات جدی دارد و بخشی از وقت ما هم صرف ترافیک تهران می‌شود.

درست است که تهران یک شهر است ولی شهر نسبتاً متفاوتی هم از نظر جایگاه سیاسی و هم از نظر مشکلات متعددی که دارد، است. وی با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص تخصیص مبلغ قابل توجهی از صندوق ذخیره ارزی به متروی تهران خاطرنشان کرد: البته این امر مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و  نمایندگان با اصرار بر نظر خود آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردند.

لاریجانی درخصوص آلودگی هوای شهر تهران افزود: در این مورد اقداماتی آغاز شده و برخی از آنها هم در حال اجراست. به‌عنوان مثال روان‌سازی حرکت اتومبیل‌ها موضوع مهمی است یا بحث مترو مقوله‌ای است که باید کمک کرد تا این موضوع آلودگی هوا را کاهش دهد یا به مرور مردم به سوی استفاده از امکانات عمومی بروند.

 شاید هم این قانون هدفمند کردن یارانه‌ها زمینه‌هایی را برای این امر به‌وجود آورد که سرمایه‌گذاری بیشتری در خدمات عمومی صورت گیرد که برای مردم این کار صرف داشته باشد.

در این زمینه‌ها مرتب کار انجام می‌شود.  وی گفت: برخی از امور با کندی همراه است و به خاطر این است که در حجم منابعی که باید اختصاص یابد، مشکل وجود دارد. فکر می‌کنم در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌هایی که در آبادانی شهر تهران اعم از تونل‌ها،  پل‌ها و یا گسترش مترو و امور خدمات حمل‌ونقل عمومی حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری را دربرمی‌گیرد، نشان می‌دهد که مجلس به این موضوع توجه داشته و هم در برنامه چهارم توجه خاص شد و هم در بودجه هر سال توجه می‌شود.

لاریجانی با اشاره به ابعاد ساختمان‌سازی‌ و شهرسازی در تهران افزود: دریک زمانی نظامات دقیقی در شهرسازی تهران حاکم نبود البته نمی‌خواهم بگویم الان خیلی حاکم است اما بهتر شده است. شورای شهر تسهیلات نسبتا خوبی گرفته و شهرداری با یک چارچوبی دارد کار می‌کند که یک‌دفعه تهران مانند هنگ کنگ نشود و هر کسی که وارد تهران می‌شود هویت این شهر را از معماری آن درک کند.

البته الان این حالت را ندارد و باید تلاش کرد که به این سمت رفت بنابراین وقت زیادی صرف مقوله تهران به‌طور طبیعی می‌شود.رئیس مجلس به قطب صنعتی بودن تهران اشاره کرد و ادامه داد: از سال‌ها پیش تصمیم گرفته شد که ازدیادی در صنعت صورت نگیرد و از فاصله 120کیلومتری شهر تهران صنعت مستقر نشود،

ولی من فکر می‌کنم باید برای بعضی از زمینه‌ها انتقال صنعت صورت گیرد؛ زیرا برخی از صنایع در تهران طی این سال‌ها فرسوده شده و می‌ارزد که اینها از تهران منتقل شوند.

کد خبر 99537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز