همشهری آنلاین: مدیر عامل متروی تهران با اعلام طلب 70 میلیارد تومانی مترو از دولت از احداث نخستین خط متروی بدون راننده در بخشی از خط چهار بین ایستگاه بیمه تا فرودگاه مهرآباد خبر داد

به گزارش ایسنا، مهندس هاشمی در نخستین روز هفته هوای پاک با حضور در پاتوق سبز با اشاره به این که هم اکنون 5/107 کیلومتر مترو با 62 ایستگاه در تهران داریم، گفت: این میزان تا پایان سال جاری به 114 کیلومتر با راه‌اندازی بخش شرقی خط دو تا جشنواره، بخش شرقی خط چهار تا کلاهدوز و بخش غربی این خط تا توحید خواهد رسید.

وی افزود: همچنین سال آینده خط چهار به میدان آزادی و پس از آن به اکباتان رسیده و این خط به اتمام می‌رسد. از سوی دیگر در سال 90 نیز بخش مرکزی خط سه یعنی شریعتی تا چهارراه ولیعصر (عج) افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به این که در صورت تزریق اعتبارات سالانه بین 15 تا 22 کیلومتر مترو در تهران احداث خواهد شد، افزود: متاسفانه در سال جاری به دلیل مشکلات در تامین فاینانس با پیگیری‌های صورت گرفته، بخشی از مشکلات ریالی متروی تهران که حدود 50 درصد اعتبارات آن است برطرف شد و برای مابقی نیز درخواست کردیم که از حساب ذخیره ارزی اختصاص یابد که هم اکنون این مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته که امیدواریم با تصویب مجمع بتوانیم از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو بهره بگیریم.

مدیر عامل متروی تهران با تاکید بر این که بخشی از تراکم شهر باید به مترو اختصاص داده شود، افزود: تنها در این صورت است که می‌توانیم بگوییم مترو خودش می‌تواند پول خود را در بیاورد.

وی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در داخل کشور برای احداث مترو، گفت: در عین حال بخشی از تجهیزات باید از خارج از کشور خریداری شود که در این راستا حدود یک ماه است که تجهیزات خریداری شده در گمرک بندرعباس منتظر تخصیص بودجه است.

هاشمی با اشاره به این که از 230 میلیارد تومان بودجه سال 88 مترو تهران دولت تاکنون 160 میلیارد تومان را پرداخت کرده است، گفت: متاسفانه هنوز 70 میلیارد تومان از اعتبارات سال 88 پرداخت نشده است که در صورت پرداخت این اعتبار می‌توانیم هرچه سریع‌تر تجهیزات مترو را که شامل 14 لوکوموتیو رای 21 واگن تجهیزات و 18 واگن دوطبقه لوازم است را از گمرک بندرعباس ترخیص کنیم.

وی با اشاره به این که محموله بعدی متروی تهران هم اکنون در حال حمل به سوی بندرعباس است، گفت: تا 20 روز آینده محموله دوم مترو نیز به گمرک بندرعباس می‌رسد این در حالی است که هنوز نتوانسته‌ایم محموله اولی را از گمرک ترخیص کنیم.

مدیر عامل متروی تهران با اشاره به این که شهرداری تهران سهم خود را درباره مترو پرداخت کرده است، گفت: از دولت می‌خواهیم تا بودجه مصوب مجلس را به ما اختصاص دهد.

هاشمی درباره دستگاه‌های حفاری جدید گفت: اولین دستگاه حفاری جدید در خط هفت مترو در حال نصب است که تا اواخر بهمن ماه راه اندازی می‌شود. دومین دستگاه نیز در حال حمل به گمرک بندرعباس است که برای خط سه اختصاص یافته، از سوی دیگر یک دستگاه دیگر نیز برای بخش جنوبی خط هفت مترو خریداری شده و پیش پرداخت دستگاه چهارم نیز برای خط شش متروی تهران واریز شده است.

وی با اشاره به این که هم اکنون با روش‌های سنتی سالانه 15 کیلومتر مترو احداث می‌کنیم، گفت: تا آخر اسفند ماه با روش اتوماتیک می‌توانیم 10 کیلومتر مترو بسازیم که بدین ترتیب از سال آینده امکان ساخت 20 کیلومتر مترو در تهران به وجود خواهد آمد.

هاشمی با اشاره به این که 89 درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک و 11 درصد منابع ساکن است گفت: هم اکنون بیش از 120 شهر جهان خطوط ریلی سبک و سنگین دارند و 300 شهر دیگر نیز تا سال 2015 صاحب مترو می‌شوند.

وی با اشاره به این که هم اکنون دنیا به سمت سیستم‌های مترو بدون راننده و خودکار پیش می‌رود افزود: 75 درصد خطوط ریلی که در آینده در دست ساخت است در جهان بدون راننده خواهند بود، لذا مطالعات نخستین خط مترو بدون راننده کشور در بخشی از خط چهار بین ایستگاه بیمه تا فرودگاه مهرآباد در حال انجام است که پس از اتمام این مطالعات کار ساخت این خط آغاز می‌شود. از سوی دیگر در جهان نیز خطوط قدیمی در حال پاک‌سازی هستند تا بیش از 40 درصد آن‌ها را بدون راننده کنند.

مدیر عامل متروی تهران با اشاره به این که در حال حاضر 160 میلیون سفر در روز توسط خطوط مترو انجام می‌شود، گفت: این رقم 34 برابر حمل و نقل هوایی در جهان است این در حالی است که میزان آلودگی مترو در برابر خطوط هوایی بسیار کم است.

وی با اشاره به این که 5/2 میلیارد سفر تاکنون توسط متروی تهران بدون هیچ‌گونه حادثه منجر به فوت انجام شده است، گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد سفرهای روزانه در سال 1409 برای تهران 25 میلیون نفر جمعیتی حدود 19 میلیون خواهد بود که بر این اساس 45 درصد توسط حمل و نقل عمومی و 55 درصد توسط حمل نقل خصوصی صورت می‌گیرد.

هاشمی با اشاره به این که باید حدود سه تا پنج درصد درآمد ملی را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم، گفت: 12 خط شامل هشت خط در داخل تهران با 256 ایستگاه و چهار خط اتصال به شهرهای اقماری در افق احداث مترو در تهران دیده شده این در حالیست که هنوز نتوانسته‌ایم مصوبه شورای عالی ترافیک را درباره خطوط اتصال مترو دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینرکه مترو تهران تاکنون دو هزار و 800 میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی داشته است، گفت: از این رقم 500 میلیارد تومان تنها متعلق به سال 88 بوده است.

وی تاکید کرد: با ساخت 12 خط مترو در پایتخت به قیمت امسال سه هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهیم داشت.

مدیر عامل متروی تهران در عین حال تاکید کرد هیچ کس به ما نمی‌گوید مترو نسازیم، ولی بعضی وقت‌ها بروکراسی‌ها، کج فهمی‌ها و غیره موجب می‌شود که ما به نقدینگی دیر برسیم و این امر موجب تاخیر در اجرای پروژه‌های مترو پایتخت می‌شود.

کد خبر 99586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز