گروه شهری: تحقق سهم 30 درصدی مترو از حمل‌ونقل عمومی 6.5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: براساس قانون برنامه چهارم توسعه باید تا سال 91 سهم مترو از حمل‌ونقل عمومی به 30 درصد برسد، که تحقق این موضوع نیاز به 8 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. 

محسن هاشمی افزود: تاکنون مقداری از این مبلغ توسط دولت و شهرداری پرداخت شده است و در حال حاضر به 5/6 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.  مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در تشریح هزینه‌های مترو گفت: هر یک کیلومتر تونل به‌طور متوسط 10 میلیارد تومان و هر ایستگاه نیز 15 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. 

وی افزود: همچنین 5 میلیارد تومان برای تامین هواکش‌ها، پایانه‌ها، تعمیرگاه و پارکینگ‌ها نیاز است که به این ترتیب در مجموع هزینه ساخت هر کیلومتر تونل و ایستگاه مترو 30 میلیارد تومان می‌شود.

به گفته هاشمی این هزینه‌ها در 5 سال گذشته 20 میلیارد تومان بوده که به‌دلیل تورم موجود در کشور هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است.  وی تصریح کرد: در بخش تجهیزات نیز برای هر یک کیلومتر مترو به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

این تجهیزات شامل مواردی از جمله سیستم برق رسانی، سیگنالینگ، مخابرات، کنترل، تهویه، بلیت، پله‌برقی و آسانسور می‌شود.  وی ادامه داد: برای تامین هزینه قطار نیز در هر کیلومتر مترو باید مبلغی بالغ بر 10 میلیون دلار معادل 10 میلیارد تومان بپردازیم.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت متروی تهران و حومه گفت: بنابراین در مجموع هزینه یک کیلومتر متروی زیر زمینی بین 40 تا 50 میلیارد تومان است که البته این مبلغ نسبت به محل انجام پروژه متفاوت است. 

هاشمی اظهار کرد: در حال حاضر 40 درصد از این مبلغ، هزینه تجهیزات و 60 درصد هزینه ساخت و ساز مترو می‌شود، که البته این نسبت در جهان به‌دلیل ارزان‌تر بودن مصالح برعکس است.  هم‌اکنون به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سهم مترو از حمل‌ونقل عمومی بین 5 الی7 درصد است

کد خبر 98860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز