مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه شهری: متروی تهران یکی از 20‌ متروی شلوغ دنیاست.

جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان این مطلب گفت: تعداد مسافران متروی تهران در یک دهه 131برابر شده‌ است. ربیعی در جریان بازدید شهرداران 15‌شهر کردستان عراق از بخشی از تونل در دست ساخت خط 3مترو افزود: تهران، با حدود 10‌میلیون نفر جمعیت و حدود 800‌کیلومتر مربع مساحت در زمره 20‌ابرشهر دنیا قرار دارد. وی با اشاره به اینکه در حومه تهران شهرهای اقماری بسیاری وجود دارند،

افزود: بخش قابل‌توجهی از ساکنان این شهرها روزها برای کار به تهران می‌آیند و شب‌ها برای استراحت به شهرهای خود بازمی‌گردند. ربیعی با بیان اینکه حمل‌ونقل اعم از درون شهری و حومه‌ای، مهم‌ترین مسئله شهری تهران به شمار می‌آید،

تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی شهرهای باجمعیت بیش از یک میلیون نفر حتماً باید دارای سیستم حمل‌ونقل ریلی باشند. وی با ذکر اینکه براساس طرح نهایی حمل‌ونقل ریلی تهران، طول خطوط شبکه متروی این شهر و حومه آن 430‌کیلومتر در قالب 251 کیلومتر خط درون‌شهری در 8 خط و 179‌کیلومتر خط حومه‌ای در 4 خط تعیین شده، اضافه کرد: در حال حاضر، طول خطوط متروی تهران حدود 108کیلومتر است.

ربیعی با بیان اینکه متروی تهران در حال حاضر یکی از 20متروی شلوغ دنیاست، تعداد ایستگاه‌های مترو در طرح نهایی حمل‌ونقل ریلی تهران را 250‌ایستگاه اعلام کرد و یادآور شد: هم‌اکنون 63 ایستگاه مترو در دست بهره‌برداری است که یک سوم این ایستگاه‌ها به همراه 30 کیلومتر از خطوط مترو ظرف 4‌سال گذشته ساخته شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر روزانه حدود 5/1‌میلیون مسافر با متروی تهران جابه جا می‌شوند که در طرح نهایی حمل‌ونقل ریلی تهران این تعداد باید به 6 میلیون مسافر در روز برسد.

مدیرعامل بهره‌برداری متروی تهران میزان اعتبار مورد نیاز مترو را سالی 5/1‌میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: درصورت اختصاص این بودجه می‌توانیم سالانه 30 کیلومتر خط جدید به خطوط متروی تهران اضافه کنیم و به این ترتیب ظرف مدت 10سال شبکه مترو براساس طرح نهایی حمل‌ونقل ریلی تهران تکمیل می‌شود.

در این بازدید، شهردار الکلار که مسئولیت گروه شهرداران کردستان عراق را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: پیشرفت متروی تهران نه تنها باعث افتخار مردم ایران، بلکه موجب مباهات مسلمانان عراق و سایر کشورهای مسلمان است.

وی در پایان اعتماد به نفس فراوان دست‌اندرکاران شهرداری تهران در انجام پروژه‌های شهری را قابل توجه دانست و گفت: ساخت و ساز مترو نمونه‌ای از پیشرفت مدیریت شهری تهران در استفاده از فناوری روز دنیا به‌شمار می‌آید.

کد خبر 100464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز