مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه شهری: در پی مشکلات به وجود آمده در شبکه متروی پایتخت، نمایندگان مجلس خواستار عمل کردن دولت به تعهدات خود در این مورد شدند.

محمد‌حسین‌مقیمی،‌عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی  در این‌باره گفت: درآمد مترو جوابگوی هزینه‌هایش نیست. طبیعی است هر مشکلی که هم‌اکنون متروی تهران با آن دست به گریبان است ریشه در مشکلات مالی آن دارد.

مقیمی افزود: دولت و شهرداری باید ضمن تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز مترو برای تامین قطعات و هزینه‌های جاری، کمک‌های خود را بیشتر  کنند. وی تاکید کرد: دولت باید سهم خود را از مابه‌التفاوت پول فروش بلیت مترو با قیمت تمام شده (یارانه سهم دولت) پرداخت کند.

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های شهرداری تهران در خدمات‌رسانی از شورای شهر و شهرداری تهران خواست تا مشکلات مترو و دلایل آن را کتبا به فراکسیون مدیریت شهری مجلس ارسال کرده، بدین وسیله درخواست رسیدگی از مجلس را مطرح کنند.به گفته دلخوش تنها در این صورت است که فراکسیون مدیریت شهری می‌تواند این درخواست را به بحث و بررسی گذاشته تا حصول نتیجه دنبال کند.

به گزارش همشهری از سوی دیگر محمدرضا حسین‌نژاد نماینده مردم شیروان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم طی اظهاراتی از مشکلات به‌وجود آمده در نحوه خدمات‌رسانی مترو به شهروندان اظهار تأسف کرد و گفت: اینگونه مشکلات باید قبل از کشیده شدن به اجتماع برطرف می‌شد.

وی علاوه برکمبود اعتبارات و فراهم نشدن امکان استفاده مترو از صندوق ذخیره ارزی از اشکال در سیستم مدیریتی مترو سخن گفت. حسین‌نژاد پیشنهاد داد: اگر به هر دلیلی در پرداخت یارانه‌های دولت به مترو و اتوبوس تاخیری افتاده شهرداری به‌صورت تنخواه در فرجه‌ای یکی‌دوماهه با استفاده از منابع مالی در اختیار، کسری‌های اعتباری مترو را پوشش دهد تا بعد از آن مجلس نیز از اهرم‌های قانونی خود برای وادارکردن دولت به انجام تعهداتش استفاده کند. 

وی در عین حالی که از دولت خواست به تعهدات قانونی و مصوب خود در قبال مترو عمل کند، گفت: در این‌باره دستگاه‌های نظارتی هم باید به دولت تذکر دهند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز معتقد است: مردم تهران به‌دنبال یک مدل حمل‌ونقلی ارزان، ایمن و پرسرعت هستند به همین دلیل نیز قرار بود سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی 75 درصد و سهم مترو از این میان 35درصد باشد تا بتواند روزانه 3 میلیون نفر را جابه‌جا کند.

لاهوتی اما با اظهار تاسف اعلام کرد: درحالی‌که 2 ماه تا پایان برنامه چهارم بیشتر باقی نمانده سهم مترو 5 درصد است و ما از برنامه 25 درصد عقبیم.این در حالی است که تعداد مراجعات به مترو روزبه‌روز بیشتر شده، وهم‌اکنون به یک میلیون و700 هزار نفر در روز رسیده است.

به گفته لاهوتی، وقتی مجلس در قانون بودجه سال 87 به شهرداری اجازه استفاده از صندوق ذخیره ارزی را داد شهرداری تهران به پشتوانه همین قانون به‌منظور افزایش ظرفیت ناوگان مترو اقدام به خرید 65 قطار کرد، اما با عمل نکردن دولت به تعهدات خود کار به جایی رسیده که هم‌اکنون قطارها در گمرک معطل مانده است.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به رویانیان رئیس ستاد مدیریت سوخت و حمل‌ونقل کشور انتقاد کرد و گفت: رویانیان در مصاحبه اخیرش با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به جای حرف کارشناسی، احساسی حرف زد و گفت: «شهرداری پولدار است! این چه حرف غیرکارشناسانه‌ای است؟ مردم سهامداران شهرداری هستند.»

کد خبر 94673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز