مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه شهری: واکنش‌ها به سخنان چهارشنبه شب محمود احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی، درباره در اختیار گرفتن اداره متروی تهران، ادامه دارد

رئیس دولت در این سخنان همچنین گفته بود که دولت‌ مدیریت ‌مترو ‌را به عهده می‌گیرد و‌ در شرایط فعلی بهتر است به‌جای ساخت تونل مترو، بزرگراه و خیابان ساخته شود.

نمایندگان مجلس و کارشناسان حمل‌ونقل عمومی نیز با انتقاد از این سخنان، توسعه مترو را تنها راه حل معضل ترافیک دانستند و اداره آن توسط دولت را خلاف قانون اعلام کردند. همچنین از آنجا که مدیریت مترو، وظیفه‌ای به وظایف مترو می‌افزاید و با کوچک‌سازی دولت مغایر است، از دولت خواستند که به‌جای افزودن بر بار مسئولیت‌ها، به‌کارها و وظایف عقب‌مانده خود رسیدگی کند.

حمید سیادت موسوی، کارشناس حمل و نقل دراین‌باره گفت:تهران‌علاوه بر8 خط مترو به 4خط اکسپرس نیز نیاز دارد. این خطوط در ترازی پایین تر از تونل‌های مترو قرارمی‌گیرد و ظرفیتی بالاتر از مترو خواهد داشت.

به‌گفته‌ وی، مشاوران خارجی شرکت سیسترا که یکی از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی در حوزه مطالعات حمل و نقلی است، معتقدند که تهران به یک تراز بالاتر از نظر ظرفیت در حمل و نقل ریلی نیازدارد.

وی افزود: مشاوران بین‌المللی مهم‌ترین راه حل ترافیک تهران را استفاده از مترو و انتقال بار ترافیک به زیر سطح زمین قلمداد می‌کنند.سیادت موسوی تاکیدکرد که بدون تردید در همه جای دنیا به لحاظ منافع بسیار کلانی که مترو به‌عنوان یک وسیله نقلیه کارآمد در کاهش مصرف سوخت، ایجاد فضای روانی مناسب، کاهش آلودگی هوا، مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی جامعه دارد ایجاد آن را به صلاح کشورها می‌دانند.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش سرعت ساخت تونل با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در خطوط جدید مترو(خط 7) خبر داد و گفت: دستگاهی‌که به‌تازگی‌خریداری شده است، سرعت حفاری تونل را تا 15 برابر افزایش و ریسک مهندسی ساخت تونل را کاهش داده و در مصرف مصالح از قبیل میلگرد و سیمان نیز صرفه‌جویی می‌کند.

وی ادامه داد: این تکنولوژی جدید بدون درنظرگرفتن جنس خاک در انواع شرایط زمین‌شناسی قابلیت استفاده دارد.

عقب‌ماندگی دولت‌درکارهای روزمره

دکتر امیرکاووسی، رئیس انجمن مهندسی روسازی ایران نیز به همشهری گفت: اصولا برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت وجود مترو از ضروریات است؛ زیرا ظرفیت بالای مترو امکان جابه‌جایی تعداد زیادی از مسافران را فراهم می‌کند، ‌بنابراین برای مسیرهای شریانی اصلی که جابه‌جایی زیاد پیش‌بینی می‌شود، مترو وسیله نقلیه مناسبی است.

وی در عین حال ساخت مترو را از آنجایی که در زیرزمین صورت می‌گیرد مبرا از هزینه‌های گران تملک زمین یا مزاحمت برای ساختمان‌های اطراف و موانع ترافیکی دانست و افزود: امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و روش‌های علمی حتی امکان کاهش هزینه ساخت یا احتمال ریزش و رانش زمین حین اجرا کاسته شده است.

کاووسی که عضو هیات رئیسه دانشگاه تربیت مدرس است همچنین تاکیدکرد که مترو اگرچه در هنگام ساخت، هزینه بالایی دارد اما به‌عنوان سازه‌ای پایدار به‌شمار می‌رود و هزینه نگهداری و بهره‌برداری کمتری نسبت به مونوریل دارد.

وی در عین حال خاک تهران را کاملا شناسایی شده دانست و گفت: خاک جنوب تهران رسی است، مرکز شهر تا گیشا و شهرک ژاندارمری شن و ماسه‌ای است و در دامنه کوه و منطقه شمال تهران وضعیت خاک سنگی است که علم برای هرکدام روشی برخوردی دارد؛ ضمن اینکه احداث چند تونل زیرزمینی در این سال‌ها تجربه مهندسان ما را افزایش داده است.

کاووسی تامین بموقع اعتبارات از سوی دولت را عامل تسریع ساخت تونل اعلام کرد و افزود: در تمامی شهرهای بزرگ دنیا مثل لندن و پاریس دولت سرمایه‌گذاری کرده که درزمان جنگ یا بحران‌های غیرمترقبه می‌تواند به‌عنوان پناهگاه استفاده شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که احداث مترو نباید سیاسی شود بلکه به مطالعات کارشناسی خارج از مباحث سیاسی نیاز دارد؛ این درحالی است که متأسفانه دولت و شورای شهر و شهرداری تهران هرکدام برای خود نظراتی دارند و این وسط کار کارشناسی است که قربانی می‌شود.

وی افزود: دولت که برای تامین هزینه‌های مترو از جیب خودش خرج نمی‌کند، از پول ملت است، مجلس هم منافع عمومی را درنظر می‌گیرد. بنابراین تنها التزام به کار کارشناسی کفایت می‌کند تا کارها بدون حواشی و سیاسی‌کاری به خوبی و به‌سرعت پیش برود.

کاووسی با اشاره به اینکه با واگذاری ساخت مترو به دولت مخالف است، گفت: تا‌کنون تجربه دولت‌های مختلف ثابت کرده که دولت روی هرچه دست گذاشته مشکل به‌وجود آورده است، بنا براین در ساخت مترو نیز دولت نمی‌تواند مجری خوبی باشد؛ زیرا همین الان هم دولت در کارهای روزمره خود مانده تا چه رسد به این کارها.

وی تاکید کرد: شهرداری هم بهتر است عامل اجرانباشد و بخش خصوصی را درگیر سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت مترو کند تا به سیاست گره نخورد.

کد خبر 95203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز