مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

مهدی امینی: چند روز پیش شهروندان تهرانی مناظره‌ای را در بخش خبری یکی از اخبار صدا‌و‌سیما مشاهده کردند که نماینده دولت در‌حالی‌که پاسخی برای مشکلات مالی و اعتباری ایجاد‌شده برای مترو تهران نداشت، سوال کرد که چرا مترو و چرا با این حجم و سرعت...؟

این درحالی است که شهرداری تهران تاکید بر واجب و فوری بودن توسعه و گسترش مترو دارد و می‌خواهد سالانه 20‌کیلومتر مترو در تهران احداث کند.اما به‌راستی چرا مترو برای کلان‌شهری چون تهران یک‌واجب فوری است؟

نگاهی گذرا بر بعضی آمار، ارقام و توصیفات جهانی در باب مترو که در ادامه این مطلب می‌خوانید، به‌خوبی پاسخ سوال نماینده محترم دولت را خواهد‌داد، البته اگر این سوال یک سوال صرفا کارشناسی و غیر سیاسی بدانیم:

-‌هیچ سیستمی به اندازه مترو «عدالت‌محور‌» نیست و این شبکه عادلانه‌ترین سامانه حمل‌و‌نقل شهری در عرف بین‌الملل محسوب می‌شود. گسترش مترو و توسعه و تکمیل آن مصداق عدالت اجتماعی است.

-‌مترو علاوه‌بر جا‌به‌جایی انبوه مسافر، پیش‌شرط توسعه پایدار در کلان‌شهرها محسوب می‌شود و پیشروترین سیستم در یکپارچه‌سازی شبکه حمل‌و‌نقل است.

-‌نداشتن آلایندگی، صرفه‌جویی در فضا، کاهش چشمگیر مصرف سوخت و استفاده از فن‌آوری روز دنیا از مزایای عمده مترو است.

-‌تأمین ایمنی و آسایش شهروندان از دیگر ویژگی‌های مترو است.

-‌ظرفیت متروی سنگین 40 تا 70 و ظرفیت متروی سبک 20 تا 40‌هزار سفر در ساعت است که متروی تهران با ظرفیت حدود 45‌هزار سفر در ساعت در میان متروهای با ظرفیت سنگین قرار می‌گیرد.

-‌در‌حالی‌که ظرفیت یک‌خط عبور بزرگراهی در تهران 1800 وسیله نقلیه شخصی عموماً تک‌سرنشین است‌، ظرفیت یک خط مترو به 60‌هزار نفر در ساعت می‌رسد. ظرفیت یک‌خط مترو برابر با بزرگراهی با 33‌خط عبوری است و به‌همین‌دلیل مترو به‌عنوان بر‌ترین سیستم حمل‌و‌نقل شهری محسوب می‌شود.

 -‌نخستین متروی جهان 145‌سال پیش در لندن احداث شد و در‌حال‌حاضر این شهر با 408‌کیلومتر خط مترو، طولانی‌ترین شبکه متروی جهان را داراست. نیویورک با 371 کیلومتر خط مترو بعد از لندن قرار داشته و با 27‌خط و 468‌ایستگاه، بیشترین خطوط و ایستگاه‌های جهان را در‌ اختیار دارد. البته شهرهای توکیو،‌ مسکو، مادرید و پاریس نیز از شبکه‌های فراگیر مترو بهره‌مند هستند.

-‌120‌شهر جهان دارای خطوط مترو هستند و روزانه 150‌میلیون سفر در شهرهای جهان با حمل‌و‌نقل ریلی شهری صورت می‌گیرد.

- براساس طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران، باید با احداث ۸‌خط مترو به طول ۲۵۰‌کیلومتر، در چشم‌انداز ۱۴۰۴ روزانه ۶۵۵۶۰۰۰‌مسافر در پایتخت با این وسیله نقلیه جابه‌جا شوند. رسیدن به این چشم‌انداز با ساخت حتی 25‌کیلومتر سالانه کمتر از 8‌سال دیگر هم محقق نخواهد‌شد و‌...

همشهری مسافر

کد خبر 95168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز