مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: طرح یک فوریتی استفاده سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی با 163 رای موافق و 24 رای مخالف به تصویب نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

براساس این طرح به‌منظور تحقق اهداف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت مکلف است مبلغ یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات و احداث خطوط راه‌آهن شهری تهران و حومه، مبلغ 700 میلیون دلار جهت تامین تجهیزات و احداث خطوط قطارهای شهری سایر کلانشهرهای دارای طرح مصوب قطار شهری و مبلغ 300 میلیون دلار برای اجرایی کردن طرح‌‌های جامع حمل‌ونقل و ترافیک سایر شهرها تا پایان سال 1388 از محل حساب ذخیره ارزی به‌صورت تسهیلات و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور،  اختصاص و در اختیار شهرداری‌های مربوط قرار دهد.

این طرح می‌افزاید: تسهیلات منظور شده به‌عنوان سهم 50 درصدی دولت تلقی شده و تضمین بازپرداخت صد درصدی آن به‌عهده دولت خواهد بود.در این ارتباط، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصویب این طرح را گامی جدی در راستای توسعه قطار شهری دانست.

مهرداد بائوج لاهوتی، تصویب طرح برداشت مستقیم مترو از صندوق ذخیره ارزی را اتفاقی مهم در کشور خواند و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای قاطع خود جزئیات طرح برداشت مستقیم کلانشهرها از صندوق ذخیره ارزی را به تصویب رساندند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی   با اشاره به ماده 5 قانون مصرف سوخت افزود: اتفاق بزرگ دیگری که در رابطه با موضوع حمل‌ونقل در مجلس رخ داد، پیرامون ماده 5 قانون مصرف سوخت بود که براساس این ماده دولت موظف است50 درصد هزینه مربوط به ساخت قطار شهری را تامین کند. نمایندگان مجلس در همین راستا بازپرداخت این مبلغ را از محل 50 درصد به‌عهده دولت گذاشتند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز گفت: اعتبار اختصاص یافته توسط مجلس به مترو برای خطوط 3، 6 ، 7 و تکمیل خطوط یک و 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعفر تشکری هاشمی، با بیان اینکه ارتباط خوبی با وزارت کشور داریم،

اضافه کرد: اختلاف نظری بین شهرداری، دولت و وزارت کشور وجود ندارد و همه صحبت از توسعه جدی مترو می‌کنند، اما امیدواریم که این مبالغ و صحبت‌ها عملیاتی شود. وی گفت: اگر مصوبات به پول تبدیل نشود، مترو دچار مشکل خواهد شد.

تقدیر قالیباف از اقدام نمایندگان مجلس

به‌دنبال تصویب برداشت قطار شهری تهران و کلانشهرها از حساب ذخیره ارزی در مجلس، شهردار تهران طی نامه‌ای به رئیس مجلس، از تلاش و همکاری مجلس در تصویب این طرح تقدیر و تشکر کرد.

در متن نامه محمدباقر قالیباف آمده است: قطار شهری در شهر تهران و کلانشهرها براساس قوانین مصوب باید درصد قابل‌توجهی از سهم حمل‌ونقل درون‌شهری را عهده‌دار باشد، لیکن به‌دلیل قلت اعتبار، در طول چند سال گذشته قادر به تهیه تجهیزات مورد نیاز اعم از لکوموتیو و واگن و قطعات نگردیده که این نقیصه در شهر تهران در ماه‌های اخیر بیشتر نمایان شده، حساسیت مجلس شورای اسلامی را در این زمینه برانگیخته است و تصویب طرح اخذ تسهیلات ارزی 2میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی را موجب گردید.

لازم می‌دانم از مساعدت و عنایت حضرتعالی، نواب محترم رئیس، اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌های اصلی و فرعی مرتبط و قاطبه نمایندگان پرتلاش و دلسوز مجلس که با مساعی خود باعث تصویب طرح مزبور شدند و موجبات تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی قطار شهری را فراهم نمودند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم.

کد خبر 96943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز