گروه اجتماعی: وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان متولی پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در مدارس کشور در حالی پس از گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی مدارس نسبت

به ارائه آمار شفافی از وضعیت این بیماری و ادامه به کار مدارس سر بازمی‌زند که برخی مدارس شهر تهران و کشور به حال نیمه‌تعطیل در آمده است.

سید رمضان محسن‌پور، سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در مدارس گفت: از 15 شهریور در آموزش‌و‌پرورش دستورالعمل روشن و قابل فهمی را برای همکاران و مدیران مناطق و مدارس ارسال کرده‌ایم که در آن شیوه‌ها و راهکارهای عملی برای مقابله با این بیماری مشخص شده‌است.

وی با بیان اینکه با همکاری مناسب وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت بهداشت نسبت به پیش‌بینی‌های قبل از سال تحصیلی کمترین میزان شیوع را داشته‌ایم، عنوان کرد: میزان شیوع کنونی این بیماری کاملا برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی ما بوده است که همکاری والدین و آموزش‌هایمان در این امر تاثیر بسزایی داشته‌ است.

محسن‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی آنفلوانزا در مدارس بسیار مناسب و کنترل‌شده است، گفت: تیم‌های ما از اول مهرماه در مدارس حضور دارند و درصورت مشاهده هر نوع علائم این بیماری درصدد کنترل آن برمی‌آید.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا که چرا با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز آمار شفاف و روشنی از تعداد دانش‌آموزان مبتلا به این بیماری و نحوه تعطیلی مدارس که باعث نگرانی خانواده‌ها شده، اعلام نشده است، توضیح داد: وضعیت فعلی ما بسیار مناسب است و جای نگرانی نیست. بنای ما این است که تعداد مبتلایان را روز به روز به وزارت بهداشت اعلام کنیم و مسئول پاسخگویی نیز وزارت بهداشت است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر عدم‌پاسخگویی شفاف وزارت آموزش و پرورش باعث نیمه‌تعطیل شدن مدارس کشور شده است، چه راهکاری برای این امر دارید؟ گفت: هیچ معلم و مدیری نباید به‌صورت خودسرانه مدرسه را تعطیل کند چرا که برای تعطیلی مدارس در بخشنامه پیشگیری از آنفلوانزای نوع A راهکارهای شفافی را ارائه داده‌ایم.

وی با بیان اینکه والدین انتظار تعطیلی مدارس را نداشته باشند، یادآور شد: تمام مدارس در حال حاضر به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ مدرسه‌ای به حالت نیمه‌تعطیل درنیامده است.
وی در مورد تعداد دانش‌آموزان مبتلا به این بیماری و مدارسی که تعطیل شده‌اند، گفت: بعضی از آمارها را برای حفظ وضعیت جامعه و جلوگیری از تشویش نباید اعلام کنیم.

وزیر بهداشت: آموزش‌و‌پرورش باید مدارس بیش از حد آلوده را تعطیل کند
این در حالی است که وزیر بهداشت با اشاره به اختلاف‌نظر‌های موجود در زمینه تعطیلی یا عدم‌تعطیلی مدارس به‌دلیل شیوع آنفلوانزا گفت: براساس دستورالعمل ابلاغ شده اگر تعداد مبتلایان به آنفلوانزا در یک مدرسه از حد تعیین شده بیشتر شود آموزش‌و‌پرورش باید آن مدرسه را تعطیل کند.

دکتر وحید دستجردی با اشاره به دستورالعمل مقابله با آنفلوانزای نوع A که به مدارس ابلاغ شده ادامه داد: براساس این دستورالعمل اگر تعداد مبتلایان در کلاس و مدرسه زیاد باشد باید آن مدرسه تعطیل شود. قرار است آموزش و پرورش براساس این دستورالعمل اقدام کند. این در حالی است که برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که ممکن است این اقدامات انجام نشود.

وی افزود: بر این اساس اداره مبارزه با آنفلوانزای وزارت بهداشت با سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش جلسات متعددی را برگزار کرده و دستورالعمل‌ها مجددا مورد بررسی قرار گرفته و دوباره دستورات لازم به آموزش و پرورش مناطق داده شد. در حال حاضر اقدامات مربوط به این امر منظم‌تر از گذشته پیش می‌رود و اداره مبارزه با آنفلوانزای وزارت بهداشت از روند کنونی ستاد وزارت آموزش‌و‌پرورش راضی است.

کد خبر 93843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز