گروه دانش وسلامت-جوادنصرتی: سازمان بهداشت جهانی در پی مشاهده موارد آلودگی حیوانات اهلی دیگری غیرازخوک‌ها در مزرعه‌ها به آنفلوانزای خوکی، در مورد کنترل نظارت بهداشتی بر این حیوانات هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان بهداشت جهانی با این‌حال گفته است موارد گزارش‌شده تحت کنترل و در قرنطینه هستند و هیچ تاثیری بر راهی که ویروس نوع A به انسان‌ها منتقل می‌شود نداشته‌است.

سازمان بهداشت جهانی اما تاکید می‌کند که نتایج تحقیقاتی که به تازگی انجام‌شده‌ نشان می‌دهد حیوانات اهلی مزارع، این پتانسیل را دارند که ویروس آنفلوانزای خوکی را منتقل کنند یا حتی باعث جهش آن شوند.

معمولا خوک‌ها به‌صورت سنتی ناقل ویروس‌های مختلف آنفلوانزا هستند که پس از جهش می‌تواند بر انسان‌ها هم کارگر شود. در بیانیه سازمان بهداشت در این باره با اشاره به احتمال جهش ویروس‌ها درحیوانات اهلی دیگر به غیرازخوک‌ها آمده است: این وضعیت نیاز به کنترل حیوانات و افزایش همکاری میان سازمان‌های بهداشت عمومی دارد.

مراقبت و کنترل ویژه

در پی مشاهده موارد ابتلای آنفلوانزای خوکی در حیوانات اهلی مزرعه‌ای دیگر، سازمان بهداشت جهانی توجه ویژه‌ای به این موضوع کرده است. کارشناسان این سازمان می‌گویند این ویروس می‌تواند هم در میان پستانداران و هم در میان پرندگان خانگی شیوع پیدا کند؛ از این‌رو باید نظارت بیشتری بر حیواناتی که در مزارع نگهداری می‌شوند اعمال شود.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود در این‌باره به این موضوع هم اشاره کرده که امکان دارد این ویروس از گونه‌های متفاوت حیوانات به یکدیگر منتقل شود؛ مثلا از پرندگان اهلی به پستانداران اهلی.

پس از آنکه همه‌گیری جهانی ویروس آنفلوانزای خوکی اعلام شده است، تنها چند مورد ابتلای گله‌های خوک‌ها به این بیماری گزارش شده است که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید احتمالا در این موارد ویروس از انسان به خوک‌ها منتقل شده است اما این انتقال تاثیری بر نحوه انتقال بیماری نداشته است. این اتفاق یعنی انتقال ویروس از انسان به خوک‌ها، با گسترده شدن فراگیری آنفلوانزای خوکی در انسان‌ها بیشتر هم خواهد شد.

آنفلوانزای خوکی در بوقلمون‌ها

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود به چند مورد ابتلای بوقلمون‌ها به ویروس آنفلوانزای خوکی در ترکیه و کانادا اشاره کرده است. با این حال این سازمان می‌گوید همه این موارد به‌شدت قرنطینه و کنترل شده‌اند و خطری از جانب آنها متوجه انسان‌ها نیست.

حتی در مواردی که ویروس در حیوانات وجود داشته باشد با حرارت معمولی که برای پختن گوشت به کار می‌رود کشته می‌شود؛ از این‌رو انتقال ویروس از طریق مصرف گوشت حیوانات اهلی مزرعه‌ای گزارش نشده است.

آنفلوانزا در حیوانات خانگی

علاوه بر گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره انتقال ویروس آنفلوانزای خوکی به حیوانات اهلی مزرعه‌ای، ‌به‌تازگی خبرگزاری رویترز هم از بروز انتقال این ویروس به یک گربه خانگی در آمریکا خبر داده است.

این گربه خانگی به احتمال بسیار زیاد این ویروس را از صاحب خود دریافت کرده است که چندی پیش از بروز نشانه‌های بیماری آنفلوانزای خوکی در خود خبر داده بود.

دکتر کارولین بریجز از مرکز کنترل و پیشگیری‌ بیماری آمریکا در این باره می‌گوید: این یکی از خصوصیات بارز و ناامیدکننده ویروس آنفلوانزاست که به راحتی می‌تواند از گونه‌های مختلف جانوری به‌گونه‌های دیگر منتقل شود.

دکتر بریجز همچنین به این نکته اشاره می‌کند که تخمین زدن تعداد حیوانات خانگی مبتلا به آنفلوانزای خوکی غیرممکن است. این گربه که این بیماری در آن تشخیص داده شده از قضا نزدیک محل درمانی مخصوص حیوانات خانگی زندگی می‌کرده است و پزشکان این مرکز تنها از روی کنجکاوی، آزمایش تشخیص آنفلوانزا روی آن را انجام داده‌اند.

سختی کار برای تشخیص این بیماری در انسان‌ها هم همین است چون نشانه‌هایی مانند تب، عطسه و سرفه حتما دلیل قطعی برای ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی نیستند و آزمایش‌های رایج برای تشخیص آنفلوانزای فصلی هم ابتلای افراد به ویروس آنفلوانزای خوکی را نشان نمی‌دهند. دسترسی به امکانات پیچیده تشخیص بیماری آنفلوانزای خوکی هم بسیار سخت است.

6071 نفر تلفات

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه جدیدی اعلام کرد: ویروس آنفلوانزای نوع A هم‌اکنون به ویروس غالب آنفلوانزا در سراسر جهان تبدیل شده و بیشترین میزان فعالیت را در بین سایر انواع ویروس‌های این بیماری در بسیاری از مناطق دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار بیانیه‌ای‌ اعلام کرد: دکتر کیجی فوکودا کارشناس سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار داده است که مردم دنیا نباید با این ویروس نیز مانند دیگر ویروس‌های آنفلوانزا برخورد کنند.

براساس این گزارش، ویروس H1N1 مانند آنفلوانزای فصلی در زمستان فعال‌تر از تابستان است و بسیاری از مبتلایان به‌خودی خود بهبود پیدا می‌کنند اما برخلاف آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای نوع A در طول ماه‌های تابستان نیز در سطح بالایی به فعالیت ادامه می‌دهد و بسیاری از بیماری‌های خطرناک و مرگ و میرهای ناشی از این ویروس در افراد زیر 65 سال متمرکز می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد: آنفلوانزای نوع A پس از آغاز سریع و غیرمعمول در فصل زمستان در اروپا، آسیای مرکزی و آمریکای شمالی هم‌اکنون در ژاپن و چین در حدی نگران‌کننده رو به افزایش است.

براساس آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت، این بیماری تاکنون حداقل جان 6071 نفر را در جهان گرفته است. در این بیانیه آمده است که حدود 359 نفر در جهان فقط ظرف هفته گذشته بر اثر این بیماری جان باخته‌اند و بیشترین شیوع بیماری ظرف این مدت در اوکراین مشاهده شده است.

از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که دوز واکسیناسیون آنفلوانزای نوع A برای تمام افراد به غیر از کودکان یک نوبت کافی است و همچنین بی‌خطر بودن این واکسن تاکنون تایید شده است.

کد خبر 94643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز