گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در حالی که آنفلوانزای نوع A در کشور وارد مرحله پاندمی شده و با شیوع رو‌به افزایش این بیماری در کشور روبه‌رو هستیم

اما این موضوع در آموزش و پرروش چندان مورد توجه نیست. سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش معتقد است که «وضعیت فعلی ما بسیار مناسب است و جای نگرانی نیست و کنترل شده است.»

در همین حال که سرپرست وزارتخانه بدون وزیر، آموزش‌و‌پرورش اوضاع را «بسیار مناسب» می‌داند، وزیر بهداشت اعلام کرده که هر هفته 3 تا 4 هزار نفر در کشور به آنفلوانزای نوع A مبتلا می‌شوند.

از سوی دیگر دستورالعمل‌هایی که برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای نوعA با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش‌و‌پرورش تدوین شده، در مدارس اجرا نمی‌شود. نمونه آن اجرا نشدن غربالگری دانش‌آموزان در مدارس است.

هم‌اکنون خانواده‌ها استرس و نگرانی خاصی از حضور فرزندان خود در مدارس و احتمال ابتلای آنها به آنفلوانزا دارند و این موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. همچنین خبرهایی از تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن برخی از مدارس در کشور می‌رسد که مسئولان آموزش‌و‌پرورش بدون درنگ آنها را رد می‌کنند. در حالی که مردم از نزدیک شاهد تعطیلی مدارس هستند.

نوع برخورد مسئولان آموزش و پرورش درخصوص پیشگیری از آنفلوانزای نوعA در مدارس جالب است. در حالی که یک دانش‌آموز تهرانی مهر‌ماه به‌دلیل ابتلا به آنفلوانزای نوعA فوت کرد و وزارت بهداشت خبر آن را اعلام کرد، وزارت آموزش‌و‌پرورش آن را تاکنون تایید نکرده است.

اخیرا استاندار تهران که برای هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در بیماری آنفلوانزای نوعA وارد گود شده با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع اعلام کرد: «چنین گزارشی برای ما فرستاده نشده ‌است.»

تکذیب، راه درمان آنفلوانزا نیست

میلاد کاویانی، دانش‌آموز قربانی آنفلوانزای نوع A

همچنین در خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرد، رئیس مرکز بهداشت استان قم نیز از مرگ 4 نفر مبتلا به آنفلوانزای نوع A سخن گفته که یکی از آنها پسر 12 ساله‌ای است.
به گفته دکتر امیر اکبری، بیشترین تعداد آمار مثبت در گروه 7 تا 18 سال است که این افراد در مراکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

میلاد کاویانی، 13 ساله، دانش‌آموز پایه دوم راهنمایی مدرسه آیت‌الله سعیدی منطقه 15 آموزش‌و‌پرورش شهر تهران، یکی از قربانیان آنفلوانزای نوعA در ایران است که پس از 2 روز بستری شدن در بیمارستان فوق تخصصی کودکان بهرامی تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اظهارات مسئولان آموزش‌و‌پرورش و استاندار تهران در باره رد خبر مرگ یک دانش‌آموز تهرانی، تعجب خانواده «میلاد کاویانی»، را به‌دنبال داشت.افشین کاویانی، پدر دانش‌آموز فوت شده تهرانی با انتقاد از کتمان مرگ فرزندش، خواستار توجه بیشتر به وضعیت دانش‌آموزان برای جلوگیری از شیوع این بیماری و تلفات بیشتر آن شد.

وی گفت: با اینکه از سوی مرکز بهداشت منطقه 15 به من توصیه شده با رسانه‌ها گفت‌وگو نکنم اما از مسئولان می‌خواهم حالا که فرزند من از دست رفته، به فکر فرزندان مردم باشند و همان طور که بزرگ‌نمایی آفت است نادیده گرفتن مسائل نیز آفت است.

پیش‌بینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش

سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: میزان شیوع کنونی این بیماری کاملا برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی ما بوده که همکاری والدین و آموزش‌هایمان در این امر تاثیر بسزایی داشته‌ است.

وی در مورد پیش‌بینی وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش از میزان شیوع بیماری آنفلوانزای نوعA در مدارس رقمی را اعلام نکرد.با توجه به اظهارات اخیر مسئولان آموزش‌و‌پرورش جمله معروف وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش به ذهن متبادر می‌شود که همواره معتقد بود آمارها در این وزارتخانه با چرتکه محاسبه می‌شود و آنها را قبول نداشت.

کد خبر 93956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز