گروه سلامت – حمید ضیایی‌پرور: تصمیم دولت آلمان برای واکسیناسیون گروه‌های مختلف در این کشور با 3 نوع واکسن مختلف، باعث ایجاد بحث و جدل‌های گسترده در محافل این کشور شده است.

به گزارش دویچه‌وله، در اتحادیه اروپا، 3 نوع واکسن ضدآنفلوانزای خوکی مجوز تولید و پخش گرفته است. این واکسن‌ها به نام‌های Focetria, Pandemirx و Cevapan به بازار عرضه شده‌اند.

دولت آلمان با طرح واکسیناسیون عمومی در این کشور موافقت کرده است. این تصمیم پرهزینه برای دولت با واکنش‌های مختلفی در آلمان همراه بود. در حالی که مطبوعات آلمان در مقاله‌هایی با تیترهای: «نوع واکسن اعضای کابینه با مردم عادی تفاوت دارد» به نقد و بررسی جزئیات این طرح پرداختند، پزشکان خانواده مخالفت خود را با واکسیناسیون عمومی اعلام کردند

برای اجرای این طرح، برای کارمندان مراکز دولتی و ارتش ۲۰۰ هزار واکسن خفیف‌تر Cevapan و برای واکسیناسیون عمومی ۵۰ میلیون دوز Pandemirx سفارش داده شده است.

Cevapan در مقایسه با 2نوع دیگر واکسن ضد‌آنفلوانزای خوکی، به جای مواد افزودنی تشدیدکننده اثر واکسن، حاوی درصد بالاتری از ویروس‌های غیرفعال آنفلوانزای خوکی است.
از جمله موارد مورد بحث این است که در مورد اثرات جانبی واکسن‌های مورد نظر، اطلاعات کافی وجود ندارد.

ولفگان دیتر لودویگ، مدیر کمیسیون دارویی جامعه پزشکان آلمان، با ابراز ناخرسندی از تصمیم وزارت بهداشت این کشور، معتقد است: «وزارت بهداشت فریب کارخانه‌های تولیدکننده این واکسن‌‌ها را خورده است که می‌خواهند از یک به‌اصطلاح تهدید، پولی به جیب بزنند».

از آنجا که واکسن Pandemirx (حاوی مواد افزودنی تشدیدکننده اثر واکسن) روی زنان باردار تست نشده است، خانم‌های باردار نیز Cevapan (واکسن بدون مواد نگهدارنده) دریافت می‌کنند. یکی دیگر از مخالفان جدی این طرح، مدیر «انجمن پزشکان کودکان و نوجوانان»، ولفرام هارت‌من، است که دولت آلمان را به «ارائه اطلاعات‌اشتباه علمی» متهم می‌کند.

پروفسور ولفرام هارت‌من می‌گوید: «تزریق واکسن آنفلوانزای خوکی حاوی مواد افزودنی برای کودکان زیر 3سال، همانقدر خطرناک است که برای خانم‌های باردار». وی با اشاره به اینکه واکسن یادشده روی کودکان اصلا تست نشده، معتقد است: «ضریب خطر چنین واکسیناسیونی بالاتر از آنی است که بدون نگرانی آن را اجرا کنیم».

جامعه پزشکان خانواده و پزشکان عمومی آلمان، تزریق واکسن ضد‌آنفلوانزای خوکی را توصیه نمی‌کنند. تزریق واکسن برای کسانی که بیمه خدمات درمانی دولتی دارند، رایگان است.دولت آلمان متهم شده واکسن‌هایی را که دارای عوارض جانبی کمتری هستند برای سیاستمداران و سربازان در نظر گرفته و واکسن‌هایی با ریسک بالقوه بالا را در اختیار مردم عادی قرار داده است.

دولت پیش از این امیدوار بود مردم با توجه به شیوع این بیماری در کشور و اخباری مبنی بر مرگ مبتلایان به آن به درمانگاه‌ها هجوم بیاورند ولی انتشار این خبر سبب شده تا مردم با عصبانیت از ارائه 2نسخه واکسن، قید کل جریان را بزنند.دولت آلمان با توجه به سرعت گسترش بیماری در اروپا سفارش بیش از 50 میلیون دوز واکسن Pandemirx را برای این بیماری داده که می‌تواند برای بیش از 25 میلیون نفر کافی باشد.

این واکسن که توسط شرکت گلاسکو اسمیت تولید شده دارای نوعی ماده شیمیایی است که هنوز عوارض جانبی آن مشخص نشده است و پس از اینکه گزارش وجود چنین ماده‌ای در واکسن به رسانه‌ها درز کرد وزارت کشور آلمان اعلام کرد واکسن دیگری را سفارش داده که نام آن سواپان است و توسط شرکت آمریکایی بکستر ساخته شده است و دارای آن ماده شیمیایی نیست و عوارض جانبی آن به‌مراتب کمتر از پاندمیرکس است.

انتشار خبر دوم از سوی وزارت، کشور آلمان باعث شد تا موجی از اعتراضات کشور را فرا‌گیرد. بریژیت بندر، سخنگوی بهداشت حزب سبز آلمان در این زمینه گفت: اگر واکسیناسیون سراسری مدنظر است پس همه باید از یک واکسن استفاده کنند و ارائه واکسن‌های متفاوت از سیاستمداران به مردم عادی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که مردم بیماران کم اهمیتی هستند.

روزنامه پرنفوذ بیلد نیز با گزارشی در صفحه اول خود دولت را متهم کرد که داروی درجه دوم به شهروندان آلمانی ارائه کرده است.از طرفی پزشکان و صاحب‌نظران در مورد میزان کارایی واکسن Pandemirx تردید دارند و با وجود اینکه برخی مدعی هستند این بهترین واکسن موجود است اما دیگران درباره آن مسائل خوشایندی را عنوان نمی‌کنند.

الکساندر کهول از دانشگاه هال در این زمینه می‌گوید: واکسن Pandemirx نمی‌تواند برای زنان باردار و یا کودکان تجویز شود چرا که ریسک عوارض جانبی در این دسته از افراد بیشتر است و مواد شیمیایی این واکسن تاکنون به خوبی تست نشده است.

گرچه این پزشک به کار‌گیری استاندارد دوگانه در زمینه درمان مردم در آلمان را یک رسوایی بزرگ برای دولت این کشور می‌داند اما معتقد است که مقامات دولتی و سیاستمداران با واکسن سواپان شانس بیشتری برای درمان ندارند و هیچ‌کدام از این واکسن‌ها را نمی‌توان عاملی قطعی برای پیشگیری از آنفلوانزای خوکی دانست.

کد خبر 94303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز