گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نگرانی خانواده‌ها از شیوع بیماری آنفلوانزای نوع A در مدارس با شروع موج دوم این بیماری و اطلاع‌رسانی نامناسب، افزایش یافته و از سوی دیگر نیز مراجعه بیماران آنفلوانزا به پزشکان 80 درصد بیشتر شده است

به گفته نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور، «تعداد مراجعان به مطب پزشکان در هفته‌های اخیر به‌دلیل ترس مردم و همزمانی شیوع آنفلوانزای فصلی و نوع آ 80 درصد افزایش یافته است.»

مسعود مسلمی‌فرد به ایلنا اظهار کرد:‌موج دوم آنفلوانزای نوع Aدر کشور آغاز شده که 6 هفته ادامه دارد. همچنین با توجه به هزینه‌های بالا نمی‌توان همه مراجعان را به محض بروز علائم آنفلوانزا به آزمایشگاه‌ فرستاد.  در بحث پیشگیری از شیوع آنفلوانزای نوع A آنچه بیش از هر چیزی نمود دارد هماهنگ نبودن مسئولان ذیربط است. این موضوع موجب افزایش دامنه نگرانی خانواده‌ها شده است.

مسئولان ذیربط در آموزش و پرورش بدون اعلام جزئیات فقط از «تمهیدات اندیشیده شده» خبر می‌دهند و اخبار مربوط به تعطیلی مدارس را کاملا انکار می‌کنند. رئیس آموزش و پرورش شهر تهران با تکذیب خبر تعطیلی برخی از مدارس تهران گفت: هیچ خطری در این زمینه مدارس تهران را تهدید نمی‌کند.

تعطیلی مدارس از تکذیب تا تأ‌یید

به‌دنبال اعلام خبر تعطیلی یک مدرسه در ناحیه 2 شهر‌ری در روزنامه همشهری، مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش آن را رد کردند؛ هر چند این تعطیلی یک‌هفته‌ای از طریق سایت مدرسه با ذکر جزئیات اعلام شده بود.

در حالی آموزش و پرورش تعطیلی مدارس را رد می‌کند که نمونه آن اظهارات رئیس آموزش و پرورش شهر تهران است که گفته « هیچ مدرسه‌ای در تهران به‌دلیل آنفلوانزای نوع A تعطیل نشده است»، استاندار تهران در حاشیه همایش بازرسان فرمانداری‌ها اعلام کرد: «مدرسه‌ای که لازم بوده تعطیل شده است.»

مرتضی تمدن با تایید ناهماهنگی میان دستگاه‌های ذیربط گفت: «در مورد میزان حدود و اختیارات دستگاه‌ها مسائلی وجود داشت که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته مشکلی در این‌باره وجود ندارد.»

البته وی نیز با رد خبر وزارت بهداشت مبنی بر مرگ یک دانش‌آموز به‌دلیل ابتلا به آنفلوانزای نوعA اظهار کرد: اگر این اتفاق افتاده، باید مسئولان اعلام می‌کردند. جالب اینکه هر مسئولی که به نوعی در ماجرای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای نوع A دخیل است به فراخور مسئولی خود بخشی از اخبار را تایید و برخی دیگر را رد می‌کند.

از سوی دیگر اخباری نیز درباره تعطیلی برخی از مدارس در سایر شهرها به گوش می‌رسد. رئیس سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران نیز دیروز از تعطیلی چند مدرسه در شهرستان‌های تهران به‌دلیل شیوع آنفلوانزای نوع A خبر داد.

مدیر برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های استان اصفهان نیز در این‌باره به ایسنا گفت: برای پیشگیری از توسعه آنفلوانزا در منازل در هفته جاری برخی از مدارس اصفهان تعطیل شدند.

همچنین در پی تعطیلی چند مدرسه در مشهد بر اثر شیوع آنفلوانزای نوعA،  کارشناس بهداشت سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی با تایید این موضوع اعلام کرد: تعداد مدارس تعطیل شده در روزهای مختلف متفاوت بوده است.

آمار بی‌آمار

با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای نوعA مسئولان وزارت بهداشت که متولی اصلی سلامت جامعه‌اند اعتقادی به اعلام آمار مبتلایان به این نوع آنفلوانزا ندارند. سند این ادعا اظهارات اخیر معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است: «اعلام تعداد دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزا ضرورتی ندارد و مهم این است که این بیماری در مرحله پاندمی قرار دارد و همه را مبتلا می‌کند.» همچنین رضا فدایی، مدیر برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های استان اصفهان درباره دلیل اعلام نکردن آمار مدارس تعطیل شده اظهار داشت: «پنجشنبه گذشته یکی از مقام‌های وزارتخانه بهداشت در سخنان خود تعطیلی مدارس را انکار کرده بود؛ به همین دلیل ما از ارائه آمار صرف‌نظر می‌کنیم.»

سلامت مدارس متولی ندارد

در همین حال خانواده‌ها نیز با ابراز نگرانی از شیوع آنفلوانزا در مدارس خواستار توجه بیشتر مسئولان ذیربط به این موضوع هستند.

پدر 2 دانش‌آموز مدرسه راهنمایی دخترانه ایران در منطقه 3 تهران که به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا از یک هفته پیش به مدرسه نرفته‌اند به همشهری گفت: آیا سلامت دانش‌آموزان در مدارس متولی ندارد؟ اعضای انجمن اولیا و مربیان این مدرسه پیشنهاد کرده‌اند برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزا مدرسه تعطیل شود که مدیر مدرسه اعلام کرده تعطیلی مدرسه به‌عهده وی نیست.

پدری که 2 فرزندش به آنفلوانزا مبتلا شده‌اند با اظهار نگرانی نسبت به سلامت دانش‌آموزان در مدارس اظهار کرد: مسئولان آموزش و پرورش از تمهیدات خود برای پیشگیری از آنفلوانزا سخن می‌گویند، درحالی‌که مدارس سرویس بهداشتی و آبخوری مناسب، استاندارد و به تعداد کافی ندارند و نظافت هم رعایت نمی‌شود.

مایع دستشویی، از ابلاغ تا عمل

درحالی‌که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس از پیگیری برای اجرای زودتر طرح سراسری جداسازی سرویس بهداشتی از آبخوری‌ها و لوله‌کشی صابون مایع در مدارس خبر داد، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: مشکل مایع دستشویی مدارس تهران حل شده است.

زکریا یازرلو گفت: والدین دانش‌آموزان درصورت بروز تخلف یا مشاهده مشکلی با سامانه 1820 آموزش و پرورش شهر تهران تماس بگیرند تا به مشکلات آنها رسیدگی شود.

رسانه‌ها متهم هستند

یک بار دیگر رسانه‌ها به‌دلیل اطلاع‌رسانی، مورد تهمت واقع می‌شوند و این‌بار در ماجرای آنفلوانزای نوع A، یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس با متهم کردن رسانه‌ها به ایجاد نا‌امنی فکری مردم به ایلنا گفت: وضعیت ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بهتر است.

سیامک مره‌‌صدق اعلام کرد: مقوله‌ای به‌عنوان تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس وجود ندارد و کنترل کردن آنفلوانزا با تعطیلی مدارس امکان‌پذیر نیست. من شاهد تعطیلی برخی کلاس‌ها به‌دلیل شیوع آنفلوانزا هستم که مدیر مدرسه بدون کسب اجازه از وزارت بهداشت و آموزش و پرورش اقدام کرده است.

مدیریت واحد

درحالی‌که آنفلوانزا بدون توجه به سخنان مسئولان ایرانی در مدارس به پیش می‌رود، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی این وزارتخانه از ایجاد مدیریت واحد برای کنترل و مدیریت آنفلوانزای نوع A خبر داده است.

علی اصغر یزدانی به فارس گفت: برای بررسی بیشتر امکانات وزارت آموزش و پرورش در مناطق محروم و برای پیشگیری آنفلوانزای نوع A ظرف همین هفته و هفته‌های آتی به استان‌های متفاوت کشور سفر خواهم کرد و از نزدیک با مشکلات این استان‌ها آشنا خواهم شد؛ البته نیازی به مسافرت نیست وقتی وضعیت در تهران اینگونه است، چه رسد به استان‌ها و مناطق محروم.

کد خبر 93769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز