یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه سلامت: پایگاه اطلاع‌رسانی آنفلوانزای نوع آ وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:

واکسن آنفلوانزای نوع آ که ادعای فروش آن در ایران شایع شده است، تقلبی است.

این پایگاه اطلاع‌رسانی که مرجع انتشار اخبار رسمی در باره آنفلوانزای نوع آ در کشور است این خبر را به نقل از معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام کرده و آن را به‌صورت خبر فوری بر صدر این پایگاه اطلاع‌رسانی حک کرد.

پیش‌تر یک عضو کمیته کشوری مقابله با آنفلوانزای نوع آ اعلام کرده بود که برخی از داروخانه‌ها واکسن نوع انسانی و فصلی را با عنوان آنفلوانزای نوع آ (حیوانی) به فروش می‌رسانند.

سروش افزود: برخی مراکز واکسن‌های آنفلوانزای انسانی را با نام اختصاری آنفلوانزای نوع آ به فروش می‌رسانند که این کار با هدف تبلیغات سوء انجام می‌شود و در واقع این واکسن‌ها را به نوعی به مردم تحمیل می‌کنند.

به گفته وی، این واکسن‌های فصلی که با عنوان آنفلوانزای حیوانی به فروش می‌رسد، از نظر وزارت بهداشت غیرقانونی است و چنانچه گزارشی مبنی بر فروش واکسن آنفلوانزای فصلی و انسانی به جای خوکی به وزارت بهداشت ارسال شود به‌شدت مورد پیگرد قانونی قرارمی‌گیرد.

عضو کمیته کشوری مقابله با آنفلوانزای نوع آ ادامه داد: گزارش‌های رسیده نشان از آن دارد این واکسن‌های انسانی که به‌جای حیوانی فروخته می‌شوند به قیمت 10 تا20 هزار تومان بوده و متأسفانه زیر آن نوشته شده از سوی وزارت بهداشت است و برخی نیز اعلام می‌کنند که این واکسن نوع جدیدی از خوکی است درحالی‌که واکسن قطعی برای درمان آنفلوانزای نوع آ ساخته نشده و هر چه تاکنون توزیع شده نوع انسانی آن بوده است.

سروش گفت: واکسن آنفلوانزای فصلی در داروخانه‌ها با قیمت 9 هزار و 600 تومان باید فروخته شود.محمدهادی ناصح، رئیس شبکه بهداشت و درمان کرج نیز اخیرا خبر داده بود که واکسن آنفلوانزای فصلی در برخی از مراکز ارائه‌کننده در این شهرستان به نام آنفلوانزای نوع آ فروخته می‌شود و شهروندان باید در این زمینه هوشیار باشند.

به گفته وی بسیاری از شهروندان با دیدن آگهی مربوط به ارائه واکسن آنفلوانزا تصور می‌کنند این واکسن مربوط به آنفلوانزای نوع آ است در حالی‌که واکسن نوع آ هنوز به بازار نیامده است. واکسن ارائه شده مربوط به آنفلوانزای فصلی است و هیچ تاثیری در جلوگیری از ابتلای افراد به نوع آ ندارد.

سوءاستفاده از احساسات مردم به‌منظور سود جویی در کشورهای مختلف رایج شده است. پلیس چین اخیرا اعلام کرده که بیش از ۵۰۰ نفر را در مناطق مختلف چین به جرم فروش واکسن آنفلوانزای خوکی تقلبی دستگیر کرده است.

مقامات پلیس چین در پکن و برخی استان‌های دیگر اعلام کرده‌اند که مردم باید منتظر تصمیمات دولتی درخصوص واکسیناسیون باشند و فریب سودجویان و متخلفان را نخورند. پلیس چین در این خصوص به مردم هشدار داده است که به هیچ عنوان امکان ندارد هیچ مرجع حقوقی یا حقیقی بتواند به واکسن آنفلوانزای خوکی دسترسی پیدا کند.

فروشندگان این واکسن که مخاطبان خود را از بین مردم درمانده یا افراد سالخورده انتخاب می‌کردند با تبلیغ و تشریح اثرات واکسن آنفلوانزای نوع آ آن را با قیمت‌های کلان به این افراد می‌فروختند.

کد خبر 95277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز