چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت از ورود اولین محموله واکسن آنفلوآنزای نوع آ تا 10 روز آینده به کشور خبر داد

و با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ورود حجاج بیت‌الله الحرام به کشور گفت: در زمینه حجاج کار نکرده نداریم.

به گزارش ایسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در نشست خبری آنفلوآنزای نوع آ که با حضور مسئولان وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط حج برگزار شد، با رد اخبار منتشر شده مبنی بر بیشتر بودن شمار مبتلایان و قربانیان ایرانی آنفلوآنزای نوع آ نسبت به دیگر کشورهای منطقه، گفت: دو هفته گذشته نامه تشکر از سازمان بهداشت جهانی دریافت کردیم مبنی بر این که ایران تنها کشوری بوده که در همه زمینه‌های آنفلوآنزای نوع «آ» وارد شده است.

وی گفت: بیماری آنفلوآنزای خوکی پاندمی نوپدیدی است که تاکنون تمام آمار و ارقام‌ها و اطلاعاتی که در سطح جهانی داده شده حدسی است؛ چرا که ابتدا پیش بینی می‌شد طی دو سال پاندمی 30 درصد مردم دنیا به آنفلوآنزای نوع آ گرفتار شوند. این در حالیست که پس از آن پیش بینی شد که 50 درصد مردم دنیا و بعد از آن هم پیش بینی شد که 80 درصد مردم دنیا به این بیماری مبتلا شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران بر اساس پروتکل سارمان جهانی بهداشت تعداد مبتلایان و قربانیان نوع آ را اعلام می‌کند، گفت: بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت اگر تعداد مبتلایان آزمایشی و قطعی آنفلوآنزای نوع آ از 100 نفر بیشتر می‌شد دیگر نیازی به آزمایش نبود و تنها لازم بود که موارد مورد نیاز به آزمایش، مورد بررسی‌های آزمایشگاهی قرار گیرد.

بنابراین اگر امروز اعلام می‌شود که حدود 3 هزار و 700 مورد مثبت آزمایش شده آنفلوآنزای نوع آ در کشور وجود دارد به معنی تمام مبتلایان نیست. تمام پزشکان معتقدند که بیش از میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. وزارت بهداشت از ابتدا با راستی و درستی در زمینه آنفلوآنزا وارد شد و تا انتها هم آن را ادامه می‌دهد.

وی افزود: در مجموع پیش بینی می‌شود که تا پایان دو سال پاندمی آنفلوآنزای نوع آ حدود 30 تا 50 درصد مردم دنیا به این بیماری مبتلا شوند. همچنین احتمال داده‌اند که میزان مرگ ناشی از آنفلوآنزای آ حدود 4 در هزار مبتلا باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت ایران به صورت مرتب گزارش‌های مربوط به بیماری آنفلوآنزا را به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد، گفت: تاکنون به صورت هفتگی، آمارهای آنفلوآنزا گرفته می‌شد و از امروز به صورت روزانه این آمارها دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشوری مانند آمریکا با 300 میلیون نفر جمعیت، چهار هزار مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای نوع آ را تایید کرده است، گفت: مطمئن باشید که در زمینه آنفلوآنزای نوع آ اطلاع خلافی به کسی داده نمی‌شود در این زمینه هیچ هراسی هم از کسی نداریم. آمارهای مربوط به آنفلوآنزا بدون هیچ کم و زیادی اعلام می‌شود.

وی با اعلام ورود واکسن آنفلوآنزای نوع آ تا ده روز آینده به کشور گفت: این تعداد واکسن‌ به مصرف گروه‌های پرخطر کشور می‌رسد از طرف دیگر برنامه‌های دیگری نیز در زمینه واکسیناسیون در دست داریم. علاوه بر آن تمهیداتی در نظر گرفته شد تا واکسن آنفلوآنزای فصلی به وفور در کشور فراهم باشد تا از ایجاد بازار کاذب در این زمینه جلوگیری شود؛ به طوری که در سال گذشته یک میلیون و 400 هزار دوز واکسن آنفلوانزای فصلی مصرف شد. این در حالی است که برای امسال تاکنون دو میلیون و 800 هزار دوز واکسن آنفلوآنزای فصلی در کشور مصرف شده است.

وزیر بهداشت در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده به منظور ورود حجاج بیت الله الحرام به کشور و پیشگیری از بروز موارد جدید آنفلوآنزای نوع آ گفت: کارهای مناسبی در این زمینه انجام شده است. در مورد حجاج تقریبا کار نکرده نداریم. به این ترتیب که زائران در فرودگاه‌های جده و مدینه به صورت کامل توسط پزشکان معاینه می‌شوند و موارد مشکوک به بیماری به سرمهماندار اعلام می‌شود تا پس از ورود به کشور اقدامات لازم در مورد این موارد صورت گیرد.

همچنین در زمان ورود حجاج به کشور نیز پزشکان 17 فرودگاه کشور تمام زائران را مجددا معاینه می‌کنند و در موارد مشکوک اقدامات لازم صورت می‌گیرد و در صورت لزوم در همان جا نمونه برداری انجام می‌شود. اقدامات آموزشی و تبلیغاتی نیز در همان فرودگاه جده و مدینه و در حین پرواز مفصل به حجاج ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هر هواپیمای حامل زائران بیت‌الله الحرام حدود 12 هزار و 500 نفر مستقبل خواهد داشت از استقبال کنندگان زائران خانه خدا خواست که به منظور پیشگیری از بروز موارد جدید آنفلوآنزای نوع آ به استقبال حجاج نروند. همچنین در هفته اول رفت و آمدها برای دید و بازدید حجاج محدود باشد و دید و بازدید از حجاج به بعد از گذشت دوره کمون بیماری موکول شود.

وی با اشاره به کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای نوع آ طی هفته اخیر گفت: در زمینه آنفلوآنزای نوع آ اقدامات آموزشی، امکان برقراری لاین‌های خاص با بیمارستان‌ها و راه اندازی آزمایشگاه‌ها در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است. درعین حال به دنبال افزایش تخت‌های ویژه نیز هستیم. هرچند 160 تخت ویژه در کشور به منظور آنفلوآنزای نوع آ به تخت‌های ویژه کشور اضافه شد اما هنوز به این تخت‌ها چندان نیاز نشده در هر صورت باید برای موج‌های بعدی این بیماری آماده باشیم.

همچنین ترخیص دستگاه‌های تنفس مصنوعی از گمرک را به شدت پیگیری می‌کنیم. از طرف دیگر جلساتی با روسای بیمارستان‌های خصوصی نیز برگزار شده تا در صورت لزوم بتوانیم در زمینه آنفلوآنزای نوع آ از بخش غیردولتی نیز خرید خدمت کنیم.

کد خبر 96118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز